Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
glis skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:Smakråd behövs. Jag har strömmings rosa får och liandlos lejon liggandes på sybrdet, hade tänkt sy långärmade tunikor och leggings av dem, men kan man ha både tunika och leggings i samma mönster eller blir det för pyjamaslikt?
Jag har precis köpt ett blingolinne till Dante som är mönstrat på framsidan och randigt på baksidan, och de ska matchas ihop med randiga byxor. Det var himla snyggt tycker jag!
Resultatet blir nog ändå att jag måste köpa ett matchande tyg tror jag. Jag har handlat på tok för mycket det senaste men det är väl inte så mycket att göra.
Du får väl fira lite nu med jobbet.
Jag tycker jag har firat som bara den det senaste, körkort, födelsedag, jobb osv. Vet inte om jag kan unna mig mer just nu :oops:
Av Exem
kvarnkvik skrev:Jag har fått den här boken i födelsedagspresent Bild och har nu sytt första plagget nästan klart. Den är grymt inspirerande och innehåller massor av fina plagg som jag är sugen på att sy, så jag måste nog försöka ta mig iväg till Skroten i Kinna under sportlovet och få köpt lite tyg. Visserligen är det fullt här hemma, men det är ju mest barntyg :roll:
Tack för tipset! Bläddrade i den idag o har nu beställt den. Såg jättefin ut :-)
Användarens profilbild
Av tweed
Exem skrev:
kvarnkvik skrev:Jag har fått den här boken i födelsedagspresent Bild och har nu sytt första plagget nästan klart. Den är grymt inspirerande och innehåller massor av fina plagg som jag är sugen på att sy, så jag måste nog försöka ta mig iväg till Skroten i Kinna under sportlovet och få köpt lite tyg. Visserligen är det fullt här hemma, men det är ju mest barntyg :roll:
Tack för tipset! Bläddrade i den idag o har nu beställt den. Såg jättefin ut :-)
Lyckades du beställa idag, vardå? Jag har sett andra som har försökt beställa men den är visst redan slut på förlaget.
Av Exem
kvarnkvik skrev:
Exem skrev:
Lyckades du beställa idag, vardå? Jag har sett andra som har försökt beställa men den är visst redan slut på förlaget.

Slut på Bokus så det blev Adlibris!
Användarens profilbild
Av tweed
Knyttet & K skrev:Finns det någon modellöversikt att se någonstans i Hellströms bok?
Du kan kolla mitt album nya mönsterböcker på fb :-D sen finns det en sida som heter issuu eller nåt liknande där man kan bläddra i många böcker, sök på Jenny Hellström ruas. Jag är på mobilen nu så jag kan inte leta och länka.
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnkvik skrev:
Knyttet & K skrev:Finns det någon modellöversikt att se någonstans i Hellströms bok?
Du kan kolla mitt album nya mönsterböcker på fb :-D sen finns det en sida som heter issuu eller nåt liknande där man kan bläddra i många böcker, sök på Jenny Hellström ruas. Jag är på mobilen nu så jag kan inte leta och länka.
Här finns den att bläddra i: http://www.collier-international.co.uk/ ... _14sep.pdf
Användarens profilbild
Av äpple
kvarnkvik skrev:
Här finns den att bläddra i: http://www.collier-international.co.uk/ ... _14sep.pdf
Oj, det måste vara ett förlagsutkast, för kläderna heter inte samma som i (den tryckta) boken :D

Om man redan har boken, men tycker det är svårt att rita av rätt så finns mönstermallar på Jennys hemsida: http://www.jennyhellstrom.com/books/
Användarens profilbild
Av carro83
Lite av mitt senaste
Bild
Bild
Detta set till en Wilmer som ni ser...en vän som beställde en julklapp! =)
Bild
Till sonen kusin som fyllt 4 år
Bild
Till svägerskans lilla bebis som snart blir 4 veckor...BB set dom hade med sig
Bild
Present till min hårdrockiga mamma =)
Bild
Byxor till min angrybirdstokiga son
Bild
Och en mössa
Bild
Bjuder lite på sonen med =)
Bild
Hur mycket tyg behöver jag till en helcirkelkjol? Kan jag klara mig på 1,5 om den ska gå till knät? Det känns som att det blir väldigt precis.... Men syr man av en rund duk som många ju gör bör ju den vara ungefär den storleken. Eller måste jag köpa tre meter? Det känns som att det blir så mycket spill då och jag ska sy i polyester :gomma: så jag kommer inte vilja sy något av resterna.
Användarens profilbild
Av äpple
Knyttet & K skrev:Hur mycket tyg behöver jag till en helcirkelkjol? Kan jag klara mig på 1,5 om den ska gå till knät? Det känns som att det blir väldigt precis.... Men syr man av en rund duk som många ju gör bör ju den vara ungefär den storleken. Eller måste jag köpa tre meter? Det känns som att det blir så mycket spill då och jag ska sy i polyester :gomma: så jag kommer inte vilja sy något av resterna.
Du kan räkna ut tygåtgång som midjemått/3 + kjollängd*2. Om tyget är 1,5m brett också så borde du kunna få in en kjol som är ca 60 cm lång.
http://www.ensaligblandning.se/2010/03/ ... tion-kjol/
http://konstrueramonster.se/patterns/dr ... tterns.htm
http://madeinhagn.se/post/how-to-make-s ... m-circles/
Av Exem
Fryle skrev:
Rawa skrev:
Fryle skrev:Hur syr jag en fåll i trikå utan att det bubblar sig?

Största anledningaren till att jag köpte en ny symaskin (Janome 4030) var att jag ville ha elastiska sömmar för att kunna sy i trikå. Själva plagget syr jag på OL, men när jag sedan syr upp ärmslut och nederkant blir det liksom uttöjt och bubblar sig hur jag än gör.

Minst illa blir det med en söm som liknar kråkspark. Finns det någon annan som skulle kunna funka bättre? Hur ska jag tänka, långa eller korta stygn, dra eller inte dra i tyget?

Här är de sömmar som finns:

Bild
Lösare pressarfotstryck säger jag också.
Och hur lång stygnlängd har du? Eller rättare sagt hur långa blir stygnen när du syr? Att öka stygnlägnden kan lösa problemet, eller använda en annan söm som ger glesare/längre stygn.
Vilket tryck har ni normalt? Och vid sömnad i trikå? Och vilken av sömmarna använder ni vid fållning i trikå?
:hopmad: Får det inte att bli snyggt!
Har du fått rätt på fållarna Fryle? Är nyfiken på just den maskinen men den måste fixa snygga fållar o elastiska tyger om det ska vara värt det..
  • 1
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?