Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

som rubriken lyder, jag har provat alla ryggknytningar! (nä, det har jag ju givetvis inte, men de flesta vanliga :tumup: )

jag gillar double hammock för stabiliteten och avlastningen men tydligen om man inte är vansinnigt grym på den så är den inte så lämplig för min lilla snigel på precis 1 år, eftersom den kan bli sned och det gillar inte de små höfterna. så den vill jag helst inte använda mig av än.

jag gillar enkel/omsluten ryggsäck för då hamnar han högt upp och det passar både honom och mig. men jag gillar inte att bara ha ryggsäckband, all vikt hänger ju i axlarna! tycker det blir samma resultat även om jag gör knut först, korsar osv.

jag brukar avsluta med tibetansk knut, gillar att ha knuten där. om det går så knyter jag under rumpan men det går oftast inte.

jag gillar vrikkesikker just för att den är outbrytbar i princip men den passar inte mina axlar alls, jag gillar inte att ha femton varv tyg över axlarna.

den optimala knytningen hade varit enkel som en ryggsäck, avlastar som en double hammock(ej all vikt över axlarna!), att den är säker som en vrikkesikker och att den går att avsluta med knuten under rumpan. vilken knytning är det jag söker, finns det ens någon sådan? HJÄLP!
Den knytningen Thowida länkar till gör jag också men med lite skillnad. Jag vet dock inte vad den heter, men då jag lärde mig den på en sb träff kallar jag den helt enkelt sb ryggknut.
Efter lagt tyget över barnets kropp så som i filmen, tar man fram tyget likadant under sin armar, men gör en knut på sitt bröst och tar sen ändarna över axlarna och brer ut likadant som i filmen. Sen kan man avsluta som man vill. Antingen med knut fram eller bak i rumpan igen, eller tibetanskt som i filmen.
Den är suverän den knytningen och den använder jag mig av alla ggr jag bär på ryggen. (Gick det att förstå hur jag menar?)
thowida skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Pq3sg2ujoZ0&NR=1

så här knyter jag och jag tycker den känns säker och avlastar bra, det är väldigt viktigt att du brer ut rejält över bysten.
men det är väl en bwcc? alltså omslutet ryggkryss eller vad det heter. (svårt med alla namn, översättningen mellan svenska-engelska brukar inte stämma heller :)) brukar köra den men inte bre ut tyget precis innan tibetansk knut, det är kanske där jag ska prova att bre ut tyget ordentligt istället. tack för tipset, ska provas direkt lillsnigel vaknar!!
Sarah79 skrev:Den knytningen Thowida länkar till gör jag också men med lite skillnad. Jag vet dock inte vad den heter, men då jag lärde mig den på en sb träff kallar jag den helt enkelt sb ryggknut.
Efter lagt tyget över barnets kropp så som i filmen, tar man fram tyget likadant under sin armar, men gör en knut på sitt bröst och tar sen ändarna över axlarna och brer ut likadant som i filmen. Sen kan man avsluta som man vill. Antingen med knut fram eller bak i rumpan igen, eller tibetanskt som i filmen.
Den är suverän den knytningen och den använder jag mig av alla ggr jag bär på ryggen. (Gick det att förstå hur jag menar?)
så har jag gjort ibland, med knut först men jag känner mig liksom lite kvävd av den. bara tanken på det så pressar det mot bröstet typ :lol: (plus att tyget kommer så nära halsen när jag slänger bak tyget så jag kvävs lite där med :lol: ) annars är ju den knytningen klockren.
det jobbiga är ju att jag burit en del i wompaten på ryggen och den avlastar ju så sjukt skönt med vikten över höfterna så när jag väl bär i sjalen blir jag så besviken att avlastningen inte alls är i närheten. känns som det borde vara tvärtom?! men nu kan jag inte bära med selen då den sitter precis över ett operationsärr så nu måste jag få ordning på sjalbärandet på ryggen, har dessutom en vansinnigt snygg sjal att använda så det motiverar ju en del!

tack för ditt knut-tips!!
litensoetis skrev:

så här knyter jag och jag tycker den känns säker och avlastar bra, det är väldigt viktigt att du brer ut rejält över bysten.
men det är väl en bwcc? alltså omslutet ryggkryss eller vad det heter. (svårt med alla namn, översättningen mellan svenska-engelska brukar inte stämma heller :)) brukar köra den men inte bre ut tyget precis innan tibetansk knut, det är kanske där jag ska prova att bre ut tyget ordentligt istället. tack för tipset, ska provas direkt lillsnigel vaknar!!
förresten, spelar det någon roll om man tar sjalen under armen eller över från början? jag brukar alltid ta sjalen över, som ryggsäck. tycker det brukar vara svårt att få det bra när man börjar med sjalen underifrån. men rent avlastningemässigt spelar det väl ingen roll, eller?
thowida skrev:
litensoetis skrev:
litensoetis skrev:

förresten, spelar det någon roll om man tar sjalen under armen eller över från början? jag brukar alltid ta sjalen över, som ryggsäck. tycker det brukar vara svårt att få det bra när man börjar med sjalen underifrån. men rent avlastningemässigt spelar det väl ingen roll, eller?
Jo det spelar roll, du ska ta den under armhålan. Mycket svårare att få en bra knytning andra hållet.
jaha, då får jag prova det nästa gång och se om det blir någon skillnad. :tumup:
Smyger in och försöker läsa på allt som finns om ryggknytning... Har provat att bära Lillen på ryggen för första gången idag.

Vad jättebra med alla era youtube-länkar och tips (även om jag känner mig lite förvirrad av alla termer... vad är t.ex. en tibetansk knut (förlåt, det är kanske en dum fråga)?). Tycker dock att det svåraste är att "slänga upp" bebisen på ryggen sådär tjusigt som de gör i alla videor. Hittills har maken fått stå och hålla medan jag försöker få ordning på sjalen. Men jag ska nog få kläm på det här! :mums: Han var varit supernöjd på ryggen (Lillen alltså, inte maken).
Sparven01 skrev:Smyger in och försöker läsa på allt som finns om ryggknytning... Har provat att bära Lillen på ryggen för första gången idag.

Vad jättebra med alla era youtube-länkar och tips (även om jag känner mig lite förvirrad av alla termer... vad är t.ex. en tibetansk knut (förlåt, det är kanske en dum fråga)?). Tycker dock att det svåraste är att "slänga upp" bebisen på ryggen sådär tjusigt som de gör i alla videor. Hittills har maken fått stå och hålla medan jag försöker få ordning på sjalen. Men jag ska nog få kläm på det här! :mums: Han var varit supernöjd på ryggen (Lillen alltså, inte maken).
välkommen! :valkommen:
det finns inga dumma frågor! herregud, detta är en djungel! allt ifrån olika knytningar, termer(svenska vs engelska), olika vävsätt på olika sjalar osv. det är bara att fråga på, det är ju så man lär sig!! :)

jag tittade på länken du fick på tibetansk knut, den visade ju en tibetansk avslutning UTAN knut, så själva knuten brukar oftast vara efter hon korsat sjaländarna där på slutet, upp från ryggen och dragit dom genom ryggsäckbanden så knyter man precis ovanför bröstet liksom. såklart hittade jag ingen bild men du kanske förstår ändå.. :)

ett tips för att få upp barnet på ryggen är att skuffa från höften. sätt barnet på höften och liksom kasa bakåt på ryggen samtidigt som du lutar dig lite fram så hamnar barnet på ryggen. sen kan man ju putta upp barnet om du vill ha denne högre upp. så brukar jag göra, tycker det är läskigt att slänga upp och kanske råka dra i de små axlarna osv. har en rätt stadig bit också så det är nog bäst för oss båda med höftskuffandet :lol:

förresten, om du för första gången fick ha hjälp från mannen för att hålla barnet så är det ingenting att känna sig kass över. att barnet ens var villig att vara på ryggen är mer än vad de flesta klarar de första gångerna!! barnet vänjer sig snabbt också så snart kommer du klara det själv, man kommer på knep också hur man ska hålla barnet och sjalen för att hela tiden ha koll på barnet osv. övning ger färdighet! :tumup:
Tackar så mycket för det varma välkomnandet, litensoetis! Och för all uppmuntran! Jo, jag blev glad att det gick så bra ändå, även om jag var tvungen att ha lite hjälp. Ja, jag kommer nog också att köra från höften och runt, snarare än det där att "slänga upp" dem (håller med dig, det känns lite läskigt med axellederna, även om det säkert är helt ok om det görs rätt). Hittade en bra länk med instruktion bara för detta att få upp dem på ryggen in i sjalen: https://www.youtube.com/watch?v=HY5RRq7SD2o - alltför basic för dig, men hon hade flera länkar till andra knytningar, kanske nåt som skulle kunna funka för er - om du inte har kollat just hennes instruktioner förut? Den här tyckte jag såg bra ut: https://www.youtube.com/watch?v=M9in6AzE8To

Tack för svar och länk, thowida! Men... är det det här att man korsar över bröstet som är själva den "tibetanska knuten", eller är det något särskilt sätt att knyta på? På nån video där det stod att det avslutas med tibetansk knut ser det bara ut som att de knyter en vanlig dubbelknut.

Längtar efter värmen när man kan prova att gå ut med ryggknytning! :mums:
Sparven01 skrev:Tackar så mycket för det varma välkomnandet, litensoetis! Och för all uppmuntran! Jo, jag blev glad att det gick så bra ändå, även om jag var tvungen att ha lite hjälp. Ja, jag kommer nog också att köra från höften och runt, snarare än det där att "slänga upp" dem (håller med dig, det känns lite läskigt med axellederna, även om det säkert är helt ok om det görs rätt). Hittade en bra länk med instruktion bara för detta att få upp dem på ryggen in i sjalen: https://www.youtube.com/watch?v=HY5RRq7SD2o - alltför basic för dig, men hon hade flera länkar till andra knytningar, kanske nåt som skulle kunna funka för er - om du inte har kollat just hennes instruktioner förut? Den här tyckte jag såg bra ut: https://www.youtube.com/watch?v=M9in6AzE8To

Tack för svar och länk, thowida! Men... är det det här att man korsar över bröstet som är själva den "tibetanska knuten", eller är det något särskilt sätt att knyta på? På nån video där det stod att det avslutas med tibetansk knut ser det bara ut som att de knyter en vanlig dubbelknut.

Längtar efter värmen när man kan prova att gå ut med ryggknytning! :mums:
tack för länken, spanade in den direkt och det hon knyter är ju en vanlig ryggsäck fast med lite annorlunda avslutning. den är bra för lite snabb-bärande men personligen tycker jag inte den avlastar så skönt så för längre stunder väljer jag hellre något annat. :) (avslutningen är skitsnygg dock, den gillar jag!!)

en tibetansk avslutning är att man drar sjaländarna genom axel"banden" som blir av sjalen, och antingen stoppar dom någonstans(ej knut) eller knyter tex dubbelknut mitt på bröstet(med knut).
tex: du knyter en ryggsäck, först barnet på ryggen-sjalen om ryggen/under rumpan på barnet. du drar sjalen över axlarna på dig, bak och korsar under barnets rumpa/ben. sedan drar du fram sjaländarna. då är själva knytningen klar förutom avslutningen. antingen väljer du att knyta mitt fram på magen, eller så för att göra en tibetansk avslutning så korsar du upp sjaländarna mitt över bröstet, drar dom genom ryggsäcksbanden och knyter en dubbelknut mitt fram. detta är en tibetansk knut. detta gör man ju främst för att axelbanden inte ska kasa ner och det blir ett bra stöd fram. funkar bra också om man är gravid tex och inte vill knyta över magen. hoppas du förstod annars kan jag kanske ordna fram en bild på hur det ser ut! :)

jag längtar också efter värmen, det är så sjukt bökigt med alla ytterkläder som ska krånglas rätt i sjalen, haha! plus att både unge och en själv är ju helt svett innan man ens kommit ut. så är det här iaf! :fnissa:
Hej igen! Jo, visst var det tjusigt med "Candy Cane", jag måste prova det (och visst hade hon en charmig bebis! såg en video där han satt och headbangade till musiken medan hon knöt in honom, vet inte om det var den länken jag la ut). Men du har nog rätt att det inte avlastar så bra om hela tyngden hänger bara på axlarna och man ska bära länge.

Ah, tack för den mycket pedagogiska förklaringen om tibetansk avslutning :wink: ! Nu förstår jag jag precis.

Innan vintern trodde jag att det skulle bli jättejobbigt att bära, med just alla ytterkläder och sånt, men jag är förvånad över att det ändå har funkat så bra, faktiskt. Bärskyddet var en höjdare! Köpte begagnat här på SB. Har tittat medlidande på alla som kämpat med vagnar i snökaoset! Och med alla trasiga hissar. Jag bor förresten i Stockholm, du bor kanske längre söderut, vet inte hur det har varit med snö där. Lite läskigt att bära ibland när det har varit så halt, men köpte "sko-piggar" eller vad det nu kan heta, och det kändes säkrare att gå då.
Sparven01 skrev:Hej igen! Jo, visst var det tjusigt med "Candy Cane", jag måste prova det (och visst hade hon en charmig bebis! såg en video där han satt och headbangade till musiken medan hon knöt in honom, vet inte om det var den länken jag la ut). Men du har nog rätt att det inte avlastar så bra om hela tyngden hänger bara på axlarna och man ska bära länge.

Ah, tack för den mycket pedagogiska förklaringen om tibetansk avslutning :wink: ! Nu förstår jag jag precis.

Innan vintern trodde jag att det skulle bli jättejobbigt att bära, med just alla ytterkläder och sånt, men jag är förvånad över att det ändå har funkat så bra, faktiskt. Bärskyddet var en höjdare! Köpte begagnat här på SB. Har tittat medlidande på alla som kämpat med vagnar i snökaoset! Och med alla trasiga hissar. Jag bor förresten i Stockholm, du bor kanske längre söderut, vet inte hur det har varit med snö där. Lite läskigt att bära ibland när det har varit så halt, men köpte "sko-piggar" eller vad det nu kan heta, och det kändes säkrare att gå då.
vi bor i nv-skåne och centralt så det är skottat, saltat och sandat överallt. de dagar det mot förmodan ändå var halt bar jag på magen just för halkrisken. ja bärskydd är verkligen kanon!! men tycker inte det funkar så bra när ungen vill ner, gunga osv. då måste ju barnet ändå ha ytterkläder liksom. men nu verkar våren närma sig, hurra!!
Oh, vad skönt att ha sluppit snökaoset! Här fick vi pulsa i snö nästan upp till knäna (lite överdrift bara) några dagar när det inte var skottat på vägen till tunnelbanan.

Lillen har inte varit ute och gått utomhus särskilt mycket än faktiskt, kanske hade blivit mer om vi hade använt vagn - just för att det är krångligt att ta sig ur med bärskydd och han inte har ytterkläder under och så. Men nu blir det snart varmt och skönt hoppas vi! Är det förresten eran första eller har ni fler barn? M är vår förste.
Sparven01 skrev:Oh, vad skönt att ha sluppit snökaoset! Här fick vi pulsa i snö nästan upp till knäna (lite överdrift bara) några dagar när det inte var skottat på vägen till tunnelbanan.

Lillen har inte varit ute och gått utomhus särskilt mycket än faktiskt, kanske hade blivit mer om vi hade använt vagn - just för att det är krångligt att ta sig ur med bärskydd och han inte har ytterkläder under och så. Men nu blir det snart varmt och skönt hoppas vi! Är det förresten eran första eller har ni fler barn? M är vår förste.
snigel är vår första :heart:

nä vår går inte heller(ute) men gungar gör han gärna! vi har ingen vagn utan kör bara med sjal/sele, funkar optimalt dock får man ju tänka till en gång extra just med tanke med ytterkläder osv. nu börjar ju snart krånglet med skor, bara det är ju en djungel!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?