Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

LoveF skrev:Jag har egentligen inget att tillägga, vill bara flika in med att det är kul med så många svar. Bra att kunna ta lärdom av allas erfarenheter.
Blir ju nyfiken nu vilka nackdelar du själv märkt av eller tänker att där finns? :D
LoveF skrev:Jag är inte pappa än så jag har inte mer erfarenheter än vad fjällräven har get mig. Såg en annons från ergobaby i toppen på den här sidan http://www.foraldraledighet.se/boras och blev nyfiken. Man vill ju veta vad andra säger innan man testar själv. 8)
Vad fjällräven gett dig? Autocorrect? :hmm:

Alltså, allt har ju både nackdelar och fördelar, och frågar man efter bara det ena så är det ju svaren man får efter det! :D Sen landar det ju i vad man personligen känner överväger, och det beror ju också på vad barnet föredrar. Hur smidig och smart och utmärkt vagn/bärdon du än har är den rätt värdelös om barnet inte gillar den :wink:
CrazyMagpie skrev:
LoveF skrev:Jag är inte pappa än så jag har inte mer erfarenheter än vad fjällräven har get mig. Såg en annons från ergobaby i toppen på den här sidan http://www.foraldraledighet.se/boras och blev nyfiken. Man vill ju veta vad andra säger innan man testar själv. 8)
Vad fjällräven gett dig? Autocorrect? :hmm:
Han menar att han bara har erfarenhet av att bära ryggsäck ;)
Fast helt ärligt, tycker jag det där med vagn som avlastning är en stor nackdel.
Man blir ju rätt bekväm med vagn liksom. Att köra runt med allt man shoppar på stan, istället för att kånka på allt. Med bebis på ryggen går det inte att ha ryggsäck heller, så det blir långa armar och inga händer kvar till att klia sig på näsan. Näe, tacka vet jag vagn ändå.
Kör man vagn måste man ju vara så jädra rolig hela tiden om inte öronen ska skrumpna av skrik och gnäll. :roll: I sjalen är det ju betyyydligt oftare tyst och lugnt och man kan mer knalla på sin egen värld eller iallafall slippa bli värsta barnhumorartisten :wink:
Och köra barnvagn i mataffär eller andra butiker har jag bara gjort 2 ggr men det är jättejobbigt.

Men visst man kan köra sakerna på vagnen. De gnäller inte. :D
Nu när S är 2 år börjar jag se fördelen med vagn, i affärer där allt är superspännande men mammans tålamod är noll är det ganska smidigt att sätta barnet i vagnen och snabbt springa igenom och plocka det som behövs. Barnet mutas lämpligen med en film eller en frukt. Särskilt gravida tröttisar uppskattar att slippa springa med ett barn på ryggen alt. jaga ett löst barn i hela affären.
mammatillE skrev:Har man barnet i vagnen får man ändå inte plats med särskilt mycket packning..
Borde inte en "dramaten" vara perfekt när man sjalar? Har starka funderingar på att skaffa, för att slippa allt tjat om att det är så praktiskt att packa i vagnen...
Diskuterar vi nackdelar med bärande eller fördelar med vagn som sjal/sele inte har? :) Jag tycker de är utmärkta komplement till varandra. Mitt barn sov mycket bättre i vagn än i sjal, somnade bättre, sov längre och vaknade på bättre humör. Dessutom gick det att ställa ifrån sig vagnen med henne sovande i, men lägga ner henne om hon någon gång somnat i sjal eller sele har nästan aldrig fungerat. Fast här är ju barn olika, läst många som nattar i sjal. Att kunna lasta i vagnen tycker jag också är positivt, plus att det går att ha en ryggsäck med grejer när man kör vagn men funkar sämre när man bär ett barn. Även med ett barn på magen kan jag tycka det blir tungt att dessutom bära på en ryggsäck.

Men trots att vi periodvis använt mycket vagn har bärande alltid funnits som komplement. Så otroligt mycket smidigare många gånger, man kommer fram överallt, kan lätt gå i trappor, kan stoppa undan bärdonet när barnet vill gå själv osv. Plus att det är mysigt :) Jag knappt det finns någon småbarnsförälder som inte kan ha nytta av ett bra ergonomsikt bärdon, sedan behöver man inte heltidsbära för det.
Disaia skrev:
mammatillE skrev:Har man barnet i vagnen får man ändå inte plats med särskilt mycket packning..
Borde inte en "dramaten" vara perfekt när man sjalar? Har starka funderingar på att skaffa, för att slippa allt tjat om att det är så praktiskt att packa i vagnen...
Min sjalande syster har en dramaten som hon använder när hon går och handlar. perfekt.
Emma_oh skrev:Man får inte åka buss gratis (vilket man får i Stockholm med vagn) :wink:
Fast man blir aldrig kvar på hållplatsen för att det redan är fullt med vagnar i bussen om man sjalar. :tumup:
Andelle skrev:Nu när S är 2 år börjar jag se fördelen med vagn, i affärer där allt är superspännande men mammans tålamod är noll är det ganska smidigt att sätta barnet i vagnen och snabbt springa igenom och plocka det som behövs. Barnet mutas lämpligen med en film eller en frukt. Särskilt gravida tröttisar uppskattar att slippa springa med ett barn på ryggen alt. jaga ett löst barn i hela affären.
Ja med två barn (varav ett i magen) fattar jag absolut poängen. Särskilt om barnet inte gnäller sig igenom åkandet.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?