Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Jag har aldrig spunnit tidigare. Bara gjort hopplösa försök till att tvinna på min spinnrock.
Så jag vill nog påstå att jag är nybörjare.
Av mly
Ponyo skrev:Jag har aldrig spunnit tidigare. Bara gjort hopplösa försök till att tvinna på min spinnrock.
Så jag vill nog påstå att jag är nybörjare.
A då är du med nybörjare, jag funderar på om jag ska köpa en slända och lite ull i födelsedagspresent till mig själv. Känner mig lite värd det faktiskt.
Användarens profilbild
Av ellla
mly skrev:
ellla skrev:runt 30 gram är lagom att börja med tycker jag :)
På sländan?
jamen exakt :) Arvid vill hjälpa till och skriva och då blir jag väldigt kortfattad.
Användarens profilbild
Av ellla
och så försöker jag avleda honom med massor av smålego, men då har ju såklart katten kissat i den lådan. SÅ MYSIGT!!
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
mly skrev:
På sländan?
jamen exakt :) Arvid vill hjälpa till och skriva och då blir jag väldigt kortfattad.
Hela flätor säljs väl oftast i 4 oz?

Om man köper en hel fläta kan man ju dela in den i olika färger och spinna var för sig och sticka mönster sedan :tumup:
Av mly
ellla skrev:och så försöker jag avleda honom med massor av smålego, men då har ju såklart katten kissat i den lådan. SÅ MYSIGT!!
Verkligen!!!
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:Okej det är bara att inse, jag är vrålkär i melons garn, måste lära mig spinna. Så nybörjar tips, en bra slända och lättspunnit garn tack!
:heart: Välkommen :vågen:
Av mly
ellla skrev:
mly skrev:
På sländan?
Jag har suttit och tittat på amerikanska sidor med ull och räknat om mellan oz och gram och det är nog därför jag är lite rörig. Det känns på nått sätt rätt självklart att du menar sländan, men när jag skrev det kopplade inte huvudet så långt.

Då har jag tittat på en 30gr slända och 100gr grå gotlandsull från där de sålde den turkiska sländan, är det okej att börja med?
Av mly
melon skrev:
mly skrev:Okej det är bara att inse, jag är vrålkär i melons garn, måste lära mig spinna. Så nybörjar tips, en bra slända och lättspunnit garn tack!
:heart: Välkommen :vågen:
Tack, sen kommer nog inte mitt garn bli så fint som ditt, men det bruna och det turkosa i sticktråden är helt underbart!
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Nu har jag spunnit lite på min turkiska slända, och den är mkt roligare än spinnrocken.
Tack snälla melon för all ull :loving:

Var köpte du det turkos/bruna fluffet?
Håll i plånboken 8)

FatCatKnits

Och just den flätan heter Buckaroo och fibern är Falkland Buckaroo

Du som gillar mjuk ull skulle nog uppskatta en fiber som heter Polwarth också. BFL, bluefaced leicester tycker mina barn sticks så det tycker du nog med :wink: fast det är en bra nybörjarfiber.
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
Ponyo skrev:
mly skrev:
ellla skrev:
För att prova kan man göra en slända med en cd-skiva och en pinne, det blir förvånansvärt bra snurr! Vill man köpa finns det mängder av olika. Jag tycker att många nybörjarsländor är för tunga och väljer gärna en lite lättare.
Ull, börja med nåt du tycker ser fint ut. Då blir det roligare :)
Kanske får testa med cd skiva, blir ju billigast så. Du vill inte tipsa om en bra slända+ull som passar ihop? Jag har inte en aning om vart jag ska börja kika efter de grejerna.
Jag gillar den röda lilla turkiska :loving:
Det blir ändå hyfsat jämt, trots att jag är nybörjare.
Och vill du inte spinna tunt garn så fanns en större (fast då får man inte en röd)
De var snabba på att leverera.
http://www.seaside.se/~sea3479c/Dokumen ... landor.htm
Kollade på den, men 15-18gr är det inte för lätt för en nybörjare, du har väl spunnit lite innan, eller kanske inte på slända. Tittade på den tyngre med, verkade ju vara mellantyngd på den och fungera till ganska mycket ull, enligt den sidan. Men som sagt jag fattar inte så mycket ännu...
Jag tycker den är en perfekt nybörjarslända :tumup:
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?