Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:Min fyraåring kan sticka :siishah: :vågen: Man måste sitta med och kolla att det blir rätt, men hon kan hålla stickor och garn rätt och kan tekniken för räta maskor, och det brukar vara rätt slitigt att få in med 11-åringar, vet jag av erfarenhet :roll:
Jag kan dock inte ta åt mig äran av att ha lärt henne, för det har farmor gjort. Jag trodde nog att hon var lite för liten, så jag har bara lärt henne fingervirka :roll:
Bild
Wow! :vågen: Siri som är sju kan lägga upp maskor och sticka men orkar bara några maskor i taget än så länge. Nör hon var fyra hade hon aldrig klarat det.
Fryle skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:Vilken resår är stretchigast? 1+1 eller 2+2?
2+2.
Drar den ihop sig bäst också? Eller är den bara mest töjbar?
Den drar ofta ihop sig så mycket att bara de släta maskorna.
I Bonniers stora bok om stickning finns exempel på hur olika resår ser ut - jag har för mig att 3+3 drar ihop sig ännu mer än 2+2 dessutom.
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:Vilken resår är stretchigast? 1+1 eller 2+2?
2+2.
Drar den ihop sig bäst också? Eller är den bara mest töjbar?
Den drar ofta ihop sig så mycket att bara de släta maskorna.
I Bonniers stora bok om stickning finns exempel på hur olika resår ser ut - jag har för mig att 3+3 drar ihop sig ännu mer än 2+2 dessutom.
Jag har precis stickat en väpnarluva till Hedvig i 3+3-resår, den drar ihop sig jättemycket och är jättetöjbar.
glis skrev:Det var någon som tipsade om att "väva in" ändarna när man byter färg och stickar randigt. Superbra! Funkar minst lika bra som mina slappa fästningar i alla fall.
Jag! Skoj! Jag lärde mig sticka när mamma upptäckte Kaffe Fassett, och om man inte väver in ändarna efter hand blir sådana projekt ohanterliga...
Användarens profilbild
Av tweed
Hjälp mig tänka lite. Jag stickar ju den där fantastiska sjalen som jag visade här förut, och nu har jag gjort första spetsdiagrammet. Detta kan upprepas för större sjal, men jag är osäker på om garnet räcker. I mönstret står det att det ska gå åt 420 yards till den minsta storleken och jag har ett nystan noro sekku som är 420m. Nu funderar jag på om garnet räcker till en upprepning av diagrammet. Det har hittills gått åt 14g och diagrammet som är kvar är på färre varv än det jag nyss gjort. Sen ska det göras en picotavmaskning som jag tror drar en hel del garn. När jag tittar på andra projekt så verkar det som om en del av de som har gjort upprepning av mönstret inte har gjort åt mer garn än jag har, men ska jag våga? Garnet har utgått och jag har ingen lust att köpa ett nystan till för att det fattas några meter, jag är inte heller så sugen på att få massa garn över som ändå inte räcker till något.
Här kan man se projekten och kolla hur mycket det har gått åt till dem.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... ple?page=2
Någon som vågar ha en åsikt?

Så här ser sjalen ut nu
Bild
Senast redigerad av tweed den tor jan 03, 2013 23:41, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av ellla
majo0322 skrev:
glis skrev:Det var någon som tipsade om att "väva in" ändarna när man byter färg och stickar randigt. Superbra! Funkar minst lika bra som mina slappa fästningar i alla fall.
Jag! Skoj! Jag lärde mig sticka när mamma upptäckte Kaffe Fassett, och om man inte väver in ändarna efter hand blir sådana projekt ohanterliga...
Fast just han hävdar väl att trådarna bara ska hänga på baksidan för att det inte ska bli ojämnt sträckt i maskorna? (det skulle jag också hävda om jag var han, annars får han ju fästa trådar i evighet!)
Användarens profilbild
Av glis
ellla skrev:
majo0322 skrev:
Fast just han hävdar väl att trådarna bara ska hänga på baksidan för att det inte ska bli ojämnt sträckt i maskorna? (det skulle jag också hävda om jag var han, annars får han ju fästa trådar i evighet!)
:lol: Tur att det finns uppfinningsrika tanter då, som inte vill ha ryor på avigan...
Nä, dessa tummar blev allt annat än snygga. Men ska vara snäll mot mig själv, har inte stickat vantar sedan högstadiet, och så gör jag ett par improviserade utan mönster så det är väl ändå nått att vara stolt över. Han som ska få vantarna kan inte så mycket om stickning så han lär ju inte upptäcka alla felen ;)
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo (och alla andra som råkar ha en bebis i samma storlek): jag behöver hjälp med mått på bebiskofta! Jag ska sticka en till monstertröja till barnens minsta kusin som är född veckan före din B och undrar lite över hur stor den bör vara? När vi köpte kläder i julklapp ville de ha storlek 62, så typ 62/68 så den passar i vår vore bra. Jag kan sticka extra långa ärmar så håller den ett tag längre. Måtten jag undrar över är (koftans mått):

Innerärmslängd, från mudd till ärmhåla
Längd, från ärmhåla och ner till mudd, och från axel och ner till mudd
Bredd på livet
Bredd på ärmmudden
Av Ponyo
melon skrev:Ponyo (och alla andra som råkar ha en bebis i samma storlek): jag behöver hjälp med mått på bebiskofta! Jag ska sticka en till monstertröja till barnens minsta kusin som är född veckan före din B och undrar lite över hur stor den bör vara? När vi köpte kläder i julklapp ville de ha storlek 62, så typ 62/68 så den passar i vår vore bra. Jag kan sticka extra långa ärmar så håller den ett tag längre. Måtten jag undrar över är (koftans mått):

Innerärmslängd, från mudd till ärmhåla
Längd, från ärmhåla och ner till mudd, och från axel och ner till mudd
Bredd på livet
Bredd på ärmmudden
Jag har nog en tröja jag kan mäta...
(jag har ju en bautabebis som redan drar strl 62)
Av Ponyo
Innerärmslängd, från mudd till ärmhåla - 18 cm
Längd, från ärmhåla och ner till mudd - 15 cm
och från axel och ner till mudd - 24 cm
Bredd på livet - 23 cm
Bredd på ärmmudden - 6 cm (lite uttänjd pga användning)
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Innerärmslängd, från mudd till ärmhåla - 18 cm
Bredd på livet - 23 cm
Tusen tack! :vågen: :heart: Svart malabrigo sock kom idag, det blir världens mjukaste kofta.
Av Ponyo
melon skrev:
Bredd på livet - 23 cm
Tusen tack! :vågen: :heart: Svart malabrigo sock kom idag, det blir världens mjukaste kofta.
:loving:
Sock har jag inte testat än :D
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
melon skrev:
Bredd på livet - 23 cm
:loving:
Sock har jag inte testat än :D
Jag ville ha ett tvåtrådigt garn och jag tror detta är lika mjukt som worsted.
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?