Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
SaraLj skrev:Ghhhhha! Jag har fått mal. Visserligen i en väldigt litet låda som stod ganska långt ifrån alla andra lådor. Men de hade verkligen ätit helt ostört lääänge, för det bara kryllade av larver och en plastpåse som ullen låg i var också helt uppäten. BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! :evil: :evil: :cry: Nu är jag livrädd för att få dem i resten av mina garn och ullföråd.Har ni några bra husmorstips? Jag funderar på att vakumförpacka allt ett tag. Det har funkat på mina pälsar.....
Frys sakerna :)
Användarens profilbild
Av SaraLj
ellla skrev:
SaraLj skrev:Ghhhhha! Jag har fått mal. Visserligen i en väldigt litet låda som stod ganska långt ifrån alla andra lådor. Men de hade verkligen ätit helt ostört lääänge, för det bara kryllade av larver och en plastpåse som ullen låg i var också helt uppäten. BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! :evil: :evil: :cry: Nu är jag livrädd för att få dem i resten av mina garn och ullföråd.Har ni några bra husmorstips? Jag funderar på att vakumförpacka allt ett tag. Det har funkat på mina pälsar.....
Frys sakerna :)
Vi har lite liten frys.... :-( för det kan ju aldrig vara så att jag har för mycket garn ;-) (hade det vara lite kallare hade jag kunnat ställa ut allt men det är + här....
Användarens profilbild
Av glis
Hur tvättar jag ull? Melon berättade och jag tror jag har gjort som hon sa men berätta hur ni gör i alla fall?
Jag har en säck gotlandsull från i höstas som inte kan stå längre om jag förstår rätt.
Användarens profilbild
Av ellla
glis skrev:Hur tvättar jag ull? Melon berättade och jag tror jag har gjort som hon sa men berätta hur ni gör i alla fall?
Jag har en säck gotlandsull från i höstas som inte kan stå längre om jag förstår rätt.
Ett år brukar ullen klara sig, men den är ju trevligare ju färskare den är :)

Jag brukar lägga den i kallt vatten ett par tre bad beroende på hur skitig ullen är och därefter höja värmen till typ 45 grader. Den badet är det viktigt att vattnet inte kallnar för mycket för då fäster fettet på ullen igen. Kanske en kvart får det ligga. Om det är skitigt fortfarande så tar jag ett varmt bad till.

Gotlandsullen är lätttovad, den tovar bara man tittar på den nästan, så försök röra runt så lite som möjligt och låt inte vattenstrålen rinna rakt på ullen.
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
glis skrev:Hur tvättar jag ull? Melon berättade och jag tror jag har gjort som hon sa men berätta hur ni gör i alla fall?

Jag brukar lägga den i kallt vatten ett par tre bad beroende på hur skitig ullen är och därefter höja värmen till typ 45 grader. Den badet är det viktigt att vattnet inte kallnar för mycket för då fäster fettet på ullen igen. Kanske en kvart får det ligga. Om det är skitigt fortfarande så tar jag ett varmt bad till.

Gotlandsullen är lätttovad, den tovar bara man tittar på den nästan, så försök röra runt så lite som möjligt och låt inte vattenstrålen rinna rakt på ullen.
Och jag tvättar i fem bad. 1: hett vatten. 2: hett vatten med någon form av tvättmedel (jag har förut använt ulltvättmedel men sen hörde jag att det är för basiskt och att vanligt diskmedel är bättre. 3-5: sköljningar, svalare och svalare och ättika i det sista.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
ellla skrev:

Och jag tvättar i fem bad. 1: hett vatten. 2: hett vatten med någon form av tvättmedel (jag har förut använt ulltvättmedel men sen hörde jag att det är för basiskt och att vanligt diskmedel är bättre. 3-5: sköljningar, svalare och svalare och ättika i det sista.
Jag sköljer också efteråt.
Ev har jag en droppe diskmedel i det varma vattnet.
Anledningen till att jag sköljer först i kallt är för att inte slösa varmvatten på de vattenlösliga delarna :)
Användarens profilbild
Av SaraLj
Jag använder tvättmaskinen och fyller med duschslangen. Först kallt vatten några vändor och sendan varmt vatten, uthärdligt att stoppa händerna i. Och så fyller jag och tömmer tills jag kan se ullen genom vattnet (säger en del om hur smutsig min ull är....) och försöker att röra om så försiktigt som möjligt. Efter det så brer jag ut ullen på torkställning med en handuk under (på torkställningen). Så tunt lager som det bara går. Någon gång har jag haft ätika i slutsköljen men vanligtvis fintvättar jag garnet när det är färdigspunnet.
Användarens profilbild
Av SaraLj
Ponyo skrev:Jag gissar att ingen av er ulltvätteskor bor i lägenhet? :fnissa:
Jo, jag! Kan säga att sabon går runt och ser lidande ut medan det pågår. Samt muttrar något om att det är bra att jag har en hobby... :Hahaa:
Men sist jag tvättade så låg det ull på tork överallt i hela lägenheten och då höll jag nästan själv på att bli tokig också....
Användarens profilbild
Av ellla
Enda skillnaden att bo i hus är att jag måste elda om jag vill ha varmvatten. Och då måste jag ta in ved....
Så lägenhet med massor av varmvatten är av godo tycker jag :)
Användarens profilbild
Av glis
ellla skrev:
Enda skillnaden att bo i hus är att jag måste elda om jag vill ha varmvatten. Och då måste jag ta in ved....
Fliseldning regerar! Och djupborrad brunn som ger godare vatten om man spolar mycket...

Det jag tvättade igår luktar väldigt mycket mindre och verkar inte så farligt filtat så jag fortsätter på Melons metod då, skönt att få den i skrift :wink:
Användarens profilbild
Av melon
Vi bor i lägenhet och betalar för vårt varmvatten. Till 100-200 gram häller jag inte upp mer än som till en disk.
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
ellla skrev:
Fliseldning regerar! Och djupborrad brunn som ger godare vatten om man spolar mycket...

Det jag tvättade igår luktar väldigt mycket mindre och verkar inte så farligt filtat så jag fortsätter på Melons metod då, skönt att få den i skrift :wink:
:tumup:
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?