- tor mar 21, 2013 22:15
Alltså, nu måste jag lätta mitt hjärta lite här. Jag är så förbaskat avundsjuk på alla som kan sticka - och som kan sticka avancerade grejer.
Jag smygläser i trådar om stickade vuxenleggings, Orkney-koftan, andra koftor, sjalar, mössor, barnkläder...
Hur har ni lärt er allt det där? Missade jag någonting i slöjden? Räta maskor, javisst, aviga maskor, jo, visst minns jag. Men hur lär man sig sticka vackra, användbara saker? Jag minns ett oformligt mumintroll som stickades på mellanstadiet, en mössa blev stickad i tonåren någon gång, en halv randig barnpläd har jag också åstadkommit (barnet som skulle få den i födelsegåva fyllde just 16 - kanske hennes framtida barn kan behöva en filt?). Det är nog allt.
Om jag nu vill börja lära mig sticka, vad ska jag då börja med? Jag behöver ju lära mig massa saker - öka, minska, lyfta maskor, ta upp tappade maskor, maska av, läsa stickbeskrivningar...Köpa garn - och faktiskt använda det - behöver jag också lära mig.
Finns det något som en stickningsrookie kan klara av - som är roligare än en halsduk? Jag går på stickcafé någon gång ibland på min mammas jobb, men virkar när jag är där. Det skulle vara kul att sticka också - och tanterna kan säkert hjälpa till när jag får problem.
Hur kommer man igång?
Mina underbara töser E 0711, A 1007 och lilla A 1403