[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 9115588
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Var guide till broderi - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Faegis
Vill du helst att det ska vara på svenska så har Brodera.nu en bra guide: http://www.brodera.nu/
Brodösens blogg har också flera bildserier där hon visar olika stygn (välj stygnen bland etiketterna till höger): http://www.karinholmberg.se/

På engelska finns den här nybörjarguidenm som är jättebra: http://www.sublimestitching.com/pages/tutorials

Annars är mitt tips att bara börja och prova. Jag hade bara sytt korsstygn tidigare när jag började prova olika stygn helt utan att ha en aning om vad jag gjorde, och det blev en nåldyna som jag verkligen gillar även om den är långt ifrån perfekt:

Bild
Av Smultronbarn
Jag har en bra bok som visar många basstygn (och lite mer avancerat också). Har lånat den på biblioteket förut, och köpte den sedan på bokrea för några år sedan. Anita Gunnars Sömmar och stygn från ICA bokförlag ISBN: 9789153425212

Bild
Användarens profilbild
Av Faegis
Aborre skrev:Tack för tipsen, har kikat på det och har lite mer att gå på nu. Vet vad jag kan experimentera med.

Tips på material som är lämpligt att använda? En sån där ring som man spänner tyget i.. vad heter det? Broderi ring? Vilken nålstorlek kan ses som universal till att börja med? Ungefär :hmm:
Vill du brodera fritt (alltså inte korsstygn eller liknande) så kan du använda vilket tyg som helst. Linne brukar vara fint och lätt att hitta på loppis. Jag gjorde nåldynan på en gammal ylletröja som jag tvättat i maskin så den filtats.
Broderibåge använder jag sällan, men vissa gör det alltid. Du får prova vad som känns bra för dig.
Vad gäller nål så kan jag inga storlekar, men det viktiga är att den inte är så liten att du inte får in garnet i hålet, eller så tjock att den inte går igenom tyget. Den ska vara spetsig också, om du inte broderar på Aida-väv med färdiga hål.
Senast redigerad av Faegis den tis feb 19, 2013 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
Aborre skrev:Ööööh hur får man ut tråden/trådarna lämpligast från en broderigarndocka?
Drar försiktigt i en ände och håller om dockan så den förblir så hel som möjligt.
Användarens profilbild
Av KaIi
Jag är tydligen kass på att googla, har nämligen velat lära mig brodera innan.
Är det någon som har en bra länk?
Förutom att brodera små tomtetavlor och fåglar så minns jah inget, förutom att det var skitkul. :-D
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:
Aborre skrev:Ööööh hur får man ut tråden/trådarna lämpligast från en broderigarndocka?
Drar försiktigt i en ände och håller om dockan så den förblir så hel som möjligt.
Det beror ju på om det är en docka där garnet ligger i en liten minihärva eller om det är avklippta bitar. Ligger det som i en härva rekommenderar jag att klippa upp den och sen ta en tråd där garnet är vikt och dra ut.

Och så vill jag slå ett slag för yllebroderi, det är det finaste :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?