Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag köpte ett par breda läderarmband på en julmarknad. Skulle nu plocka fram dem ur påsen, och upptäckte att de var täckta på ena kanten av fläckigt blågrönt möggel! :siishah: Det låg en klump obestämbart i påsen, så gissar att det är en bit lussebulle eller liknande som ramlat ner och geggat till sig. :ill:

Går detta att få bort och få armbanden fina igen? Vad tror ni funkar bäst? Fil, vattenbad, kemikalier, tvål, annat...? :hmm:
Det går att ta bort! Jag har gjort en hel sadel ren och fin igen med ättika. Torka av ordentligt med ättika, låt det torka och smörj sedan in med läderfett eller liknande.
Åh, tack för tips!!! :vågen: Vilken procent ska det vara på ättika? Jag har 24% från Perstorp som man ska blanda ut till olika %-satser - eller ska jag köra den ren?

Tror du lukten går bort också av ättikan? Jag knöt in armbanden i en plastpåse för att det inte skulle komma möggelsporer i badrummet, och maken sade att det luktade rätt illa när han tittade i påsen.
Användarens profilbild
Av emindy
man måste inte ta ättika (jag vet inte ens om det rekommenderas). Jag skulle göra såhär:
1 Torka bort det mesta med papper eller trasa,
2 blöt en svamp och krama ut så mycket som möjligt av vattnet och ta sadeltvål eller yttepyttelite såpa på den,
3 arbeta upp lite lödder genom att krama svampen och tvåla in armbanden ordentligt. Gnugga bort alla fläckar.
4 Låt verka en stund, torka bort löddret med torr trasa och gnugga om det finns någon envis fläck. Tvåla in igen om det var något som mot förmodan inte gick bort förra gången.
5 När lädret torkat, smörj in med läderfett.

Möglet sitter sällan i själva lädret utan på smutsen utanpå lädret.
Aha, tack! :app:

Tror jag har en bit sadeltvål kvar hemma, annars provar jag såpa. :tumup: Och går inte det så provar jag ättika. :D

Har inte vågat röra dem ännu, men tror du har helt rätt att mögglet sitter ytligt. Armbanden har ju legat mot något som har mögglat men halva armbanden är så gott som täckta sist jag kollade (knöt in dem i en påse så att det inte skulle spridas möggelsporer till nåt annat). På den "blankare" sidan tror jag det går bort rätt lätt, men på den mer ruggade sidan kanske det är svårare? Men säkert gör den mekaniska gnuggningen ihop med tvålen/ättikan att det går bort (hoppas jag). Ska ta det i helgen då jag kan sitta ute med en balja på balkongen.
En fråga till: går lukten också bort av sadeltvålen och/eller ättikan? Maken säger att det luktar rätt starkt i påsen nu. :? Ska jag hänga dem på vädring lite också kanske? :hmm:
Då slänger jag ut dem på balkongen ikväll, och skurar dem på lördag! :tumup:

Var lite rädd att mögglet skulle sprida sig till balkongkrukorna (det mögglar lätt på jorden i dem ocm det är en fuktig sommar tex) men den risken får jag ta. Man kan ju inte ha armband som luktar som kompost... :roll:
Användarens profilbild
Av emindy
Inte för att jag vill göra dig ledsen, men mögelsporer finns det överallt i luften och på saker. Jämt.
Det blir värre när det är varmt och fuktigt och det är naturligt förekommande i exempelvis jord. Men det växer bara till under gynnsamma förhållanden och man kan begränsa förekomsten genom luftslussar och skyddskläder och sterilt etc som man gör inom livsmedelsindustrin bland annat men aldrig utomhus, det är lönlöst. (Därmed inte sagt att du bör lägga möglig frukt i balkongkrukan på sommaren, men ändå)
emindy skrev:Inte för att jag vill göra dig ledsen, men mögelsporer finns det överallt i luften och på saker. Jämt.
Det blir värre när det är varmt och fuktigt och det är naturligt förekommande i exempelvis jord. Men det växer bara till under gynnsamma förhållanden och man kan begränsa förekomsten genom luftslussar och skyddskläder och sterilt etc som man gör inom livsmedelsindustrin bland annat men aldrig utomhus, det är lönlöst. (Därmed inte sagt att du bör lägga möglig frukt i balkongkrukan på sommaren, men ändå)
Givetvis har du rätt! Mögelsporer finns överallt, men det är inte helt bra att andas in dem (tex om man luktar på en bit mögligt bröd eller en mögelost) för då slås tydligen immunförvaret ut en liten stund, blir som bedövat av möglet. Så kanske man borde ha munskydd när man håller på och hanterar mögliga saker, borde minska risken lite tänker jag.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?