Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Tja, om man bär mycket i armarna utan bärdon så kan man få inflammationer i armbåge eller handled. Det har jag fått.

Om man bär på ryggen så kan det vara bra att öva över en madrass el dyl först så man känner sig säker på att få bak barnet på ryggen.

Om man bär i bärdon som är dåligt anpassade till ens kroppsbyggnad eller för dåligt spända så kan det kännas tyngre och man kan få ont i axlarna eller ryggen.

Bär man i sjal eller meitai så finns det väldigt många vackra bärdon att välja på så det kan bli så att man blir lite sjalgalen :lol:

Det är otroligt mysigt att bära på barn :heart:

Om barnet i bärdonet har sina knän lägre än rumpan så blir det en onödig påfrestning på höfterna, så det bör undvikas. Det kan vara svår att få till rätt höftposition när barnet bärs framåtvänt och dessutom upplevs det ofta som tyngre för bäraren då tyngdpunkten ligger längre från kroppen.
Det i kombination med små barns känslighet för intryck gör att många avråder från framåtvänt bärande, det kan vara bra att känna till :D
Hej! bra fråga! Snabba tankar från mig är:

Min foglossning har blossat upp ett år efter förlossningen nu när jag använder bärsele som hänger på höfterna (dvs inte med bärsjal, där är det inga problem). Men det är nog inte så vanligt.

Det kan bli dyrt eftersom man sällan köper en sjal ;) Men de kan å andra sidan säljas för nästan samma pengar senare, om man ids...

Man kan bli sedd som en lite galen hippie av utomstående om man tycker det är ett problem ;) Men mest får man postiva kommentarer av alla slags människor :)

annars finns det enligt mig bara tusen fördelar med ergonomiskt bärande :) :loving:
Dyrt beror ju lite på vad man jämför med. Många av mina bekanta har flera vagnar och man får många sjalar för de pengarna :wink:

En fånig fara är att man blir bortskämd att man kan ta sig fram överallt så när man väl är ute med vagnen kan maninga bra vagnvägar och vet inte var hissar och sånt finns.

Det kan ju även vara lättare för ev barnvakter om barnet är van vid och gillar att åka vagn.

Det finns säkert de som får ont i ryggen/knäna/andra kroppsdelar men personligen får jag ondare av att dra vagn speciellt i axlarna.

En gång råkade Idun slå huvudet i bussen när vi gick av. Det hade inte hänt i vagn antar jag.
Jag har även ramlat när jag burit henne men då bar jag utan bärdon.
När jag inte har lyckats få till en bra knytning på ryggen och barnet har somnat och liksom lollat med huvudet bakåt har jag fått ondsinta kommentarer på stan. (Tycker väl folk kunde fråga om de kunde hjälpa till att rätta till sjalen istället för att muttra i förbifarten att jag misshandlar mitt barn...)
Jag har bar burit knappt 4 mån men den nackdelen jag kommer på är att det är lite omständigt att ta i och ur barnet ur sjalen om man inte är hemma. På köpcenter, restaurang, tåg osv tycker jag det är lite meckigt, särskilt om jag är själv. Vill ju inte att sjalen släpar i golvet/marken och vart lägger jag bebisen?
nano skrev:Jag har bar burit knappt 4 mån men den nackdelen jag kommer på är att det är lite omständigt att ta i och ur barnet ur sjalen om man inte är hemma. På köpcenter, restaurang, tåg osv tycker jag det är lite meckigt, särskilt om jag är själv. Vill ju inte att sjalen släpar i golvet/marken och vart lägger jag bebisen?
Testa att knyta "dubbelt kryss"! :)
p_sarah skrev:
nano skrev:Jag har bar burit knappt 4 mån men den nackdelen jag kommer på är att det är lite omständigt att ta i och ur barnet ur sjalen om man inte är hemma. På köpcenter, restaurang, tåg osv tycker jag det är lite meckigt, särskilt om jag är själv. Vill ju inte att sjalen släpar i golvet/marken och vart lägger jag bebisen?
Har för mig att jag försökt men sjalen räcker inte (bär på magen och den är ca 4,5 lång nånting..)
nano skrev:
p_sarah skrev:
Har för mig att jag försökt men sjalen räcker inte (bär på magen och den är ca 4,5 lång nånting..)
:hmm: Jag tror det går åt mindre sjal än med omslutet kryss? :) Fast du knyter kanske något helt annat ;)
p_sarah skrev:
nano skrev:
p_sarah skrev:
:hmm: Jag tror det går åt mindre sjal än med omslutet kryss? :) Fast du knyter kanske något helt annat ;)
Eeh, jag knyter nånting iaf?.... nej, men jag börjar med att lägga över midjan, drar bak, fram med ändarna över axlarna och sen drar jag dom på över bebisen (som är under midjedelen) och sen räcker det precis att knyta bak. Bästa knytningen jag fått till hittills iaf :)
nano skrev:
p_sarah skrev:
nano skrev:
p_sarah skrev:
Eeh, jag knyter nånting iaf?.... nej, men jag börjar med att lägga över midjan, drar bak, fram med ändarna över axlarna och sen drar jag dom på över bebisen (som är under midjedelen) och sen räcker det precis att knyta bak. Bästa knytningen jag fått till hittills iaf :)
Testa detta: http://www.sjalbarn.se/?page_id=395

Slut på OT, ursäkta TS! :)
p_sarah skrev:
nano skrev:
p_sarah skrev:
nano skrev:
p_sarah skrev:
Testa detta: http://www.sjalbarn.se/?page_id=395

Slut på OT, ursäkta TS! :)
Har provat flera gånger men den blir inte alls bra tyvärr, varken för mig eller skruttet men har en väldigt tunn sjal också :|
Emma_oh skrev:En gång råkade Idun slå huvudet i bussen när vi gick av. Det hade inte hänt i vagn antar jag.
Fast när jag gick av en buss med vagn och någon snäll ville lyfta så åkte det upp spärrar så att den fälldes ihop och ungen ur...

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?