Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Väntar mitt 2:à barn i slutet av mars/ början av april och hade sele till min första men tyckte de var jobbigt att man inte kunde böja
Sig framåt utan att de kändes som bebisen
Ska trilla ut.. De som har sjalar verkar kunna
Luta sig utan att hålla i barnet med
Händerna..

Har försökt bli lite klokare vad jag sk ha för sjal och trico slen verkar vara mysig i början
Och sen går man över till vävd verkar trenden vara

Jag vill gärna få den där
Mysiga och tajta känslan men vill inte att den ska vara så varm då jag tänkt använda
Den mycket under våren/sommaren både inomhus och utomhus.. Blir rätt varm
Av mig.. Men vill även att den ska kännas stabil och hålla under den där
Perioden..kommer
Helst vilja ha en svart för
De funkar till de
Mesta och sambon kan ha den med då..

Därför vill jag inte att den e för tjock/varm

Även tips på märken som man bör hålla ögona på tradera för kan tänka mig köpa en sjal begagnad första tiden och sen lägga krut på
Den som
Man har
Längsta perioden..

Är 1,73 lång och väger runt 65 i normala fall om
Sådant påverkar sjalval

Alla tips motageS!
jag använde trikåsjal från bb och hem, sen direkt vävd sjal. så alla gör olika, vissa trivs med trikåsjalen länge medans andra(som jag) har vävd från början. jag var ändå total nybörjare på detta med sjal men lärde mig snabbt att knyta. Det gör inget om det inte ser så snyggt ut från början, så länge det känns skönt!

När jag skulle välja sjal så var det viktigt, precis som för dig, att sjalen var sval. jag googlade runt, frågade här, surfade på massor med sidor och det slutade med en Hoppediz, deras supertunna variant. Mitt barn är fött i slutet på mars, så den använde jag hela våren, sommaren, hösten och nu på vintern ända tills jag köpt en annan sjal som är lite stummare och därmed tjockare i tyget. Jag har varit supernöjd! Jag är väldigt varm av mig och fick en lika varmblodig bebis men denna har ändå funkat bra, visst att man blir svettig ibland men det hade jag ändå blivit. De allra varmaste dagarna så bar jag inte ändå, då hade vi smält. :lol:

Så mitt tips är alltså Hoppediz supertunna variant, dom brukar vara rätt lätta att hitta begagnade tycker jag. jag köpte min begagnad! :tumup:

med tanke på längden så om du ska satsa på en enda sjal så hade jag valt 5,2m. jag är lika lång som dig, väger något kilo mer och jag har både 5,2m och 4,6m. med den längsta kan jag knyta allting och få en liten svans kvar av sjalen, med den kortare så går det knyta double hammock men precis med ändarna. (oroa dig inte om du inte förstår olika termer, det ÄR snurrigt i början. double hammock är en knytning på ryggen, jag tog den som exempel då det krävs rätt mycket tyg till den).

trikåsjal kan du ta vad som helst, populärt är moby wrap(rätt tjock tycker jag själv=varmt!!), vet att det säljs lite olika billiga på tradera. då du inte har den så länge och de är i princip lika så ta något lite billigare om du vill det. mysak tror jag dom heter på tradera som är billiga där. annars lägg ut en "köpes"-tråd här på forumet vad du är intresserad av, eller titta i "säljes"-delen.

det är en djungel, ett råd är att köpa en sjal du tycker är snygg för då blir den använd! ;)
Tricot Slen fick både jag o bebis värmeslag i efter ca 1 timme så jag köpte en Looma Sino o det blev mkt bättre. Den kan dock vara svår att få tag på. Nästa gång har jag tänkt prova MAM Eco eller Aldoria bambu soft.
Och köpa begagnad sjal görs lämpligen på sjalbarn. Tror störst utbud är här faktiskt. På blocket och tradera är det flera märken som säljs från de stora kedjorna. Där tricot slen är den du hittat. På blocket och tradera dyker det upp men inte lika ofta. Och du kan här även efterfråga någon under köpes. Många här som sitter på massor med sjalar i onödan men som inte kommit sig för att sälja av.
Lovelyangels skrev:Tack för Alla svar!!

Men om ni skulle rangordna dem i svalhet vilken ordning då på moby, hoppediz och sino?

Och kan mAn ha dem lång tid eller e de de första månaderna bara?

VAd e rimligt pris för dem begagnat?
hoppediz supertunna(eller heter den extratunn?) är ju helt klart tunnast av dessa, de andra är ju trikåsjalar medans hoppedizen är en vävd sjal. jag tycker inte det är så himla svårt att knyta med en vävd sjal direkt, man lär sig snabbt att få till den bra. vävd sjal kan du ha från nyfödd tills barnet inte vill bli buret mer = bra investering alltså.
mobyn är sjukt varm, enligt mig själv. haha. den är tjock i tyget som en college-tjocktröja. med alla hormoner i kroppen, ny med amning och en varm bebis så smälte jag efter typ 5 minuter, men det är jag. andra trivs som sagt bra med trikåsjal.

mitt råd till dig, då du får barn i samma tidpunkt som jag fick(vårväder och kommande sommar), är att satsa på en tunn variant av en vävd sjal direkt, det är inte svårare att knyta en vävd än en trikå, tycker aldrig det blir bra med trikå(då man oftast knyter innan man stoppar i bebisen så blir det antingen för hårt eller för slappt, tycker jag iaf. det går ju såklart att knyta samtidigt man håller i bebisen men då kan man lika gärna ha en vävd sjal direkt).

den enda tunna vävda sjalen jag provat är som sagt hoppediz supertunna, så någon annan tunn vävd sjal kan jag inte uttala mig om(vet att easycare även är rätt tunna).
för tillfället har jag en girasol och om man jämför dessa två så är hoppedizen som ett tunt lakanstyg(avlastar jättebra ändå) medans girasolen är mer som säckväv i tyget(låter kanske konstigt men det var min första tanke, haha) och den är ju tjockare och därmed varmare.

jag köpte min hoppediz för hm.. 600:- kanske?

tittade snabbt på säljes, här är en extratunn hoppediz http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=214280
om den finns kvar så bjud typ 600:- + frakt, den har ju ändå legat ute ett tag. oftast går det bra att diskutera fram ett pris båda är nöjda med =) frakten för en sjal ligger runt 60:-.
Jag har burit min stora i allt möjligt, men har ändå haft svårt att knyta in lillebror i den vävda sjalen. Jag föredrar trikåsjal nu i början, så jag kan knyta först, och stoppa in bebisen sen.
Tycker det är så svårt att hålla nyfödd utan styrsel samtidigt som jag knyter (och jag får med lätthet upp ett större barn på ryggen).
Jag har en Sino, och den är sval och bra. (stora är ett sommarbarn).
Men fick byta till något stadigare vid 4 månader.
Ja eftersom jag aldrig ens haft på mig en sjal så kändes ju trikån lite tryggare att man kan knyta först och sen stoppa in bebisen iaf när de e nyfödda då de inte e så stadiga..

Så kanske en looma först och sen en hoppediz? För april maj kanske e lite kyligare och man fått in tekniken på att knyta så
Sen e de lättare att gå över på hoppediZen

Eller tänker jag galet kanske?

De var några som skrivit om om de var moby eller mysak som många e nöjda me nån som har erfarenhet med tjockleken där?!
Lovelyangels skrev:Ja eftersom jag aldrig ens haft på mig en sjal så kändes ju trikån lite tryggare att man kan knyta först och sen stoppa in bebisen iaf när de e nyfödda då de inte e så stadiga..

Så kanske en looma först och sen en hoppediz? För april maj kanske e lite kyligare och man fått in tekniken på att knyta så
Sen e de lättare att gå över på hoppediZen

Eller tänker jag galet kanske?

De var några som skrivit om om de var moby eller mysak som många e nöjda me nån som har erfarenhet med tjockleken där?!
moby är skitvarm enligt mig. bra förslag från dig själv att börja med trikå för att gå efter till vävd efter ett par månader :tumup:
Jag har kört moby. Gillar den, mjuk, varm o gosig. Behöver inga andra tröjor, hud mot hud. Och hur många dagar i Sverige är det över tjugo grader? På BB körde jag moby, hud mot hud och en munkjacka runtom. Supermysigt. Skönt å alltid ha med bebisen och nära, alltid gosnära under hakan. Istället för å köra runt i en plastbalja.

Men så är jag inte så temperaturkänslig varken åt ena eller andra hållet. Mobyn är däremot något tunnare än dyra tricot sjalen. Moby kostar ny 500kr inkl. frakt. Googla på moby wrap för återförsäljare. (Om den nu är intressant.)
mammatillE skrev:Wrapsody bali stretch ska vara sval och kunna användas längre än andra trikåsjalar. Har dock inte provat själv.
Jag har en som jag älskar, funkar fortfarande utan problem till min 10 kg tunga 9 månaders (bara snäppet sämre avlastning än mina vävda). Vet dock inte hur den funkar till nyfödda, skaffade den när hon var typ tre månader. Jag hade minimundus innan, gillade den också men den var för varm på sommaren.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?