Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Ny bild på min kofta: Bild

Men nu har jag en fråga: Jag tänker ju göra långa ärmar på men tror ni inte att det ser konstigt ut med alla de aviga varven på ärm? Korvigt liksom? Jag kanske skall göra dem slätstickade hela vägen eller göra en omgång blommönster nere runt handlederna?
Jag tycker det låter jättesnyggt: slätstickade ärmar och blommönster vid handlederna.
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
glis skrev: Men nu har jag en fråga: Jag tänker ju göra långa ärmar på men tror ni inte att det ser konstigt ut med alla de aviga varven på ärm? Korvigt liksom? Jag kanske skall göra dem slätstickade hela vägen eller göra en omgång blommönster nere runt handlederna?
Jag tycker det låter jättesnyggt: slätstickade ärmar och blommönster vid handlederna.
En röst till på det!
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Fryle skrev:
melon skrev:
glis skrev: Men nu har jag en fråga: Jag tänker ju göra långa ärmar på men tror ni inte att det ser konstigt ut med alla de aviga varven på ärm? Korvigt liksom? Jag kanske skall göra dem slätstickade hela vägen eller göra en omgång blommönster nere runt handlederna?
En röst till på det!
:tumup: Håller med. Tror också att det kan se klumpigt ut med randningen på ärmen.
Användarens profilbild
Av glis
Maddemoa skrev:
Fryle skrev:
melon skrev:
En röst till på det!
:tumup: Håller med. Tror också att det kan se klumpigt ut med randningen på ärmen.
Tack, det är lätt att följa råd när de stämmer överens med vad man själv tror.
Av gurkan
Jag är en tjuvläsare jag med. Jag håller inte på med en kofta ens, så jag vet inte om jag platsar heller. Jag stickar för första gången med rundsticka, för första gången med ökningar och det är mitt första "riktiga" plagg, en väst:
Bild

Fast i mellanblå bomull.

Jag får sjuk prestationsångest av att se det ni stickar. Men jag försöker bortse från det.
Användarens profilbild
Av Björklöv
melon skrev:
Björklöv skrev:
melon skrev:
Björklöv skrev:Tack! Hade inte tänkt göra nån större förändring i fördelningen, ffa tänkte jag låta armarna vara
Då förstår jag nog inte riktigt varför du frågade? Om ni har breda ryggar är det nog smart att flytta ärmarna framåt lite, typ som jag skrev. Det är inga farliga saker att anpassa mönster så de passar bättre :wink:
Jag drabbades av extremt dåligt sticksjälvförtroende och trodde att koftan skulle bli en helikopter eller nått om jag ändrade i mönstret :oops: :wink:
:lol: Det är ju därför vi gör det här ihop :heart: Våga ändra nu och sen kan du skylla på mig ifall det börjar lika en helikopter, jag lovar att bära hundhuvudet.
:tumup: :lol: :heart:
Användarens profilbild
Av Björklöv
Snart tar mitt första garnnystan slut och funderar då hur jag gör "bytet" enklast och snyggast. Det går ju inte att tova ihop bomullsgarn.
Användarens profilbild
Av melon
gurkan skrev:Jag är en tjuvläsare jag med. Jag håller inte på med en kofta ens, så jag vet inte om jag platsar heller. Jag stickar för första gången med rundsticka, för första gången med ökningar och det är mitt första "riktiga" plagg, en väst:
Bild

Fast i mellanblå bomull.

Jag får sjuk prestationsångest av att se det ni stickar. Men jag försöker bortse från det.
Alla måste börja nånstans, försök att komma över prestationsångesten. Jag har stickat sjukt mycket och sjukt länge. Första gången du gör en massa saker, sticka på och var stolt över dig själv! :vågen:

Den där västen är jättefin! Den har jag kollat på med.
Användarens profilbild
Av melon
Björklöv skrev:Snart tar mitt första garnnystan slut och funderar då hur jag gör "bytet" enklast och snyggast. Det går ju inte att tova ihop bomullsgarn.
Jag brukar sticka med både den gamla korta änden och den nya änden i 8-10 maskor. Sedan när jag stickat några varv till klipper jag bara av ändarna ett par centimeter ut och låter dem hänga (klipp inte för nära för då kan de krypa ut på framsidan). Detta även med ullgarn när jag är för lat för att tova :lol:
Av Ponyo
melon skrev:
gurkan skrev:Jag är en tjuvläsare jag med. Jag håller inte på med en kofta ens, så jag vet inte om jag platsar heller. Jag stickar för första gången med rundsticka, för första gången med ökningar och det är mitt första "riktiga" plagg, en väst:
Bild

Fast i mellanblå bomull.

Alla måste börja nånstans, försök att komma över prestationsångesten. Jag har stickat sjukt mycket och sjukt länge. Första gången du gör en massa saker, sticka på och var stolt över dig själv! :vågen:

Den där västen är jättefin! Den har jag kollat på med.
:iagree:
Av Ponyo
Jag tänkte börja på min kofta. Jag vill göra som ditt mönster däruppe Melon. Har ett blå/grönt zauberball (härmat melon igen).
Är i valet och kvalet i vilken färg jag ska ha som huvudfärg. Mörkblått, svart och grått är de färger jag bär. Mörkblått känns snyggast, eller?

Sen är den stora frågan, hur mycket garn går åt? Ska färga själv.
Har för mig att 6 härvor (Malabrigo) räckte till bärtröjan jag stickade i somras. (dubbel tråd)
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Jag tänkte börja på min kofta. Jag vill göra som ditt mönster däruppe Melon. Har ett blå/grönt zauberball (härmat melon igen).
Är i valet och kvalet i vilken färg jag ska ha som huvudfärg. Mörkblått, svart och grått är de färger jag bär. Mörkblått känns snyggast, eller?

Har för mig att 6 härvor (Malabrigo) räckte till bärtröjan jag stickade i somras. (dubbel tråd)
Malabrigo lace? I såna fall har du ju 1290 meter och det borde verkligen räcka, speciellt eftersom du ska mönstra med zauberball. Jag brukar räkna med 800-1200 meter till en tröja lite beroende på sticksätt och vidd, kan du inte kolla hur många meter som gick åt till din bärtröja? Ravelry är superbra till sådana prognoser :tumup:

Mörkblått låter jättesnyggt tycker jag, men jag är kanske lite partisk :lol:
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:
Ponyo skrev:Jag tänkte börja på min kofta. Jag vill göra som ditt mönster däruppe Melon. Har ett blå/grönt zauberball (härmat melon igen).

Malabrigo lace? I såna fall har du ju 1290 meter och det borde verkligen räcka, speciellt eftersom du ska mönstra med zauberball. Jag brukar räkna med 800-1200 meter till en tröja lite beroende på sticksätt och vidd, kan du inte kolla hur många meter som gick åt till din bärtröja? Ravelry är superbra till sådana prognoser :tumup:

Jag håller med, och så vill jag gärna höra vilka färger du blandar när du visar resultatet sedan, jag är precis i början av garnfärgandet själv ju...
Av Ponyo
glis skrev:
melon skrev:

Jag håller med, och så vill jag gärna höra vilka färger du blandar när du visar resultatet sedan, jag är precis i början av garnfärgandet själv ju...
Eftersom jag röstade mörkblått när du frågade, så lutar det starkt mot att jag kommer välja det. Jag är bara rädd att kontrasten inte ska vara stor nog.

Jag har för mig att jag använde 4+2 härvor dubbel malabrigo till bärtröjan. Iofs gjorde jag den extra rymlig, plus att det är resår i oket och en halvpolokrage. Men det är bättre att det blir lite över.
Men ska jag göra en kofta eller en tröja? :hmm:
Och gör jag en kofta, ska jag sticka runt och klippa upp?
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
glis skrev:
melon skrev:

Eftersom jag röstade mörkblått när du frågade, så lutar det starkt mot att jag kommer välja det. Jag är bara rädd att kontrasten inte ska vara stor nog.

Jag har för mig att jag använde 4+2 härvor dubbel malabrigo till bärtröjan. Iofs gjorde jag den extra rymlig, plus att det är resår i oket och en halvpolokrage. Men det är bättre att det blir lite över.
Men ska jag göra en kofta eller en tröja? :hmm:
Och gör jag en kofta, ska jag sticka runt och klippa upp?
Då borde det räcka! Jag, och många med mig, tycker att det är mycket enklare att sticka mönster enbart från rätsidan, så jag brukar alltis gör a det och sedan klipp aupp om det ska bli en kofta. Men det finns de som inte bryr sig och som stickar mönster fram och tillbaka... Prova vad du gillar bäst.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 43
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?