gurkan skrev:Ni som hänger på Ravelry - finns det nybörjarmönster lätt att hitta där? Jag känner mig halvt uppgiven. Jag vete tusan vad jag vill sticka. Nu har jag fått stickorna jag köpt från Aborre - ett addi click-set. Det är ju riktigt bra, men jag bara yrar runt bland Dropsmönsterna och vet varken ut eller in.
Jag vet inte riktigt om du egentligen vill ha svar från mig. Jag gillar verkligen drops. De är billiga och tillgängliga, och har ett stort urval av mönster på massor av språk. Men. Deras mönster är inte alltid så himla lätta att förstå. Jag får ofta hjälpa vänner som fastnat i deras mönster. Jag kan inte svära på om det beror på att särskilt många använder deras mönster eller om särskilt många av deras mönster är krångliga men någonting är det. Jag som är van stickerska får ofta läsa både en och två gånger och ta till några gissningsstrategier och mycket välvilja för att förstå hur de menat.
Jag tycker att Ravelry är bra för att du där kan skaffa dig en bild av hur lätt mönstret är att förstå. Dels genom att titta på ett mönsters statistik, alla som följt det kan lämna "omdöme". Men det syns även bland alla projekt. Om alla projekt är lika snygga som mönstrets foto ja då är mönstret antagligen lätt att följa och väl skrivet. Om hälften av projekten är ufos (unfinished projects dvs de har blivit övergivna kanske för att stickaren fastnat) eller inte alls liknar mönstret ja då ska man nog titta vidare.
Så Drops, fine, men titta gärna igenom alla projekten på ravelry på just det dropsmönstret innan du sätter igång.
Och vänd dig gärna hit, så hjälper vi till om vi kan