Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Aborre skrev:
Björklöv skrev:Om man stickar två sockor, från tån och upp, på magic loop, vilken häl är enklast och snyggast, ja, bäst helt enkelt?
Sweet tomatoheeel !
Jag funderade på den ... funkar den till alla storlekar? Och när börjar man sticka hälen då för att strumpan ska bli lagom i storlek?
Ni som hänger på Ravelry - finns det nybörjarmönster lätt att hitta där? Jag känner mig halvt uppgiven. Jag vete tusan vad jag vill sticka. Nu har jag fått stickorna jag köpt från Aborre - ett addi click-set. Det är ju riktigt bra, men jag bara yrar runt bland Dropsmönsterna och vet varken ut eller in.
Användarens profilbild
Av melon
gurkan skrev:Ni som hänger på Ravelry - finns det nybörjarmönster lätt att hitta där? Jag känner mig halvt uppgiven. Jag vete tusan vad jag vill sticka. Nu har jag fått stickorna jag köpt från Aborre - ett addi click-set. Det är ju riktigt bra, men jag bara yrar runt bland Dropsmönsterna och vet varken ut eller in.
Jag vet inte riktigt om du egentligen vill ha svar från mig. Jag gillar verkligen drops. De är billiga och tillgängliga, och har ett stort urval av mönster på massor av språk. Men. Deras mönster är inte alltid så himla lätta att förstå. Jag får ofta hjälpa vänner som fastnat i deras mönster. Jag kan inte svära på om det beror på att särskilt många använder deras mönster eller om särskilt många av deras mönster är krångliga men någonting är det. Jag som är van stickerska får ofta läsa både en och två gånger och ta till några gissningsstrategier och mycket välvilja för att förstå hur de menat.

Jag tycker att Ravelry är bra för att du där kan skaffa dig en bild av hur lätt mönstret är att förstå. Dels genom att titta på ett mönsters statistik, alla som följt det kan lämna "omdöme". Men det syns även bland alla projekt. Om alla projekt är lika snygga som mönstrets foto ja då är mönstret antagligen lätt att följa och väl skrivet. Om hälften av projekten är ufos (unfinished projects dvs de har blivit övergivna kanske för att stickaren fastnat) eller inte alls liknar mönstret ja då ska man nog titta vidare.

Så Drops, fine, men titta gärna igenom alla projekten på ravelry på just det dropsmönstret innan du sätter igång.

Och vänd dig gärna hit, så hjälper vi till om vi kan :vågen:
Tack melon! Min mamma har stickat rätt mycket och säger också att mönsterna hos Drops är svåra att förstå. Då blir det Ravelry idag. Är alla mönster på engelska?
Användarens profilbild
Av melon
gurkan skrev:Tack melon! Min mamma har stickat rätt mycket och säger också att mönsterna hos Drops är svåra att förstå. Då blir det Ravelry idag. Är alla mönster på engelska?
Nope. Du kan välja att söka på bara svenska mönster.

Ravelry är ju som ett register, och alla medlemmar hjälper till och registrera mönster från alla olika källor. Dropsmönstrena finns med, många mönster från stickböcker osv osv. Sedan finns det också en möjlighet för designers att ladda upp mönster på ravelry, och då finns mönstret endast som ravelry download. Därför är det så himla bra att söka på ravelry, det blir lite som att googla bland alla mönster som finns. Med reservation för "alla" då, men så många som möjligt!
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnkvik skrev:Nu har jag fått hem mina ebay-stickor :vågen: Det var slangvajer på dem så de är riktigt mjuka och ska nog duga finfint till elever. Bara de håller i vajern så, men annars borde det gå hyfsat lätt att limma eftersom det är just vajer. Känns som ett bra köp iaf, tack för tipset!
Mannen säger att de luktar rävpiss :roll:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag blir galen på vår tax :gaah: :hopmad: Han käkar strumpor (och en del annat också) och nu upptäckte jag just att han har tuggat i sig tån och överkanten på Es raggsockor som min pappas gamla faster på typ 90 bast har stickat :evil: Och inte nog med att det är ett par strumpor som hade varit roliga att ha kvar, nu måste jag oroa mig för att garnet trasslar in sig i tarmarna på honom och ger honom en plågsam död :roll:
Ponyo skrev:Har man engelska sticktermer nära tillhands (i början) så är faktiskt engelska lättare att sticka efter. Svenska beskrivningar förkortar mer än engelska.
:iagree:

Numer stickar jag på engelska i huvudet, även om receptet är på svenska :Hahaa:
kvarnkvik skrev:Jag blir galen på vår tax :gaah: :hopmad: Han käkar strumpor (och en del annat också) och nu upptäckte jag just att han har tuggat i sig tån och överkanten på Es raggsockor som min pappas gamla faster på typ 90 bast har stickat :evil: Och inte nog med att det är ett par strumpor som hade varit roliga att ha kvar, nu måste jag oroa mig för att garnet trasslar in sig i tarmarna på honom och ger honom en plågsam död :roll:
Nä, vad tråkigt med strumpan, och tokiga hund - att han inte förstår sitt eget bästa
snart klar, det återstår två varv plus avmaskning. Då tar nystanet slut :gaah: Nåja, får väl påbörja ett nytt nystan, självklart kräks det ut en stor garnboll :gaah: Jaja, en anledning till att sticka lite till då :mrgreen: fast jag egentligen borde göra en massa annat
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Har man engelska sticktermer nära tillhands (i början) så är faktiskt engelska lättare att sticka efter. Svenska beskrivningar förkortar mer än engelska.
Jag håller med! Engelska mönster förutsätter oftast inte att man redan kan en massa utan förklarar alla tekniker och förkortningar. :tumup:
Av Ponyo
Björklöv skrev:
:iagree:

Numer stickar jag på engelska i huvudet, även om receptet är på svenska :Hahaa:
Jag med. :lol:
K2tog ligger så mycket bättre i munnen.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag tycker också att engelska mönster är enklare och då har jag bara stickat från engelska senaste 2 åren. De är liksom mer rakt på. :hmm:
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?