Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej alla vana sjalbärare,

jag har en son på tre veckor. Har hela graviditeten tänkt att jag ska bära honom i sjal och sele, och har därför inte ens skaffat en barnvagn. Problemet är att jag är livrädd för att jag ska skada honom när jag bär honom i sjalen. Hans huvud åker snabbt ner med hakan tryckt mot hans bröst i en konstig position och han andas antingen pipande eller rosslande när jag bär honom. Tycker att jag får till en ganska bra, tajt knytning, men på grund av hans position och hur hans andning låter så vågar jag inte bära honom längre stunder. Detta har gjort att vi blir helt isolerade inomhus, om jag inte måste ta med honom nånstans som t.ex. till BVC. Kan bärandet utgöra någon risk för honom, eller är det bara jag som förstagångsmamma som är nojig? Tänker att det borde bli bättre när han blir mer stabil i nacken, men till dess får jag väl köpa en barnvagn då... :(

Känner någon igen det här? Vore mycket tacksam för råd och tips.

sialein
Bär du i vagga eller upprätt? Vi fick aldrig till att bära i vagga utan bar bara upprätt. I vagga sjönk han alltid ihop konstigt.

Skulle också rekommendera att kolla om det finns någon sjalbarnare som bor i närheten av dig kan hjälpa till att visa. Kan efterlysa här : http://www.sjalbarn.se/forum/viewforum.php?f=20
På många ställen är det även sjalträffar då och då, så man kan umgås, klämma på fina sjalar och lära sig nya saker :). : http://www.sjalbarn.se/forum/viewforum.php?f=6

Jag bor i Stockholm och hjälper gärna till om du bor i närheten(jag bor i segeltorp). :) Dock inte proffs på trikåsjalar.

EDIT: Vad virrigt inlägg det blev, såg inte svaren innan jag skrev.
Och jag tipsar också om att bära upprätt. Och att knyta riktigt tight. Min erfarenhet är att många knyter sin trikåsjal alldeles för löst, så att det blir tungt och eller bebisen sjunker ihop. Vagga har jag heller aldrig fått till.
Isadora skrev:Och jag tipsar också om att bära upprätt. Och att knyta riktigt tight. Min erfarenhet är att många knyter sin trikåsjal alldeles för löst, så att det blir tungt och eller bebisen sjunker ihop. Vagga har jag heller aldrig fått till.
:iagree:
Jag känner igen roslandet - det känns inte så bra ju. Vagga fick jag aldrig till mer än korta stunder och sen när hon blev lite äldre.

Blir det bättre om bebis sitter högre upp på ditt bröst? Det är ett vanligt nybörjarfel att knyta bebisen för lågt, det gjorde jag.
Prova grodställning, mage mot mage istället. Fick heller aldrig till vagga, samma problem som du.

Och knyt sjalen hårdare än du tror, när de är så små behöver man egentligen inte lämna något utrymme för bebisen, det räcker liksom med stretchen, så testa bara knyta på sjalen slätt mot kroppen. Ge inte upp, du kommer få rätt på det! :heart:
Senast redigerad av Ketronya den fre mar 22, 2013 09:20, redigerad totalt 2 gång.
Tack alla för era svar! Det är groda jag försöker knyta, vagga gav jag upp ganska omgående. Ni har säkert rätt i att knytningen behöver vara ännu hårdare.Tycker dock att det är svårt att knöla ner bebis redan som jag knyter nu, och han protesterar också en del. Jag ska försöka få till en bättre knytning, men det vore förstås fint att få hjälp av någon som kan se att det ser bra ut.
Ska pm:a Mosan ang stickjunta. Har du vägarna förbi så är du annars mycket välkommen Ponyo!
Jag känner så väl igen din noja!! :heart: Jag var PRECIS likadan när jag först skulle bära liten i sjal dem första tiden. "Kan hon andas? Är det för hårt, för löst?, Får hon ont? Blir hon skadad för livet?". Det lättar!! :heart: Prova dig fram, bär mycket hemma först om du är osäker på att gå ut, så kan du lätt ta ut barnet när det blir jobbigt! Gå sen kortare bitar (till tvättstugan/runt kvarteret? tills du känner dig trygg med det.
Även jag skrev här och fick ungefär samma tips som du fått. Att knyta sjalen hårdare än vad du tror att den ska vara. Att bära upprätt i grodposition och högt upp på ditt bröst - du ska kunna pussa lilla pyret på hjässan utan större problem.
Något jag också tyckte hjälpte var att stå och gunga lite grann samtidigt som jag stoppade ner dottern i trikåsjalen. Eftersom jag själv var osäker kände hon av det och blev ibland lite orolig. Gungandet (och lite hummande på nån sång) lugnade både henne och mig.
Kanske din lilla knölar lite när du ska sätta ner hen i sjalen, men lugnar hen sig sen och kanske tom somnar, så sitter hen bekvämt.
Lycka till! :heart:
sialein skrev:Tack alla för era svar! Det är groda jag försöker knyta, vagga gav jag upp ganska omgående. Ni har säkert rätt i att knytningen behöver vara ännu hårdare.Tycker dock att det är svårt att knöla ner bebis redan som jag knyter nu, och han protesterar också en del. Jag ska försöka få till en bättre knytning, men det vore förstås fint att få hjälp av någon som kan se att det ser bra ut.
Ska pm:a Mosan ang stickjunta. Har du vägarna förbi så är du annars mycket välkommen Ponyo!
Min blev så arg att hon blev högröd första 5 gångerna jag sjalade henne (men när jag väl fått till det och börjat gå omkring blev hon tyst och somnade oftast). Men nu så ligger hon blickstilla för hon vet vad som väntar och hon älskar det, är drygt 5 mån :heart: Jag gav också upp trikåsjalen för jag fick aldrig till det, tyckte det var enklare med vävd faktiskt.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?