Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Ngn som har erfarenhet från fettgarvning och vet hur noga det är att det bara ska vara äggula i röran och inte ett helt ägg?

Skyndade lite för mkt och tänkte att jag mindes vad som skulle vara i och har nu ett laxskinn i olja+ett helt ägg, istället för bara olja och äggula.... kan det bli ok ändå eller är det bara att göra om? :roll:

:help:
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Jag har också gjort så, fortsatte ändå och tänkte att det inte kan vara så farligt. Men skinnet blev stenhårt jättefort, visserligen ett fårskinn. Jag har inte ens försökt att mjukgöra det, om jag orkar ska jag försöka garva om det.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Lite skönt att höra att det inte bara är jag iaf... :lol:

Märker du på ngt sätt att skinnet inte blivit garvat? Förrutsom att du tycker att det blev stelt (vilket väl också kan ha med hur man torkar det efter garvningen och inte enbart hur väl det blev garvat? eller?)

Nåja, jag följer en instruktion där man först skulle massera in sörjan och sedan låta skinnet ligga i sörjan en timme eller två, och efter det låta det hänga i rumstemperatur i minst 24 utan att skölja av det emellan. När det hängt klart där ska jag skölja upp det och se om jag kan mjuka upp det, och efter det får jag väl se om det verkar ha funkat eller inte... ev då att jag testar att garva om det då. :roll:
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Alltså, jag vet ju väldigt lite om skinngarvning. Jag har inte märkt att det inte har bivit garvat, men det har ju torkat. Eller det kanske är det, att det fortfarande är som råskinn, att fettet inte kunde gå in ordentligt när äggvitan var med. Och det kanske beror på andra saker än bara garvningen, men jag tyckte att det torkade så fort, mycket fortare än det var meningen.

Men om det går att mjukgöra ditt skinn sen och det verkar som vanligt borde det väl inte vara något fel på garvningen?

Jag skulle vilja gå skinngarvningskursen på Bäckedal, men det blir nog om några år i så fall. Sen kan jag svara :)
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
[quote="Tivedstrollet"]Jag skulle vilja gå skinngarvningskursen på Bäckedal, men det blir nog om några år i så fall. Sen kan jag svara :)[/quote ]
:tumsup:

Du får återkomma då och korrigera mina misstag då! :wink:

Jobbade med att mjukgöra skinnet men tyckte att det blev lite stelt och torrt iaf så jag ska testa att göra en ny garvningsprocedur, nu med avocado som jag sett visst ska funka (måste ju passa på att experimentera lite när en har chansen 8) ) och se om det kan göra skinnet smidigare. Är lite rädd dock att det kan ha blivit lite förlimmat isamband med sköljningarna i början då vattnet ibland blev lite ljummet. Vet inte riktigt hur känsligt det ogarvade skinnet är eg? Nåja, mer garvning lär ju inte göra skinnet sämre iaf? :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Avocadogarvningen gjorde varken till eller ifrån på mjukheten. Däremot blev skinnet lite gulfärgat :lol:

Har dock märkt att man kan vara brutalaren i uppmjukningsarbetet än jag trodde! Har dragit skinnet över en rätt skarp kant nu på slutet, och det är nog det som gett bäst effekt + att det skavde bort ytterligare lite av de tunna senorna som liksom ligger som ett nät på insidan skinnet. :D

...återkommer igen när jag hunnit testa göra ngt med skinnet! 8)
Användarens profilbild
Av lingonben
CrazyMagpie skrev: ...återkommer igen när jag hunnit testa göra ngt med skinnet! 8)
Tassar för att jag är nyfiken! 8) :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?