Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cayenne
melon skrev:
zmurfan skrev:
Cayenne skrev:
zmurfan skrev:Jag gjorde ju det, ökade 8 maskor vartannat varv. Det var då det såg stort och hemskt ut.
Men jag undrar om jag inte hade för mycket maskor redan från början.
14 maskor på 22 varv med stickor 6,5 mm säger en provlapp jag har i ett lila garn av nåt slag.
Utan banderoll, 16 nystan, hittade ute i ladan i somras.
Det är ett tjockt garn....

Hur många maskor hade du? Det borde ju räcka med omkring 60-65 maskor?
Inte speciellt. Jag har tjockare garn. :)
Undrar vad jag ska jämföra det med då. Det är fyra tunna trådar hoptvinnade iaf.

Jag valde bara större stickor för att det inte skulle se så pyttigt ut. Men jag undrar om jag ska avvakta med koftan ett tag och göra klart sockar + 2 sjalar först innan jag sätter fart med koftan. Så får jag tänka och räkna ordentligt då.Det är ju ingen brådska med den, det är ju inte så att garnet springer iväg för mig direkt.
65 maskor/14 blir bara 47 cm och det tycker jag låter för lite. Om det ska bli en tröja blir det tajt att få över huvudet. Tröjan jag håller på med nu har exempelvis en ringning på 66 cm. Om du skulle vilja göra en lika stor skulle det bli 6,6 x 14 = 92.4 maskor, säg 92. Till exempel :D
Jag tänkte en varm kofta med knäppning till lilla mig, och då är 47cm rimligt, men om man ska dra den över huvudet blir det tajt även för mig.

Den jag stickar nu är stor i halsen, för det är en tunnre kofta. Det är det som är så bra med detta, att man själv kan bestämma :tumup:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Cayenne skrev:
melon skrev:
zmurfan skrev:
Cayenne skrev:
zmurfan skrev:Jag gjorde ju det, ökade 8 maskor vartannat varv. Det var då det såg stort och hemskt ut.
14 maskor på 22 varv med stickor 6,5 mm säger en provlapp jag har i ett lila garn av nåt slag.

Undrar vad jag ska jämföra det med då. Det är fyra tunna trådar hoptvinnade iaf.

Jag valde bara större stickor för att det inte skulle se så pyttigt ut. Men jag undrar om jag ska avvakta med koftan ett tag och göra klart sockar + 2 sjalar först innan jag sätter fart med koftan. Så får jag tänka och räkna ordentligt då.Det är ju ingen brådska med den, det är ju inte så att garnet springer iväg för mig direkt.
65 maskor/14 blir bara 47 cm och det tycker jag låter för lite. Om det ska bli en tröja blir det tajt att få över huvudet. Tröjan jag håller på med nu har exempelvis en ringning på 66 cm. Om du skulle vilja göra en lika stor skulle det bli 6,6 x 14 = 92.4 maskor, säg 92. Till exempel :D
Jag tänkte en varm kofta med knäppning till lilla mig, och då är 47cm rimligt, men om man ska dra den över huvudet blir det tajt även för mig.

Den jag stickar nu är stor i halsen, för det är en tunnre kofta. Det är det som är så bra med detta, att man själv kan bestämma :tumup:
Tror det var 90 maskor jag hade från början när jag gjorde de knepiga ökningarna. Nåt blev jättefel så det blev en avlång bit som bara blev längre och inte bredare typ.
Användarens profilbild
Av Cayenne
mly skrev:Försöker här med, uppifrån och nerkoftan är vid ärmudden nu, kanterna är i övrigt rätstickade kan jag sticka resår i ärmen ändå? Vad tycker ni?
HAr du inte resår någon annanstans på tröjan, skulle jag inte ha det i ärmarna
Användarens profilbild
Av melon
zmurfan skrev:
Cayenne skrev:
melon skrev:
zmurfan skrev:
Cayenne skrev:

Tror det var 90 maskor jag hade från början när jag gjorde de knepiga ökningarna. Nåt blev jättefel så det blev en avlång bit som bara blev längre och inte bredare typ.
Såhär ska det se ut när du håller på med oket:

Bild
Jättebild lånad från Tant Kofta

http://tantkofta.blogspot.se/2013/01/hu ... p.html?m=1
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag tänkte att min tröja skulle få antydningar av A-linjeformad tunika - så frågan är.... På hur många ställen runt om ska man ha ökningar?

Åsikter?

Jag har ett mönster någonstans jag kan kolla på, men mitt minne säger att där ökade man typ 20 ggr på ett varv, och även om jag vet att jag är nöjd med den tunikan (overslyngel, av Bente Geilsk) så låter det så groteskt mycket nu när jag funderar på det...
Användarens profilbild
Av glis
Kaffemoster skrev:Jag tänkte att min tröja skulle få antydningar av A-linjeformad tunika - så frågan är.... På hur många ställen runt om ska man ha ökningar?

Åsikter?

Jag har ett mönster någonstans jag kan kolla på, men mitt minne säger att där ökade man typ 20 ggr på ett varv, och även om jag vet att jag är nöjd med den tunikan (overslyngel, av Bente Geilsk) så låter det så groteskt mycket nu när jag funderar på det...
Min kofta ökades med mer än var tredje maska i oket men bara tre gånger. Så om ökningarna bara kommer någon gång kan det väl funka? Fast det borde ju märkas på modellen, borde nästan bli lite empire stuk?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Kaffemoster skrev:Jag tänkte att min tröja skulle få antydningar av A-linjeformad tunika - så frågan är.... På hur många ställen runt om ska man ha ökningar?

Åsikter?

Det var visst 14 ökningar på den - 20 varv mellan ökningarna.

Den jag tänker mig nu tänker jag mig inte riktigt lika lång, och inte riktigt lika vid - så kanske några färre ökningar men lite tätare.
Av Ponyo
Bild

Ibland är jag inte så smart. :lol:
Tyckte diagrammet var ruskigt svårläst för jag var tvungen att hålla stickningen upp och ner hela tiden. Men så kom jag på vad som fattades. Jag stickar ju stickningen från andra hållet :duh:
Vände på diagrammet (i telefonen). Och då gick det bättre.
Användarens profilbild
Av Björklöv
Jag är färdig! Eller knappar ska på plats men det måste vi införskaffa i eftermiddag. Den blev superfin och jag är så nöjd. Hoppas att Klara känner samma, men det tror jag nog, hon har iaf tyckt om den när den suttit på stickorna (även om hon ogillat att prova)
Bild
Ska blocka den lite lätt tror jag men det gör jag ikväll
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Bild

Tyckte diagrammet var ruskigt svårläst för jag var tvungen att hålla stickningen upp och ner hela tiden. Men så kom jag på vad som fattades. Jag stickar ju stickningen från andra hållet :duh:
:loving: amningshjärna? :lol:

Det ser jättefint ut! Du valde grå ändå, skitsnyggt!
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:Bild

:loving: amningshjärna? :lol:

Det ser jättefint ut! Du valde grå ändå, skitsnyggt!
Ja, efter samråd med maken. Han är en hejare på kläder.
Och jag ville egentligen ha en ljus kofta. Är helnöjd än så länge.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 43
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?