Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Idag fick jag upp min tvåveckorsbebis på ryggen! :) Jag testade aldrig ryggknytande med första barnet förrän hon var knappt ett år, har jag för mig.

Det jag fick till idag, med hjälp av youtube och min sambo, blev en acceptabel sådan här efter lite bök:

Infant Back Wrap Cross Carry:
http://www.youtube.com/watch?v=sezEZykNNAk

Lillen sov jättegott i en dryg timme, medan sambon och jag städade, diskade och plockade leksaker!
Jag vill även testa denna med lillen, efter att ha använt den flitigt med vårt större barn:

Double hammock:
http://www.youtube.com/watch?v=vfKxokJRgEo

Det är ju super om man kan få upp bebisen på ryggen! Särskilt när man, som vi, har ett hushåll i förfall och ett kel-, lek- och emellanåt svartsjukt större syskon att ägna tid och uppmärksamhet åt, i vårt fall en tvååring.

Men -- jag skulle vilja ha tips på en bättre sjal. Min enda vävda sjal som passar till ryggknyt är en Ellevill Zara. Jag tycker att den blir för varm att springa runt i hemma, särskilt som vår lägenhet redan är varm (söderläge). Men framför allt tycker jag att det är för mycket friktion i tyget. Just detta har jag uppskattat när jag knutit vårt större barn på ryggen. Men med lillen på dryga tre kilo är friktionen mest till besvär. Det gör det svårt att dra åt ordentligt, tycker jag. Och man vill ju ha bra med stadga åt en sån här liten en.

Jag har en tjock Hoppediz också, men den är för lång och för tjock för ändamålet, tror jag.

Så ni som har provat fler sjalar än jag har gjort, vilka kan ni rekommendera? Jag vill alltså ha en sjal som inte är så tjock och som har mer glid i tyget än Zaran.
Nu kommer jag och tipsar om en sjal jag aldrig har provat :whut:. Men eftersom jag vet att många är väldigt nöjda med sina indios och isadora har en i bomull/siden-blandning jag kan inte låta bli att tänka på att det nog skulle vara en väldigt smidig, svalkande och bra sjal till en liten. Men hur glidet är vet jag inte, men kanske någon annan vet?
http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=219080

Vi har en ellevill paisley i bomull/bambu som användes flitigt från att dottern var en vecka och under några månader därefter. Skönt med en sån tunn och smidig sjal till en liten. ( När hon blev tyngre tyckte jag dock inte den avlastade lika bra längre eftersom jag inte tyckte att den lätt drog ihop sig på axlarna och inte låg lika stabilt som mina tjockare sjalar.) Upplevde dock att den har bättre glid i sig än zaran, men då var det mer än ett år sedan zaran såldes så det är hur jag minns den, har inte jämfört båda nu.
Tack för ditt svar, kronärtskocka! Ska genast undersöka tipsen du ger.
Tar gärna emot fler svar.
Jag upplever indion som "högfriktionig", så som alla mönstervävda sjalar. Har haft en bambuviskossjal från lennylamb som var tunn, sval och hade bra glid utan att för den delen vara hopplös att knyta, så bambuviskos i vanlig/korskypert är min rekommendation. Det finns sjalar i rå bambu oxå, samma trevliga bambuegenskaper, men de är mer ulliga i tyget...
SCSI skrev:Jag upplever indion som "högfriktionig", så som alla mönstervävda sjalar. Har haft en bambuviskossjal från lennylamb som var tunn, sval och hade bra glid utan att för den delen vara hopplös att knyta, så bambuviskos i vanlig/korskypert är min rekommendation. Det finns sjalar i rå bambu oxå, samma trevliga bambuegenskaper, men de är mer ulliga i tyget...
Tack, SCSI! Kollade just lennylambs hemsida, men såg inget i kategorin bambu/bambu-viskos som tilltalade mig rent utseendemässigt, tyvärr. Vad tros om en Ellevill Paisley Linger? Hälften silke, hälften bambu:

http://www.ellevill.com/products/silk-p ... -limited-e

Nu kan jag kanske inte motivera köp av den sjalen på grund av det höga priset i och för sig...
Ellevill paisley linger med siden är mycket najs!!

Men jag tror helt ärligt att vilken paisley som helst är nästan lika najs, om du har svårt att motivera extrakostnaden med siden. Den är tunn, smidig och platt i mönstret så den har lagom glid för en liten :tumup:
Det går allt bättre med Zaran på ryggen! Den är nog inte så dum i alla fall. Men varm. Och nu vill jag ha en Paisley helt oavsett :) .

Bild

Testar att lägga in mina första bilder, förutom signaturbilden.

Bild
Jag har en calin bleu gauze, men tror inte att den skulle passa för ryggknyt. Den är rätt smal (som jag minns det -- har inte använt den på jättelänge och nu är den utlånad). Jag tror att det måste vara en bredare sjal för min del, för att jag ska lyckas omsluta hela bebishärligheten på ryggen. Finns det olika sorters gåsar (gäss? :D ), med olika bredd och tjocklek? Min heter cool wrap, tror jag. Men det gör de kanske allihopa.

Min gås är jättetunn och har varit jätteskön att bära ett förhållandevis litet barn i sommartid, på magen.
Hm, tack för svar! Jag ska se till att jag får tillbaka min utlånade gås, med andra ord, och ge den en chans på ryggen. Där den bor idag tror jag ändå inte att den används.
Ponyo skrev:Mina gäss är som paisleyn i bredd.
Tack för info, Ponyo! Du råkar inte veta bredden på dem båda? Jag vet inte vad som är standard. Men min zara är lagom bred för ryggknyt, så mycket vet jag.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?