Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
Melon: Tunikan va så fin, om du tröttar på den eller något annat a dina fina alster så vet du vart jag bor va?
Jag började ju på en kofta till Idun som pendlingsstickning, nu har jag bara ena framkanten kvar.
Användarens profilbild
Av Björklöv
Börjar närma mig ärmarna på koftan. Men dottern är likt mig förhållandevis bred över ryggen, så jag funderar om jag ska flytta ärmen lite :hmm:
Enligt mönstret är maskorna fördelade 4 m knappslå, 27 m framstycke, 37 m ärm, 53 m bakstycke, 37 m ärm, 27 m framstycke, 4 m knappslå.
Hur ska jag fördela maskorna då? Eller är det en onödig ändring på en kofta
Användarens profilbild
Av Amaltea
melon skrev:Bild

Idag har jag äntligen hunnit sticka lite :vågen: Jag har delat av för ärmar och så har tunikan talat om att den vill ha fickor.
:love:
Av mly
Jag sa ju att jag skulle sticka färdigt Iduns kofta igår. 23,47 va den klar.
Bild
Bild
Men tyvärr har jag lyckats plocka upp maskorna i framkant olika, men jag orkar inte göra något åt det, tror inte amn tänker på det när den används.
Användarens profilbild
Av melon
Björklöv skrev:Börjar närma mig ärmarna på koftan. Men dottern är likt mig förhållandevis bred över ryggen, så jag funderar om jag ska flytta ärmen lite :hmm:
Enligt mönstret är maskorna fördelade 4 m knappslå, 27 m framstycke, 37 m ärm, 53 m bakstycke, 37 m ärm, 27 m framstycke, 4 m knappslå.
I mönstret så är det fler maskor på framstycket än på bakstycket. Jag har ganska små bröst och brukar dela helt lika eller möjligtvis ett par maskor extra fram. Om du inte vill ändra på ärmarna så hade jag bara flyttat några maskor bakåt så att fördelningen blir ungefär såhär: Knappslå 4m, 24 m framstycke, 37 m ärm, 59 m bakstycke, 37 m ärm, 24 m framstycke och 4 m knappslå.

Jag brukar dela ungefär 40% ärmar och 60% fram- och bakstycke, och kanske några fler maskor på framstycket, speciellt om det är knappslå som ska ligga omlott. Sedan har jag väldigt smala ärmar så jag brukar minska bort de maskor jag lägger upp i ärmhålan, så det blir som en liten trekant där, som ger bättre passform.
Användarens profilbild
Av Björklöv
mly skrev:Björklöv, jag är lite nyfiken på din kofta, vad va det för mönster på den? Är för trött för att hjälpa dig med uträkningen just nu.
Jag stickar en In ThreesBild
melon skrev:
Björklöv skrev:Börjar närma mig ärmarna på koftan. Men dottern är likt mig förhållandevis bred över ryggen, så jag funderar om jag ska flytta ärmen lite :hmm:
I mönstret så är det fler maskor på framstycket än på bakstycket. Jag har ganska små bröst och brukar dela helt lika eller möjligtvis ett par maskor extra fram. Om du inte vill ändra på ärmarna så hade jag bara flyttat några maskor bakåt så att fördelningen blir ungefär såhär: Knappslå 4m, 24 m framstycke, 37 m ärm, 59 m bakstycke, 37 m ärm, 24 m framstycke och 4 m knappslå.

Jag brukar dela ungefär 40% ärmar och 60% fram- och bakstycke, och kanske några fler maskor på framstycket, speciellt om det är knappslå som ska ligga omlott. Sedan har jag väldigt smala ärmar så jag brukar minska bort de maskor jag lägger upp i ärmhålan, så det blir som en liten trekant där, som ger bättre passform.
Tack! Hade inte tänkt göra nån större förändring i fördelningen, ffa tänkte jag låta armarna vara
Användarens profilbild
Av melon
Björklöv skrev:
mly skrev:Björklöv, jag är lite nyfiken på din kofta, vad va det för mönster på den? Är för trött för att hjälpa dig med uträkningen just nu.
Jag stickar en In ThreesBild
melon skrev:

Tack! Hade inte tänkt göra nån större förändring i fördelningen, ffa tänkte jag låta armarna vara
Då förstår jag nog inte riktigt varför du frågade? Om ni har breda ryggar är det nog smart att flytta ärmarna framåt lite, typ som jag skrev. Det är inga farliga saker att anpassa mönster så de passar bättre :wink:
Användarens profilbild
Av Cayenne
Jag har tjuvläst här ett tag och varit såå sugen, så i fredags köpte jag enfärgat garn som jag skulle ha som ränder mellan det flerfärgade, som jag inte har så mycket av. Det är mååånga år sedan jag stickade en tröja sist. Det senaste var nog en väst jag gjorde klar för kanske tio år sedan, men när jag gick i gymnasiet och strax därefter stickade jag en hel del. Jag har en tröja på mig nu som jag stickade i min ungdom :tumup:

Här är min uppifrån och nerkofta än så länge - ja, jag har rivit upp ett par gånger :roll:

Bild
Användarens profilbild
Av melon
Cayenne skrev:Jag har tjuvläst här ett tag och varit såå sugen, så i fredags köpte jag enfärgat garn som jag skulle ha som ränder mellan det flerfärgade, som jag inte har så mycket av. Det är mååånga år sedan jag stickade en tröja sist. Det senaste var nog en väst jag gjorde klar för kanske tio år sedan, men när jag gick i gymnasiet och strax därefter stickade jag en hel del. Jag har en tröja på mig nu som jag stickade i min ungdom :tumup:

Här är min uppifrån och nerkofta än så länge - ja, jag har rivit upp ett par gånger :roll:

Bild
Wow, snygga färger! :love:
Användarens profilbild
Av Björklöv
melon skrev:
Björklöv skrev:Tack! Hade inte tänkt göra nån större förändring i fördelningen, ffa tänkte jag låta armarna vara
Då förstår jag nog inte riktigt varför du frågade? Om ni har breda ryggar är det nog smart att flytta ärmarna framåt lite, typ som jag skrev. Det är inga farliga saker att anpassa mönster så de passar bättre :wink:
Jag drabbades av extremt dåligt sticksjälvförtroende och trodde att koftan skulle bli en helikopter eller nått om jag ändrade i mönstret :oops: :wink:
Användarens profilbild
Av glis
Ny bild på min kofta: Bild

Men nu har jag en fråga: Jag tänker ju göra långa ärmar på men tror ni inte att det ser konstigt ut med alla de aviga varven på ärm? Korvigt liksom? Jag kanske skall göra dem slätstickade hela vägen eller göra en omgång blommönster nere runt handlederna?
Användarens profilbild
Av melon
Björklöv skrev:
melon skrev:
Björklöv skrev:Tack! Hade inte tänkt göra nån större förändring i fördelningen, ffa tänkte jag låta armarna vara
Jag drabbades av extremt dåligt sticksjälvförtroende och trodde att koftan skulle bli en helikopter eller nått om jag ändrade i mönstret :oops: :wink:
:lol: Det är ju därför vi gör det här ihop :heart: Våga ändra nu och sen kan du skylla på mig ifall det börjar lika en helikopter, jag lovar att bära hundhuvudet.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 43
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?