Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Kyltsi
Trulsamin skrev:Jag måste erkänna att när jag ammar så bär jag inte klänning, då bär jag byxor och tunika, alltså typiska manskläder då det är så otroligt mycket mer praktiskt att amma i.
Det är nog allra enklast, men jag vill gå mina i fina medeltidsklänningar :)
Av Kyltsi
Smultronbarn skrev:Jag måste faktiskt erkänna att jag inte är lika strikt/noga sen jag fick barn... :hide: När man ändå måste släpa nappflaska, termos (och ibland vagn) och dessutom inte bor i nåt medeltidsläger så... :roll: Men nä, jag har inte gummisandaler, plastpåse eller illrosa fleeccemantel för den skull. :this: :lol:
Jag har inte varit så HK med min medeltidsgarderob tidigare, men jag försöker göra den mer HK för varje år.
Av Kyltsi
Juliusdotter skrev:Själv gjorde jag en amnings varinat med att sy fast tryck knappar så att de var osynliga från rätsidan, i sömmarna över brösten. Klänningarna är sydda med två sömmar mitt fram, prinsses skärning heter det så?
Kanske du kan skymta lösningen på bilden. Har tänkt ta bort knapparna nu och sy fast sömmarna.
Bild

Har köpt ett tunnt ylletyg från handelsgillet och sytt klänning av. Mycket nöjd med kvaliten och tunnheten i tyget.
Det var en smartlösning :tumup:

Har gjort själv lösärmar på en klänning som knäpps på med dolda tryckknappar
Användarens profilbild
Av Kusmi
Kyltsi skrev:
Smultronbarn skrev:Jag måste faktiskt erkänna att jag inte är lika strikt/noga sen jag fick barn... :hide: När man ändå måste släpa nappflaska, termos (och ibland vagn) och dessutom inte bor i nåt medeltidsläger så... :roll: Men nä, jag har inte gummisandaler, plastpåse eller illrosa fleeccemantel för den skull. :this: :lol:
Jag har inte varit så HK med min medeltidsgarderob tidigare, men jag försöker göra den mer HK för varje år.
Fast det är rätt trevligt att bo med barn i medeltidsläger utan nappflaska, termos och barnvagn. :wink:
Av Kyltsi
Kyltsi skrev:
Varken nappflaska eller vagn är något som används särskilt mycket här, så att vara utan dem är inget problem :wink:
Fru Längtan skrev: Fast det är rätt trevligt att bo med barn i medeltidsläger utan nappflaska, termos och barnvagn. :wink:
Det kan jag tänka mig :) Vi har drömt om att göra det i flera år, men aldrig gjort slag i saken och försökt ordna det med paviljong och tillräckligt HK utrustning och kollat med vilka vi skulle kunna få bo med.
Användarens profilbild
Av hillalilla
Kyltsi skrev:
hillalilla skrev:http://web.comhem.se/~u31138198/costumegallery.html
Hon har amningslösningar på några av sina klänningar.
Tack för länken. Jag vill dock ha lite mer figurnära klänningar.
Sådär bylsiga klänningar fungerar inte för mig, min stora byst gör att jag skulle se ut att ha 30kg övervikt med en sån :S
Du behöver inte göra den så bylsig. Jag tror att hon har slitsar vid brösten på särken och slits med knäppning mitt fram på överklänningen. Annars kan du nog kontakta henne och fråga vad det finns för historiska amningslösningar. Hon forskar på historiska kläder.
Av Smultronbarn
Kyltsi skrev:
Kyltsi skrev:
Varken nappflaska eller vagn är något som används särskilt mycket här, så att vara utan dem är inget problem :wink:
Fru Längtan skrev: Fast det är rätt trevligt att bo med barn i medeltidsläger utan nappflaska, termos och barnvagn. :wink:
Det kan jag tänka mig :) Vi har drömt om att göra det i flera år, men aldrig gjort slag i saken och försökt ordna det med paviljong och tillräckligt HK utrustning och kollat med vilka vi skulle kunna få bo med.
Jag tror säkert det skulle funka för oss också (man kan ju smyga med vällingflaskan i tältet :wink: ), men maken gillar inte att kampa/tälta, och det är inte lika skoj om det bara är jag... 8) :roll: Men nåt år när som helst ska jag ha övertalat honom till att det är en jättebra idé... :Hahaa:

Smart lösning med tryckknapparna! :tumup: De syns ju inte alls. En sån och så ett "helvetesfönster" tror jag kan vara en mkt bra lösning.
Av Kyltsi
Nu har jag nästan ruinerat oss på tygköp :oops: Det blev handlat från lite alla möjliga ställen i slutändan. Men yllet köpte jag från handelsgillet den här gången. Nu längtar jag efter att paketen med alla fina tyger kommer :app:

Jag tror att jag gör ett par cotehardie med knappar och sen har underklänningar med slitsar antingen vid båda brösten eller en lång i mitten, har inte bestämt mig än.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Kyltsi skrev:Nu har jag nästan ruinerat oss på tygköp :oops: Det blev handlat från lite alla möjliga ställen i slutändan. Men yllet köpte jag från handelsgillet den här gången. Nu längtar jag efter att paketen med alla fina tyger kommer :app:

Jag tror att jag gör ett par cotehardie med knappar och sen har underklänningar med slitsar antingen vid båda brösten eller en lång i mitten, har inte bestämt mig än.
Låter som det skall bli spänande att se resultaten. Ffa att se vilka tyger du köpt loss dig på.
Av Smultronbarn
Juliusdotter skrev:
Kyltsi skrev:Nu har jag nästan ruinerat oss på tygköp :oops: Det blev handlat från lite alla möjliga ställen i slutändan. Men yllet köpte jag från handelsgillet den här gången. Nu längtar jag efter att paketen med alla fina tyger kommer :app:

Låter som det skall bli spänande att se resultaten. Ffa att se vilka tyger du köpt loss dig på.
:iagree: Vi vill gärna se bilder på tyger och färdigt resultat sen. :kamera:
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag sydde en 1300-tals klänning i linne innan jag fick barn, det är en underklänning med långa armar och en överklänning utan ärmar med stora ärmhål. När barnen kom klippte jag helt sonika upp två raka snitt i underklänningen och sen kan jag få ut bröstet genom att dra ärmhålet på överklänningen förbi bröstet. (Förstår ni hur jag menar?) Det är en aning småbökigt, men det fungerar bra för mig. Men jag har små bröst, så det kanske inte fungerar om man har större storlek.
Av Smultronbarn
Elin G skrev:Jag sydde en 1300-tals klänning i linne innan jag fick barn, det är en underklänning med långa armar och en överklänning utan ärmar med stora ärmhål. När barnen kom klippte jag helt sonika upp två raka snitt i underklänningen och sen kan jag få ut bröstet genom att dra ärmhålet på överklänningen förbi bröstet. (Förstår ni hur jag menar?) Det är en aning småbökigt, men det fungerar bra för mig. Men jag har små bröst, så det kanske inte fungerar om man har större storlek.
Fattar grejjen med överklänningen. :D Men hur klippte du snitten menar du? :hmm:
Användarens profilbild
Av Asia
Hur blev det då? Jag ska för första gången åka på mtv och kommer amma och vet inte hur jag ska lösa det.
Av Kyltsi
Asia skrev:Hur blev det då? Jag ska för första gången åka på mtv och kommer amma och vet inte hur jag ska lösa det.
Jag lämnade det öppet i sidosömmen från armhålan och ca.25cm ner på undersärkarna och hade snörning mitt fram på överklänningarna.
Och snörnäbbar på snörena, det underlättade mycket med en snuttig tös :tumup:

Om jag fortfarade i sommar behöver amningsslitsar på klänningarna, så kommer jag nog att göra slitsarna lite längre för de var aningens trånga för mina bröst och därför har sidosömmarna gått upp lite.

Vad kul att du ska till mtv :D
Vi ska också dit även i år, boendet för i år har vi haft bokat sen 2011 :Hahaa:
Förra året missade vi tyvärr mtv för det kom ett bröllop i vägen

Själv håller jag på att syr nya medeltidsskor för tillfället
Av Kyltsi
Insåg just att jag glömt att visa bilder på alla tygerna jag köpte och klänningarna jag gjorde :oops:
Men nu har jag shoppat loss på nya tyger igen :Hahaa: så det kanske kommer bilder lite senare :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?