Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
Tackar! :D Jag fixade skärp i kanal ändå, det kan vara skönt med en träningstopp som inte smiter åt runt magen ibland tycker jag :lol: Det blev bra och jag kände mig väldigt tjusig på F&s i går kväll :mrgreen:

Idag har jag fortsatt med olika projekt, det är så härligt när man kommer i sy-flow. Har sytt om två andra toppar som inte hade optimal passform, och har snart sytt klart en enkel trikåkjol till mig själv. Sen ska jag sy en jympapåse med applikation till sonen som jag kom på att jag lovat.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har fått den här boken i födelsedagspresent Bild och har nu sytt första plagget nästan klart. Den är grymt inspirerande och innehåller massor av fina plagg som jag är sugen på att sy, så jag måste nog försöka ta mig iväg till Skroten i Kinna under sportlovet och få köpt lite tyg. Visserligen är det fullt här hemma, men det är ju mest barntyg :roll:
Av mly
Fryle skrev:Snyggt, mly! Och jag måste säga att du är bra på att välja modeller som du passar i!
Tack, det är nog mest en slump, men denna känningen är jag väldigt nöjd med, det ser faktiskt ut som att jag har bröst idag :lol:
Användarens profilbild
Av Rawa
Vill posta lite bloggtips:
http://fashion-incubator.com/ - en lite mer avancerad och proffesionellt inriktad blogg men det finns otroligt mycket roligt och intressant även för noviser!

http://didyoumakethat.wordpress.com/ - I looove this one! Hon skriver lagom mycket, har många bra länktips insprängda i texten och är bra på att beskriva och förklara olika sömnadsmoment.

http://www.afashionablestitch.com/ - Framför allt gillar jag hennes estetik men bra sewalongs, tydliga bilder och allmänt rolig läsning gör det ännu njutfullare.

http://madformod.wordpress.com/ - Nostalgiinspiration i kubik!

http://grainlinestudio.com/ - Snyggt som ett veckomagazin men i bloggformat.

Jag både syr, ritar mönster och går kursen Konfektionsteknik I den här perioden så det är mycket klädsömnad i mitt liv men jag har inte ro att arrangera fotografering och publicering eller att skriva om det. Men kul är det! :D Mina tankar finns här i tråden men bilderna och orden lyser med sin frånvaro :wink: .
Användarens profilbild
Av lewellyn
Är det nån här som syr bebiskläder efter Ottobres mönster?
Jag skulle vija sy en body i storlek 50 men det minsta de har i sina tidningar är ju 56... hur minskar man för att det inte ska bli helt tokigt? Jag har inget att jämföra med och tar mig inte iväg för att köpa nåt förrän tidigast under slutet av veckan... det kliar i syfingrarna!
Användarens profilbild
Av tweed
lewellyn skrev:Är det nån här som syr bebiskläder efter Ottobres mönster?
Jag skulle vija sy en body i storlek 50 men det minsta de har i sina tidningar är ju 56... hur minskar man för att det inte ska bli helt tokigt? Jag har inget att jämföra med och tar mig inte iväg för att köpa nåt förrän tidigast under slutet av veckan... det kliar i syfingrarna!
Du kan ju mäta hur långt det är mellan linjerna upp till nästa storlek och minska lika mycket från strl 56. Sen ska man vara medveten om att butikernas storlekar ofta är mindre, så en strl 50 kommer förmodligen också vara lite stor i storleken. Men när man syr själv är det ju roligt om kläderna går att använda lite längre och strl 50 blir ju urvuxen så väldigt fort :D
Användarens profilbild
Av teres
Har funnits nummer med klädstorlekar ned till strl prematur, kommer dock inte ihåg vilka. Ottobres storlekar är ganska stora dessutom. Precis som kvarnvig säger kan man ju minska ned själv en eller två storlekar. enklast är att titta på ett mönster, mäta ut avståndet mellan de andra storlekarna så ser man hur mycket mindre man skall göra, drar man sedan hjälplinjer från ex där axelsömmarna börjar och slutar genom alla storlekarna, så får till var den skall hamna på den mindre storleken.
Användarens profilbild
Av glis
teres skrev:Har funnits nummer med klädstorlekar ned till strl prematur, kommer dock inte ihåg vilka. Ottobres storlekar är ganska stora dessutom. Precis som kvarnvig säger kan man ju minska ned själv en eller två storlekar. enklast är att titta på ett mönster, mäta ut avståndet mellan de andra storlekarna så ser man hur mycket mindre man skall göra, drar man sedan hjälplinjer från ex där axelsömmarna börjar och slutar genom alla storlekarna, så får till var den skall hamna på den mindre storleken.
Jag har numret med prematurkläder och kollade hur det var ritat när jag sydde en body stl 44 förra våren. Det var ungefär samma skillnader mellan storlekarna som det är i de vanliga storlekarna så rita du bara ett mönster som är lika mycket mindre än stl 56 som stl 56 är mindre än 62 liksom.
(Set fanns ingen omlottbody bland prematurmönstrena så jag fick rita själv, det var därför jag tittade)
Hej!
Har ärvt en symaskin Elna Lotus ZZ....
Men jag får den inte att funka!! typiskt. Jag som har så mycket att sy!
Finns det ngn här på forumet som har en sån här som kan hjälpa mig? Den syr tre stygn och sen fastnar den som om man har trätt fel. Men jag tror inte jag har gjort det. Den kan fånga undertråden, men efter tre stygn har tre varvs övertråd samlats nere vid undertrådsmekanismen.... hmmm....... vad kan det vara för fel?
Undertrådens spole ligger löst i kapseln som snurrar, men ska inte spolen också snurra ist för att bli dragen runt när tråden dras upp? Det verkar konstigt.
Morr. jag vill ha en bra maskin!!! Det skulle bli så mycket roligare då och så mycket mer sytt!
babette skrev:Hej!
Har ärvt en symaskin Elna Lotus ZZ....
Men jag får den inte att funka!! typiskt. Jag som har så mycket att sy!
Finns det ngn här på forumet som har en sån här som kan hjälpa mig? Den syr tre stygn och sen fastnar den som om man har trätt fel. Men jag tror inte jag har gjort det. Den kan fånga undertråden, men efter tre stygn har tre varvs övertråd samlats nere vid undertrådsmekanismen.... hmmm....... vad kan det vara för fel?
Undertrådens spole ligger löst i kapseln som snurrar, men ska inte spolen också snurra ist för att bli dragen runt när tråden dras upp? Det verkar konstigt.
Morr. jag vill ha en bra maskin!!! Det skulle bli så mycket roligare då och så mycket mer sytt!
Om den stått oanvänd eller inte servats på länge är mitt tips att du lämnar in den på service.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag svarar babette som i den tidigare tråd:
Jag kommer med ordinarie standardtips:

- byt till ny nål
- trä om symaskinen
- ha samma sorts över- och undertråd
- gör rent, borsta/dammsug vid undertråden
Användarens profilbild
Av babette
jag har borstat, dammsugit, fått ut en dammtuss vid undertråden. Samma problem. Övertråden liksom fastnar runt undertrådens metallhus hela tiden. vill inte åka upp och runt....
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?