Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
Jag undrar om det finns nån som skinnslöjdar här? Var köper ni i så fall ert skinn/läder?

För många år sedan gjorde jag armband i läder och var lite sugen på att försöka igen för vill minnas att det var roligt. Har hört att det är vegetabiliskt garvat läder man ska ha (för att undvika kemikalier så nära huden). Kanske ska börja med lite mindre bitar eller spillbitar, för känns som att ett helt skinn kan bli för dyrt.

PS: Jag vet att man inte borde gilla skinn som vegetarian och djurvän, men vet inte var man skulle få tag på skinnliknande material/konstskinn/fuskskinn som funkar. Tar gärna emot tips på det med!
Användarens profilbild
Av solanna
Du ska kopa fran Tarnsjo garveri: http://www.tarnsjogarveri.se/

Enda problemet ar var all det ar en bit fran Goteborg, men det kanske gar att kopa via natet? I alla fall koper alla jag kanner som jobbar med laderhantverk (genom lajv etc) sitt lader dar och allting ar vegetabiliskt garvat.
Tack för era tips! Ska kolla båda! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
www.kero.se kan man köpa skinn från nöt och ren. De garvar både med mineraler och vegetabiliskt, vet inte vilka produkter som garvats hur, men det kan de säkert svara på.
Användarens profilbild
Av glis
Tjäderläder är återförsäljare av Tärnsjös skinn, Tärnsjö säljer (när jag kollade senast) bara hela skinn, eller möjligen halva men det är i alla fall våldsamt stort.
Tjäderläder är bra att ha att göra med och de kan tänkas sälja småslattar.
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:Tjäderläder är återförsäljare av Tärnsjös skinn, Tärnsjö säljer (när jag kollade senast) bara hela skinn, eller möjligen halva men det är i alla fall våldsamt stort.
Men på Tärnsjös förstasida står
Alltid i lager
Läderspill, 49:-/kg
Låter i mina öron som lagom bitar att göra armband av.
Användarens profilbild
Av glis
Fryle skrev:
glis skrev:Tjäderläder är återförsäljare av Tärnsjös skinn, Tärnsjö säljer (när jag kollade senast) bara hela skinn, eller möjligen halva men det är i alla fall våldsamt stort.
Men på Tärnsjös förstasida står
Alltid i lager
Läderspill, 49:-/kg
Låter i mina öron som lagom bitar att göra armband av.
Det låter klockrent ju!
(Jag hade problem när jag skulle beställa från Tärnsjö inför en kurs för flera år sedan. Gången innan, som var ännu flera år tidigare, beställde jag hela skinn därifrån utan problem.)
Då ska jag kolla det! :tumup:
Fick förresten tips om Slöjddetaljer också. Nån som brukar beställa därifrån?
Användarens profilbild
Av melon
Smultronbarn skrev:Fick förresten tips om Slöjddetaljer också. Nån som brukar beställa därifrån?
Jag har varit i butiken i Skara och jag fick till och med gå in på lagret och kolla bland alla deras skinn. Jag köpte spillbitar där men när man är i butiken får man ju plocka precis det man vill ha så jag kan inte säga något om att beställa därifrån.
Användarens profilbild
Av Fryle
Smultronbarn skrev:Fick förresten tips om Slöjddetaljer också. Nån som brukar beställa därifrån?
Jag har inte beställt skinn, men andra saker från dem, det har fungerat utmärkt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?