Imina skrev:Alltså, nu måste jag lätta mitt hjärta lite här. Jag är så förbaskat avundsjuk på alla som kan sticka - och som kan sticka avancerade grejer.
Jag smygläser i trådar om stickade vuxenleggings, Orkney-koftan, andra koftor, sjalar, mössor, barnkläder...
Hur har ni lärt er allt det där? Missade jag någonting i slöjden? Räta maskor, javisst, aviga maskor, jo, visst minns jag. Men hur lär man sig sticka vackra, användbara saker? Jag minns ett oformligt mumintroll som stickades på mellanstadiet, en mössa blev stickad i tonåren någon gång, en halv randig barnpläd har jag också åstadkommit (barnet som skulle få den i födelsegåva fyllde just 16 - kanske hennes framtida barn kan behöva en filt?). Det är nog allt.
Om jag nu vill börja lära mig sticka, vad ska jag då börja med? Jag behöver ju lära mig massa saker - öka, minska, lyfta maskor, ta upp tappade maskor, maska av, läsa stickbeskrivningar...Köpa garn - och faktiskt använda det - behöver jag också lära mig.
Finns det något som en stickningsrookie kan klara av - som är roligare än en halsduk? Jag går på stickcafé någon gång ibland på min mammas jobb, men virkar när jag är där. Det skulle vara kul att sticka också - och tanterna kan säkert hjälpa till när jag får problem.
Hur kommer man igång?
Jag säger som många andra, man bara gör typ... Innan jag började sticka "seriösa" saker så hade jag bara stickat enstaka projekt i skolan, räta och aviga maskor och diverse oanvändbara projekt med dålig form och kvalitet. Sen såg jag en Haruni och bestämde mig för att börja sticka. Sen satt jag och tolkade mönstret med hjälp av youtube och lärde mig samtidigt att sticka spets och engelska mönster.
Allt eftersom så har jag insett att det är så värt det att lägga lite extra pengar på kvalitetsgarn och garn man verkligen vill ha och tycker om för det gör det troligare att man använder sakerna när man är klar. Jag stickar främst i ull och aldrig i ren acryl för jag tycker helt enkelt inte om acryl och jag tycker inte att ull kliar. Stickar även en del i bambu och bomull men inte lika mycket...
Ser att du bor i skåne så jag kan tänka mig en stickträff om du vill

Alissa: 20080805 Elvira: 20100526 Bebis: Juni 2014
http://trulsamin.blogg.se/
Jag är doula