Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Nu har jag börjat sticka den här koftan 4 ggr. I morgon blir sista gången jag repar upp och börjar om sen får det vara nog om det inte blir bra.
Nu sista gången jag började på den så stickade jag efter ett mönster som går sidledes. Men det såg ut som skräp så jag ska göra ett försök till på uppifrån och ner kofta.

Sista gången gillt. I morgon. Håll tummarna för att det går vägen.
Användarens profilbild
Av melon
zmurfan skrev:Nu har jag börjat sticka den här koftan 4 ggr. I morgon blir sista gången jag repar upp och börjar om sen får det vara nog om det inte blir bra.
Nu sista gången jag började på den så stickade jag efter ett mönster som går sidledes. Men det såg ut som skräp så jag ska göra ett försök till på uppifrån och ner kofta.

Vad har du provat och vad vill du ändra på till nästa gång? Jag tänker att vi kan försöka ihop en gång.
Användarens profilbild
Av zmurfan
melon skrev:
zmurfan skrev:Nu har jag börjat sticka den här koftan 4 ggr. I morgon blir sista gången jag repar upp och börjar om sen får det vara nog om det inte blir bra.

Vad har du provat och vad vill du ändra på till nästa gång? Jag tänker att vi kan försöka ihop en gång.
Jag har provat börjat uppifrån och fick det till hur stort som helst efter 4-5 varv bara. Såg helknepigt ut. Då kom jag på att jag inte skulle göra ökningar varje varv.

Så då repade jag upp och började om. Nerifrån. La upp efter mönstret. Tänkte inte på att jag stickar jättelöst och att jag hade ett nummer större stickor än mönstret sa. Blev inte jättestort utan enormt. Repade upp igen.

Hittade ett mönster på en sidledes kofta. Gjorde en provlapp. Räknade ut antalet maskor. Tog bort 10-15 eftersom jag stickar så löst och det såg ut att bli så stort. Stickade 5 cm och mätte. Fortfarande större än vad jag hade räknat med. Repa upp och lägg upp ytterligare 15 färre maskor. Börja om. Kom så långt att jag hade stickat 10 cm på ett framstycke och en bit på bakstycket. Ser att det ser snett och vint och för j***igt ut så nu har jag repat upp igen.

Uppifrån och ner kofta är nog bäst att göra. Tror jag. Då kan man prova allteftersom i allafall.
Jag ska börja med att göra mig en provlapp nu så får jag se sen hur jag går till väga.
Jag köpte tant koftas mönster på uppifrån och ner. Men jag gillar när det står uttryckligen att lägg upp si och så många maskor och sticka si och så många varv och öka sen så mycket. Här är det mer prova prova prova och se om det funkar. Jag är inte riktigt förtjust i det här men jag tänker ge det ett försök till.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Du måste ju först veta sträckningen på garnet. Hur många maskor blir det på 10 cm? Sedan kan du med hjälp av det räkna ut hur många maskor du ska lägga upp - efter hur många cm halsrigningen ska vara.
Av Ponyo
Jag har börjat på min, och är så himla nöjd hittills. Det är så mjukt. Färgerna så bra tillsammans. Ska ta kort under dagen såfort jag nått lite längre.
Användarens profilbild
Av melon
zmurfan skrev:
melon skrev:

Jag har provat börjat uppifrån och fick det till hur stort som helst efter 4-5 varv bara. Såg helknepigt ut. Då kom jag på att jag inte skulle göra ökningar varje varv.

Så då repade jag upp och började om. Nerifrån. La upp efter mönstret. Tänkte inte på att jag stickar jättelöst och att jag hade ett nummer större stickor än mönstret sa. Blev inte jättestort utan enormt. Repade upp igen.

Hittade ett mönster på en sidledes kofta. Gjorde en provlapp. Räknade ut antalet maskor. Tog bort 10-15 eftersom jag stickar så löst och det såg ut att bli så stort. Stickade 5 cm och mätte. Fortfarande större än vad jag hade räknat med. Repa upp och lägg upp ytterligare 15 färre maskor. Börja om. Kom så långt att jag hade stickat 10 cm på ett framstycke och en bit på bakstycket. Ser att det ser snett och vint och för j***igt ut så nu har jag repat upp igen.

Uppifrån och ner kofta är nog bäst att göra. Tror jag. Då kan man prova allteftersom i allafall.
Jag ska börja med att göra mig en provlapp nu så får jag se sen hur jag går till väga.
Jag köpte tant koftas mönster på uppifrån och ner. Men jag gillar när det står uttryckligen att lägg upp si och så många maskor och sticka si och så många varv och öka sen så mycket. Här är det mer prova prova prova och se om det funkar. Jag är inte riktigt förtjust i det här men jag tänker ge det ett försök till.
Då tycker jag som Cayenne. Sticka en provlapp med de stickor du vill använda och räkna ut hur många maskor du har per 10 cm. Lägg ett måttband runt halsen och mät hur vid du vill ha halsringningen. Allt det här står ju i Tant Koftas häfte. :D

Jag förstår att du tycker att det är lättare att följa ett mönster, men så fort du har räknat ut hur många maskor du ska ha var är det tyngsta arbetet gjort och det är bara att sticka på. Det är lite bökigt första gången, att man måste tänka själv alltså :mrgreen: men du lär dig mycket på det och fördelen är att du får en kofta/tröja som passar precis på dig!

Du har koll på ökningarna nu va? Att du ska öka 8 maskor varannat varv.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag gjorde ju det, ökade 8 maskor vartannat varv. Det var då det såg stort och hemskt ut.
Men jag undrar om jag inte hade för mycket maskor redan från början.
14 maskor på 22 varv med stickor 6,5 mm säger en provlapp jag har i ett lila garn av nåt slag.
Utan banderoll, 16 nystan, hittade ute i ladan i somras.
Användarens profilbild
Av Cayenne
zmurfan skrev:Jag gjorde ju det, ökade 8 maskor vartannat varv. Det var då det såg stort och hemskt ut.
14 maskor på 22 varv med stickor 6,5 mm säger en provlapp jag har i ett lila garn av nåt slag.
Det är ett tjockt garn....

Hur många maskor hade du? Det borde ju räcka med omkring 60-65 maskor?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Cayenne skrev:
zmurfan skrev:Jag gjorde ju det, ökade 8 maskor vartannat varv. Det var då det såg stort och hemskt ut.

Inte speciellt. Jag har tjockare garn. :)
Undrar vad jag ska jämföra det med då. Det är fyra tunna trådar hoptvinnade iaf.

Jag valde bara större stickor för att det inte skulle se så pyttigt ut. Men jag undrar om jag ska avvakta med koftan ett tag och göra klart sockar + 2 sjalar först innan jag sätter fart med koftan. Så får jag tänka och räkna ordentligt då.Det är ju ingen brådska med den, det är ju inte så att garnet springer iväg för mig direkt.
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:Jag ska plocka upp ärmarna på min kofta. men det tar emot så mycket, vet inte vad jag ska göra för att bli sugen på att sticka ärmarna. :hmm:
Det här funkar på Dante: "Om du börjar nu hinner du före mig :P "

8)
Användarens profilbild
Av melon
zmurfan skrev:
Cayenne skrev:

Inte speciellt. Jag har tjockare garn. :)
Undrar vad jag ska jämföra det med då. Det är fyra tunna trådar hoptvinnade iaf.

Jag valde bara större stickor för att det inte skulle se så pyttigt ut. Men jag undrar om jag ska avvakta med koftan ett tag och göra klart sockar + 2 sjalar först innan jag sätter fart med koftan. Så får jag tänka och räkna ordentligt då.Det är ju ingen brådska med den, det är ju inte så att garnet springer iväg för mig direkt.
65 maskor/14 blir bara 47 cm och det tycker jag låter för lite. Om det ska bli en tröja blir det tajt att få över huvudet. Tröjan jag håller på med nu har exempelvis en ringning på 66 cm. Om du skulle vilja göra en lika stor skulle det bli 6,6 x 14 = 92.4 maskor, säg 92. Till exempel :D
Av mly
melon skrev:
mly skrev:Jag ska plocka upp ärmarna på min kofta. men det tar emot så mycket, vet inte vad jag ska göra för att bli sugen på att sticka ärmarna. :hmm:

8)
:Hahaa:
Jag har börjat lite nu, funderar på hur fort man borde minska :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:

8)
Jag brukar minska en trekant under ärmen, två maskor varje varv x 5 eller 6, så att 10-12 maskor försvinner. Om det ska bli en tajt ärm brukar jag dessutom minska ett par maskor med 4-5 cm mellanrum, med start lite ovanför armbågen och ner. Hur man ska minska beror på hur armarna ser ut :D

Vad tror du blir bäst på din tröja?
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:

8)
Jag brukar minska en trekant under ärmen, två maskor varje varv x 5 eller 6, så att 10-12 maskor försvinner. Om det ska bli en tajt ärm brukar jag dessutom minska ett par maskor med 4-5 cm mellanrum, med start lite ovanför armbågen och ner. Hur man ska minska beror på hur armarna ser ut :D

Vad tror du blir bäst på din tröja?
Jag har extremt tunna armar hela vägen, finns inte en tillstymmelse till utbuktning mer än armbågen :roll:
Jag stickade först 6 varv sedan minskade jag två maskor, stickade 4 varv, minskade två maskor och nu har jag stickat 4 varv till. Tror jag får ta in 2 eller kanske 4 maskor till och sedan sticka på en bit. Bild kommer snart...
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 43
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?