Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Neva skrev:
Sofie skrev::lol:
Tur BB börjat ergonomisera sig lite mer.
Visst är det glädjande! :D

Därför skulle jag vilja att man inte drog alla babybjörn över en kam när man pratar om dem, så som det lätt blir på det här forumet. Det känns som att det vore konstruktivare att rekommendera att man ska välja Babybjörns ergonomiskare selar om någon vill ha babybjörn istället för att bara säga att de är dåliga - för faktum är att väldigt många föräldrar vill ha just babybjörn av någon anledning. Vore det inte bättre att prata om o-ergonomiska selar vs. ergonomiska selar, oavsett vilka märken de är? Det känns så polariserande att sätta märken mot varandra och kan nog få folk att tycka att man mest går något korståg mot ett företag (på andra ställen än på sjalbarn alltså, där det inte är kutym att hata just babybjörn).
Fast jag håller inte med om att bb har ergonomiska selar, de har bättre och sämre versioner, visst. Men jag anser inte att en sele där barnet hängs framåt på det där sättet kan kallas för ergonomisk, för det är det inte.
Av Neva
Ketronya skrev:
Neva skrev:
Sofie skrev::lol:
Tur BB börjat ergonomisera sig lite mer.
Visst är det glädjande! :D

Därför skulle jag vilja att man inte drog alla babybjörn över en kam när man pratar om dem, så som det lätt blir på det här forumet. Det känns som att det vore konstruktivare att rekommendera att man ska välja Babybjörns ergonomiskare selar om någon vill ha babybjörn istället för att bara säga att de är dåliga - för faktum är att väldigt många föräldrar vill ha just babybjörn av någon anledning. Vore det inte bättre att prata om o-ergonomiska selar vs. ergonomiska selar, oavsett vilka märken de är? Det känns så polariserande att sätta märken mot varandra och kan nog få folk att tycka att man mest går något korståg mot ett företag (på andra ställen än på sjalbarn alltså, där det inte är kutym att hata just babybjörn).
Fast jag håller inte med om att bb har ergonomiska selar, de har bättre och sämre versioner, visst. Men jag anser inte att en sele där barnet hängs framåt på det där sättet kan kallas för ergonomisk, för det är det inte.
Då kan ett förslag vara att man främst bär barnet mot sig med sådana selar och bara har barnet i den oergonomiska positionen en liten stund ibland. :)
Av Erika H
Men då borde ju typ beco falla under samma kategori? Eller har jag fattat fel? För om man knäpper ihop sittytan så hänger ju benen nästan rakt ner oavsett om barnet sitter framåtvänt eller mot bäraren. Eller har jag bara sett den användas fel? :hmm: :hmm: :?
Användarens profilbild
Av Andelle
Erika H skrev:Men då borde ju typ beco falla under samma kategori? Eller har jag fattat fel? För om man knäpper ihop sittytan så hänger ju benen nästan rakt ner oavsett om barnet sitter framåtvänt eller mot bäraren. Eller har jag bara sett den användas fel? :hmm: :hmm: :?
På Beco Gemini ja, men den vanliga Becon har inte den funktionen och är en äkta ergonomisk sele.
För en nyfödd funkar hopknäppt sittyta med grodställning, benen hänger inte. När mitt barn var 2-3 månader breddade vi sitsen då benen var tillräckligt långa för att klara det. Används den ihopknäppt och benen hänger används den fel. Precis som en trikåsjal (vanliga också kanske) kan användas fel om du inte breder ut tyget ordentligt. Har sett en hel del bebisar med hängande ben i trikå :(

Framåtvänd Gemini blir oxå fel men det är Becos flirt för att locka över BB-användare, den är ändå bredare i sitsen än en BB men visst använder du den till ett stort barn hänger benen såklart. Jag kan inte uttala mig om framåtvänt egentligen då vi aldrig använde den så.
Och nu har jag visserligen inte provat de allra senaste selarna men när BB kom med sin nya sele med bred eller "vanlig" sittyta så var den iallafall riktigt skitdålig, min fyramånaders fick inte plats i den, den var krånglig att få på samt att den breda sittytan satt liksom lite längre nedanför den vanliga sittytan vilket gjorde att barnet ändå satt och hängde i skrevet även om breda sittytan var uppfälld...
Att man hittar många inlägg här inne som klumpar samman alla BB-selar som en tror jag påverkats mkt av att de nyare modellerna är just nya och att det under större delen av Sjalbarns tid bara funnits en enda modell sett utifrån hur barnet sitter.

Jag hoppas att den nyaste modellen närmar sig de andra ergonomiska selar som ju funnits i tio år och mer! Det vore ett bra steg i rätt riktning, för precis som Trulsamin var jag inte alls särskilt imponerad av deras första försök till modellförbättring. :D
Användarens profilbild
Av CAKirre
Ett par som just fått barn har visat mig att de fått låna en BB av ett annat par och de använder den. Jag tycker den ser rätt stor och klumpig ut, men bebisen (som snart är två månader) sitter iallafall än så länge korrekt i den, vad jag kan se. Vilken modell det är har jag dock ingen aning om. Har erbjudit dem att ordna fram något annat alternativ, men de är inte intresserade i dagsläget.
Dock har jag ett annat par vänner där mamman promt stoltserar med en BB, där bebisen är framåtvänd och benen hänger rakt ner. Man ser hur det drar i skrevet på honom... Henne är det dock inte lönt att diskutera med...
Av Neva
CrazyMagpie skrev:Att man hittar många inlägg här inne som klumpar samman alla BB-selar som en tror jag påverkats mkt av att de nyare modellerna är just nya och att det under större delen av Sjalbarns tid bara funnits en enda modell sett utifrån hur barnet sitter.

Jag hoppas att den nyaste modellen närmar sig de andra ergonomiska selar som ju funnits i tio år och mer! Det vore ett bra steg i rätt riktning, för precis som Trulsamin var jag inte alls särskilt imponerad av deras första försök till modellförbättring. :D
Jag kollade runt lite på sjalbarn nu och det verkar som att comfort carrier kom 2009, så i snart 4 år har babybjörn haft den nyare modellen på selar. (Att de är helt okej och sköna ska jag väl erkänna att jag främst baserar jag på beckah82s inlägg här för jag läste det när hon skrev det och det gav en positiv bild att en del kan trivas väldigt bra med den.)

Men i alla fall, snart fyra år. Det kan vara dags att börja ha de nya selarna i tankarna då, och lite diplomatiskt säga till någon som är intresserad av just babybjörn att är de intresserade av babybjörn så borde de kolla på de här nyare modellerna. Det tror jag gör mer nytta för barnen än att bara dissa hela märket, för det ÄR trots allt ett populärt modemärke i många länder och de har lyckats med sin marknadsföring så att många blir inriktade på att skaffa just det märket och då är det ju bra om man kan leda folk i rätt riktning åtminstone. Så tänkte jag göra om min sambo vill ha babybjörn framöver, han gillar det märket. :)

Det är bättre och konstruktivare att angripa positioner istället för företag tycker jag. En fara med att rikta in sig på företag kan vara att en del som tar till sig informationen och undviker babybjörn för att de hört att de är oergonimiska bara tar in just det och inte lär sig vilka positioner man ska undvika och varför. Typ att nedanstående är ergonimiskt för att det är en sjal och inte babybjörn.
Bild Bild

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?