Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av PetulaK
Gick på amningshjälpens kurs för blivande mödrar. Fick där testa på det här med att bära i sjal. Varför jag varit så anti sjal innan vet jag inte riktigt men nu föll jag pladask.

Med barn nr ett turades vi om att ligga på soffan i tre månader med sonen på magen. Det vore trevligt att kunna röra sig lite men behålla närheten till nästa barn. Så nu ska det införskaffas en sjal. Frågan är bara vilken..?

På kursen hade de en KAM Care Design trikåsjal. Den satt bra men den var för kort, 4,7 m tror jag. Vi kunde inte knyta den fram på magen utan bara på ryggen. Har hört att den extra vändan fram på magen inte behövs men som nybörjare känns det säkrare på något vis. Både jag och min man behöver en sjal som är längre. Minst fem meter.

En annan grej är att vi får barn nu i maj och kommer att bära sommest över sommaren. Sjalen ska alltså vara sval, sval, sval! Men sammtidigt stabil. Sonen vägde 4800 när han föddes och växte snabbt. Så den måste "växa med" då detta barn också verkar ränna iväg storleksmässigt.

Har kollat på följande sjalar:
Aldoria Bambu Soft: Sägs vara sval och en bra sommarsjal.
Kari Me: Extra lång 5,4 m. Men är den sval?
Hoppediz: Lite smalare och därför tydligen sval och skön.

Ni som haft någon av dessa sjalar...vilken skulle ni rekommendera till en nybörjare?

Tack på förhand! :D
Jag skulle absolut satsa på en aldoria om jag var du. Även om en trikåsjal inte kan användas så länge eftersom den blir svajjig. Men den är så mycket lättare att knyta än en vävd sjal.
Om du kan tänka dig att ha en sjal för den allra första tiden och sedan byta upp dig så är Sinon helt fantastisk. Supertunn och lite smalare vilket gör att det inte känns som om pyttebebis försvinner ner i allt tyget. Dock är den inte superstabil så runt 3-4 månader kan man behöva byta upp sig till en stadigare sjal.
Jag tycker att om man kan tänka sig att lägga lite mer tid i början på att få till bra knutar så kan man också fundera på Gauze!
Jag tycker en Gauze är mkt svalare än en trikå, och jag har haft även Sino.
Användarens profilbild
Av Ashe
Sofie skrev:Jag tycker att om man kan tänka sig att lägga lite mer tid i början på att få till bra knutar så kan man också fundera på Gauze!

:iagree: Gauze tycker jag är rätt lätt att knyta också för att inte vara elastisk. Men annars håller jag med om Sino. :tumup:
Sofie skrev:Jag tycker att om man kan tänka sig att lägga lite mer tid i början på att få till bra knutar så kan man också fundera på Gauze!
Men jag, som bar ettan mycket, tyckte att vävd var fasligt svår att få till nu till nyfödda tvåan. Klart att det går om man ger sig den på det. Men det kan också avskräcka.
Jag fick aldrig till det där med trikå-sjalar, hade en sino och en hug-a-bub som vi använde kanske 5 gånger. Sen körde vi på gåsen och ganska snart storken med! och de har vi fortfarande inte slutat med :tumup:
Användarens profilbild
Av Ashe
Ponyo skrev:
Men jag, som bar ettan mycket, tyckte att vävd var fasligt svår att få till nu till nyfödda tvåan. Klart att det går om man ger sig den på det. Men det kan också avskräcka.

Fast jag tycker inte att gauze är lika svår att knyta som andra vävda sjalar. Och inte jättemycket svårare att knyta än en elastisk förutom att få till det tillräckligt tight.

Har du ingen du kan få prova sjalar hos TS?
Tack för alla svar! :-)

Nej, jag har ingen i min bekantskap som har sjal som jag kan prova. Dessvärre...för det är en djungel!

Har också spanat på Sino men den tillverkas väl inte längre? Hur lång är den? har inte hittat den informationen någonstans...

Det som ligger lite på minussidan vad gäller Aldoria är längden. Den är 5 m och det hade varit skönt med några extra cm, som t.ex Kari me som är 5,4 m, just för knytningen. Men man kanske vänjer sig vid knuten på ryggen istället för på magen. Det verkar som att man får antingen det ena eller det andra. En varmare lång sjal eller en svalare kortare sjal. Hm....

Jag är rätt säker på att vi vill börja med en trikå och sedan gå över på en vävd sjal efter ett tag. Och då blir det en Gauze. Har bara hört gott om den. Men just nu får det bli en trikåis.
Användarens profilbild
Av Ashe
Det finns säkert någon sjalbarnare där du bor som kanske kan hjälpa dig. :tumup:

Har för mig att sinon är runt 5 meter den med. Minns inte exakt, men den har funkat för mig som är kort och tjock, och för maken som är rätt lång och normalbyggd.
Jag har köpt aldoria bambu soft till mitt nya barn. Men jag tycker redan att den sjalen är för sladdrig och svajig, trots att lillen är väldigt liten. Men det där verkar vara en smaksak -- många tycker väldigt bra om aldorian.
Jag bär mycket hellre i vår Mobywrap trikåsjal. Jag vet inte hur lång den är, men den är förhållandevis billig (särskilt om du köper begagnat, förstås) och väldigt lätt att använda. Den är också lite tunnare än Tricot Slen trikåsjal, som annars är en favorit och mycket lättanvänd.
Ashe skrev:

:iagree: Gauze tycker jag är rätt lätt att knyta också för att inte vara elastisk. Men annars håller jag med om Sino. :tumup:
och jag tyckte gauze var klurig att få till eftersom den är lite strävare, i alla fall min orginalare....
Min sino är nog 5.2 eller nåt sånt. Jag är 175 lång och vägde efter förlossningen runt 85 kilo och jag kunde knyta på magen. Den är så tunn så man behöver inte många cm att knyta på, till skillnad från en vävd som är tjockare, där måste man ju ha 15 cm för att få till en knut (tycker jag).

En begagnad sjal är ofta bättre än en ny så försök du få tag i en begagnad sino :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?