Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zandrama
Nu har jag en dubbelbärarbild som avatar. <---

Den ser ut sådhär i original:
Bild
Svante sitter fram i en orange Moby och Vidar sitter bak i MeiTai.
Av Emmiez
zandrama skrev:Nu har jag en dubbelbärarbild som avatar. <---

Den ser ut sådhär i original:
Bild
Svante sitter fram i en orange Moby och Vidar sitter bak i MeiTai.
Jag trodde dom satt i samma sjal o tänkte frågat hur du fått ihop det, men med en mt bak så förstår jag :-)
Användarens profilbild
Av Aurian
Vad fina ni är Ida :heart:

Jag har burit (eller testat för att se om jag orkar rättare sagt) båda två en eller ett par gånger samtidigt i sjal.
Då hade jag Devin i sele på ryggen och Vilja i MT på magen.

Kan dock tänka mig att det inte borde vara såååå svårt att knyta upp två i samma sjal (fast mina är nog för stora nu för att knäna ska palla... 11 resp 16kg...)
Alltså gör man ett omslutet rygg X utan att tvinna eller knyta ovanför brösten, utan istället bara korsar fram, fast då måste man väl ta tyget och...
:idea: Man tar barn nr1 på ryggen, breder ut mitten på tyget över denne, korsar fram från axel till typ midjan/höften med tyget ordentligt utbrett, sen tar man tyget upp mellan benen på barnet sprider ut ordentligt över ryggen (korsar förstås) och tar sjalen runt axeln på sig själv och knyter antingen under rumpan på barnet på ryggen eller fram
Så sätter man i det andra barnet i korset fram bara :-) Lätt som en plätt! (i teorin i alla fall... Måste låna lite mindre barn och testa någon dag :lol: )

Hmm... Fast det känns som att det är enklare att knyta upp "ryggbarnet" i vanlig ryggsäck kom jag på nu när jag funderar lite bättre på HUR man egentligen skulle knyta :roll:
...Jag MÅSTE verkligen testa nån dag... För i tanken känns det inte svårt, men när jag tänker efter så... :hellu:
Användarens profilbild
Av zandrama
Det går alldeles utmärkt att bära två i samma sjal. Jag har testat. 8)
Men man måste vara noga med att inte dra åt upptill på sjalen för då skär den in jättemycket på ryggbarnet. Så det är vingligt innan man har fått i magbarnet eftersom knytningen måste vara ganska ordentligt lös.
Av Emmiez
Froggie skrev:Vad fina ni är Ida :heart:

Jag har burit (eller testat för att se om jag orkar rättare sagt) båda två en eller ett par gånger samtidigt i sjal.
Då hade jag Devin i sele på ryggen och Vilja i MT på magen.

Kan dock tänka mig att det inte borde vara såååå svårt att knyta upp två i samma sjal (fast mina är nog för stora nu för att knäna ska palla... 11 resp 16kg...)
Alltså gör man ett omslutet rygg X utan att tvinna eller knyta ovanför brösten, utan istället bara korsar fram, fast då måste man väl ta tyget och...
:idea: Man tar barn nr1 på ryggen, breder ut mitten på tyget över denne, korsar fram från axel till typ midjan/höften med tyget ordentligt utbrett, sen tar man tyget upp mellan benen på barnet sprider ut ordentligt över ryggen (korsar förstås) och tar sjalen runt axeln på sig själv och knyter antingen under rumpan på barnet på ryggen eller fram
Så sätter man i det andra barnet i korset fram bara :-) Lätt som en plätt! (i teorin i alla fall... Måste låna lite mindre barn och testa någon dag :lol: )

Hmm... Fast det känns som att det är enklare att knyta upp "ryggbarnet" i vanlig ryggsäck kom jag på nu när jag funderar lite bättre på HUR man egentligen skulle knyta :roll:
...Jag MÅSTE verkligen testa nån dag... För i tanken känns det inte svårt, men när jag tänker efter så... :hellu:
Oj det lät krångligt med en sjal, förstår inte hur man får i barnet fram utan att tappa barnet bak :roll:
Av Emmiez
zandrama skrev:Det går alldeles utmärkt att bära två i samma sjal. Jag har testat. 8)
Men man måste vara noga med att inte dra åt upptill på sjalen för då skär den in jättemycket på ryggbarnet. Så det är vingligt innan man har fått i magbarnet eftersom knytningen måste vara ganska ordentligt lös.
Hur knyter du för att få i båda då? som Froggi säger eller på annat sätt?
Användarens profilbild
Av Aurian
Emmiez skrev:
zandrama skrev:Det går alldeles utmärkt att bära två i samma sjal. Jag har testat. 8)
Fast jag kom ju på sen efter jag skrivit min låååånga förklaring att det enklaste sättet måste vara att göra en "vanlig" ryggsäcksknytning. Alltså ta barn nr1 på ryggen och lägg sjalen över denne så att det ligger en ordentlig "korv" i knävecket och sjalen går upp högt över ryggen. Sedan tar du sjalen över dina axlar fram och bara korsar (utan tvinn), drar ändarna vid midjan och under barn nr1:s rumpa, korsar och drar under benen framför dig och knyter på magen. Sedan sprider du ut korset du har på magen ordentligt och stoppar i barn nr 2 (så barn nr1 sitter i ryggsäck och barn nr2 i "baskryss")

Annars KAN man faktiskt knyta upp barn nr1 i omslutet först med denna knytning. Så att man knyter in barnet på ryggen vid första steget. Det var nog så jag tänkte från början egentligen :-)

Men som Zandrama påtalar så måste man vara väldigt försiktig så man inte knyter för snävt och att det är vingligt innan barn nr2 är på plats (så det bör nog göras med hjälp av någon annan innan man fått in snitsen ordentligt)
Av Emmiez
Froggie skrev:
Emmiez skrev:
Fast jag kom ju på sen efter jag skrivit min låååånga förklaring att det enklaste sättet måste vara att göra en "vanlig" ryggsäcksknytning. Alltså ta barn nr1 på ryggen och lägg sjalen över denne så att det ligger en ordentlig "korv" i knävecket och sjalen går upp högt över ryggen. Sedan tar du sjalen över dina axlar fram och bara korsar (utan tvinn), drar ändarna vid midjan och under barn nr1:s rumpa, korsar och drar under benen framför dig och knyter på magen. Sedan sprider du ut korset du har på magen ordentligt och stoppar i barn nr 2 (så barn nr1 sitter i ryggsäck och barn nr2 i "baskryss")

Annars KAN man faktiskt knyta upp barn nr1 i omslutet först med denna knytning. Så att man knyter in barnet på ryggen vid första steget. Det var nog så jag tänkte från början egentligen :-)

Men som Zandrama påtalar så måste man vara väldigt försiktig så man inte knyter för snävt och att det är vingligt innan barn nr2 är på plats (så det bör nog göras med hjälp av någon annan innan man fått in snitsen ordentligt)
Låter som att det e bättre att ta två sjalar :roll:

den där dubbelkrysset va ju helt anorlunda mot va ja knyter..
jag gör tvärtom, har det kryssat fram som det är bak på den bilden, o sätter barnet fram..
vet inte va den knytningen heter :roll:
Användarens profilbild
Av Aurian
Emmiez skrev:[Låter som att det e bättre att ta två sjalar :roll:

den där dubbelkrysset va ju helt anorlunda mot va ja knyter..
jag gör tvärtom, har det kryssat fram som det är bak på den bilden, o sätter barnet fram..
vet inte va den knytningen heter :roll:
Omslutet kryss? Eller Dubbelt omslutet kryss?

Skillnaden på dessa är alltså att omslutetX knyter du med barnet i sjalen och krysset utanför smokingbältet, Dubbelt omslutetX knyter du färdigt, med X-et innanför och sätter sedan i barnet.
Användarens profilbild
Av Aurian
DubbeltX är alltså egentligen samma knytning som omslutetX, bara att man knyter "på andra sidan kroppen" :lol: och stoppar i barnet efter man knytit
Av Emmiez
ja använder båda dom, för det e väl bara skillnaden om man har krysst framför eller bakom den som man lägger runt magen först?
Av Emmiez
Froggie skrev:DubbeltX är alltså egentligen samma knytning som omslutetX, bara att man knyter "på andra sidan kroppen" :lol: och stoppar i barnet efter man knytit
men det beror väl på hur lång sjal man har om man knyter fram eller bak?
Användarens profilbild
Av Aurian
Emmiez skrev:
Froggie skrev:DubbeltX är alltså egentligen samma knytning som omslutetX, bara att man knyter "på andra sidan kroppen" :lol: och stoppar i barnet efter man knytit
Inte så... Jag menade att man gör EXAKT samma knytning, men tvärtom.
Smokingbältet hamnar alltså först på ryggen och så drar du fram och korsar, tar bak över axlarna och korsar och drar fram o knyter. :-)
Av Emmiez
Froggie skrev:
Emmiez skrev:
Inte så... Jag menade att man gör EXAKT samma knytning, men tvärtom.
Smokingbältet hamnar alltså först på ryggen och så drar du fram och korsar, tar bak över axlarna och korsar och drar fram o knyter. :-)
aha, med den första du skrev mande du :roll:
Alla dessa namn :-D

lär mig kanske mer namnen sen när jag använder sjal lite mer än bara någon gång ibland som det blivit tidigare när ja burit syskonbarnen :)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
vovvemor skrev:Jag bär dagligen mina två samtidigt och har provat några olika kombintationer, dock aldrig sjal/sjal. Allra oftast bär jag med sele både på ryggen och magen, det är smidigt och går snabbt att få upp dem båda.

Jag får prova med sjal både på rygg och mage och rapportera. :wink:
Ett gammalt inlägg, men hur gjorde du då? Vad för selar använde du? Blir det inte knöligt vid midjan och över axlarna?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?