Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tahira Faye
Jag väntar mitt andra barn i maj och har lite frågor om sjalar.

Först, är det någon som burit i sjal efter kejsarsnitt? Hur känns det? Hur länge väntade ni med att bära?

Är dessa vad man kallar trikåsjalar i Sverige: http://www.mobywrap.com/mw/shop-moby-wrap.htm och verkar de vettiga, ni som har koll?

Är det någon som är petit som burit i sjal? Behöver man två olika storlekar om en av föräldrarna är liten och den andra är större?

Blir det väldigt varmt för bäraren eller bebisen, eller fungerar det att bära under sommarmånaderna.

Vi hade tänkt köpa ett ergonomiskt sele, men jag har provat massor av olika, med min systerdotter som försökskanin och jag är för liten för dem. Axelremmarna är för breda och glider av, så sjal verkar som ett rimligt alternativ.

Men jag vill gärna ha en sådan man knyter först och sedan stoppar in bebisen i, i alla fall i början, eller finns det andra stora fördelar med att "knyta in" bebisen?
Användarens profilbild
Av Andelle
Jag är inte snittad själv men vet att många säger att det går bra att bära ändå, trikåsjalen knyts så pass högt upp (över naveln eller runt där) när bebisen är nyfödd att det inte ska störa snittet.

Med en sommarbebis hade jag valt något svalare än en Moby Wrap, just nu står det still i hjärnan men någon annan kan säkert tipsa om alternativ. Eller så söker du på sval trikåsjal eller liknande, finns mycket skrivet om det på forumet.
Aldoria som är gjord i bambu vet jag att många gillar, den är riktigt tunn. Jag hade en Wrapsody Bali Stretch med min första och den är också tunn men ganska bred så det blev mycket tyg som värmde, nu föddes hon i februari så då gjorde det iofs inget.

Sjal är perfekt för någon som är petite (eller större för den delen) iom att du knyter och inte har spännen blir storleken alltid rätt. Trikåsjalar kommer oftast i en längd, 5-5,5 m verkar vanligt. På dig som är liten blir det extra tyg runt midjan och den kommer också passa på din partner. Vävda sjalar som är stumma finns i många olika längder, där är det mer noga och är den ena föräldern större behövs det kanske 2 olika sjalar.

Vilka olika selar testade du? Det finns så många att välja på att du garanterat kan hitta en du trivs med. Jag tyckte sele vara svalare än sjal på sommaren, hade inte velat vara utan den när det var värmebölja.
Av surftrollet
Välkommen hit!

Jag klipper och klistrar. :)

Först, är det någon som burit i sjal efter kejsarsnitt? Hur känns det? Hur länge väntade ni med att bära?
Japp. Jag började efter 6 dagar. Det är olika hur man mår efter ett snitt, för mig var det först då jag började komma igång så pass att det var nån mening att knyta upp i sjal kände jag. Sjalen hamnar högre än snittet så det var inga problem, jag tyckte det var mycket lättare än att dra vagn.

Är dessa vad man kallar trikåsjalar i Sverige: http://www.mobywrap.com/mw/shop-moby-wrap.htm och verkar de vettiga, ni som har koll?
Ja. Moby Wrap var min första sjal och jag tyckte om den, men jag skulle nog inte köpa den till en sommarbebis, utan leta efter en svalare. Jag har inte koll på utbudet nu, det vet andra bättre.

Är det någon som är petit som burit i sjal? Behöver man två olika storlekar om en av föräldrarna är liten och den andra är större?
Jag är 175 cm/60 kg. Pappan är 198 cm/smal men ingen koll på vikt ... Vi använde båda Mobyn, men har haft olika vävda sjalar.

Blir det väldigt varmt för bäraren eller bebisen, eller fungerar det att bära under sommarmånaderna.
Mitt andra barn är fött i juni och jag bar hela sommaren, blandat i trikå och riktigt tunna vävda sjalar. Det funkade, men man är ju olika i hur man hanterar värme med.

Vi hade tänkt köpa ett ergonomiskt sele, men jag har provat massor av olika, med min systerdotter som försökskanin och jag är för liten för dem. Axelremmarna är för breda och glider av, så sjal verkar som ett rimligt alternativ.
Selar är väldigt olika! Vad har du testat för några? Manduca t ex fungerar inte alls för mig. Jag är inte så säker på att jag skulle kunna ha Ergo heller, men har nog inte provat den. Beco 4th generation älskade jag.

Men jag vill gärna ha en sådan man knyter först och sedan stoppar in bebisen i, i alla fall i början, eller finns det andra stora fördelar med att "knyta in" bebisen?
Det finns knytningar man kan göra med vävd utan bebisen på plats med. Speciellt med småpluttar som inte kräver lika avlastande knytningar kan man t ex knyta dubbelt kryss och bara ploppa i och ur bebisen.

Är man van vid att knyta sjal så är det inget större problem att knyta in, men i början, och i slaskigt väder, är det klart enklare att ha nåt som är lättare att hålla uppe från marken. :tumup: Fördelen med att knyta in dem är annars avlastningen.
Användarens profilbild
Av Labyrint
Tipsar om att kika lite extra på selar där man kan korsa axelbanden om du hade problem med att de glider ner, som Beco Gemini eller Angelpack (Manduca är nog för stor), ifall du vill ha en sele. Annars är ju sjal toppen och väldigt anpassningsbart i storlek.

Sino, Mam Eco, Aldoria är några av de trikåsjalar som är lite svalare.
Användarens profilbild
Av Tahira Faye
Tusen tack för era svar! Nu känner jag att jag har lite bättre koll :)

Kikade även på några av de bärselen ni rekommenderade, Beco Gemini verkar ju perfekt. Är det någon här som har erfarenhet av att amma i en sådan?
Av Ponyo
Jag sjalade redan dagen efter på BB (efter mitt snitt). Både med trikåringssjal och trikåsjal.

En kompis till mig är riktigt petit, och hon lånade min Beco 4th gen. Och älskade den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?