Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
kvarnkvik skrev:Jag ska sticka ett par sockor i storlek 44 i colinette jitterbugg, stickor 3, masktäthet 26m på 10 cm. Jag tänkte sticka efter den här beskrivningen: http://www.wermland.nu/Stickning/sockor.htm Från tån och upp, men den är gjord för damstrumpor i mindre storlek. Någon som har ett liknande mönster för rätt storlek eller hur anpassar man? Jag har bara stickat ett par strumpor förut, efter just den beskrivningen :help:
Inget mönster men jag har precis stickat strumpor till K, eller ja bara en är färdig, men jag stickade på 68 maskor på stickor 2,5 om det kan hjälpa dig något.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:Jag tycker att hon beskriver bra hur man ändrar storlek. Har du hela beskrivningen?
Ja, jag läste lite noggrannare nu, så jag reder nog ut det. Men nu är det dags för sängen, får fortsätta imorgon. Jag måste ju ha foten att testa på så det blir lagom :D
Användarens profilbild
Av tweed
jag tror jag måste prata med dagis när barnen börjar igen efter jul... Jag blev just uppläxad av dottern:
Mamma vad är det du stickar?
En strumpa.
Man får inte slösa med garn! Och man får inte börja på nåt nytt innan man är klar!
:roll: :Hahaa:
Av Ponyo
kvarnkvik skrev:jag tror jag måste prata med dagis när barnen börjar igen efter jul... Jag blev just uppläxad av dottern:
En strumpa.
Man får inte slösa med garn! Och man får inte börja på nåt nytt innan man är klar!
:Haaha:
Tack för alla tips! Det är nästan så jag blir sugen på att beställa hem 100 g av varje sort och provsticka vilken som passar mig bäst. :app:

Men det är dåligt utskrivet huruvida det är svensk ull eller ej tycker jag :hmm: Får fundera vidare, skulle vara bra och få klämma på alla sorter men det blir ju svårt. :hmm:
Ponyo skrev:
kvarnkvik skrev:jag tror jag måste prata med dagis när barnen börjar igen efter jul... Jag blev just uppläxad av dottern:
En strumpa.
:Haaha:
:siishah: :Hahaa:
Användarens profilbild
Av melon
Grönöga skrev:Tack för alla tips! Det är nästan så jag blir sugen på att beställa hem 100 g av varje sort och provsticka vilken som passar mig bäst. :app:

Men det är dåligt utskrivet huruvida det är svensk ull eller ej tycker jag :hmm: Får fundera vidare, skulle vara bra och få klämma på alla sorter men det blir ju svårt. :hmm:
Mejla och fråga, det ska säljaren veta tycker jag. Östergötlands ullspinneri använder väl bara svensk ull? Kampes ull mestadels från Nya Zeeland enligt egen hemsida.
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Grönöga skrev:Tack för alla tips! Det är nästan så jag blir sugen på att beställa hem 100 g av varje sort och provsticka vilken som passar mig bäst. :app:

Mejla och fråga, det ska säljaren veta tycker jag. Östergötlands ullspinneri använder väl bara svensk ull? Kampes ull mestadels från Nya Zeeland enligt egen hemsida.
Svenskullgarn låter ju som svensk ull, men det kanske bara är en illusion?
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Melon - har du några tips när jag ska färga med färgen från Zenit?
Behövs det salt till? Hur mycket färg per liter?
Inget salt! Jag använder bara ättika och eventuellt diskmedel om jag vill ha så jämn färgning som möjligt. Mängden färg beräknas efter garnmängden, vattenmängden spelar ingen roll i sammanhanget. Man brukar säga att 3% färg, dvs 100 gram garn: 3 gran färgpigment) ger en helt mättad färg. Tyvärr är färgmängden relativ till styrkan eftersom 1.5% färg inte ger ett garn med hälften så mycket färg. Vill man ha pastellfärger måste man gå ner på under 0.5 % ner till 0.1 %. En guldvåg är bra att ha om man vill vara noggrann, men det går lika bra att höfta.

1. Bind om härvan på tre ställen. Märk upp det om du vill testa olika färgblandningar.
2. Lägg garnet i blöt i ljummet-varmt vatten med en skvätt ättika.
3. Förbered färgbadet. Stor gryta och mycket vatten underlättar en jämn färgning. Häll i ättika, även här gäller det en skvätt ;)
4. Lägg i garnet. Om du vill ha ett jämnt färgat garn så drar du runt garnet på käppar, om du sett någon växtfärga vet du ;)
5. Försök hålla vattnet runt 90 grader. Om du inte har någon termometer så försök hålla dig i närheten så hör du just innan det ska börja koka. Färga i 30 minuter, all färg ska sugas upp av fibrerna.
6. Häll av i vasken och låt garnet svalna tills du kan ta i det. Skölj i vatten som är lika varmt som garnet. Vrid ur i en frottehandduk och torka.

Om vattnet inte blir klart finns det några saker att tänka på. För mycket färg? Turkos och gul brukar särskilt bli mättade tidigt och svåra att få att suga upp helt. Det kan underlätta att låta det vara kvar i badet en stund till, tillsätta mer ättika och röra runt lite.

Plasthandskar!

Jag gillar att färgs i glasform i ugn också, det har tant Kofta lärt mig!
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:Melon - har du några tips när jag ska färga med färgen från Zenit?
Behövs det salt till? Hur mycket färg per liter?
Inget salt! Jag använder bara ättika och eventuellt diskmedel om jag vill ha så jämn färgning som möjligt. Mängden färg beräknas efter garnmängden, vattenmängden spelar ingen roll i sammanhanget. Man brukar säga att 3% färg, dvs 100 gram garn: 3 gran färgpigment) ger en helt mättad färg. Tyvärr är färgmängden relativ till styrkan eftersom 1.5% färg inte ger ett garn med hälften så mycket färg. Vill man ha pastellfärger måste man gå ner på under 0.5 % ner till 0.1 %. En guldvåg är bra att ha om man vill vara noggrann, men det går lika bra att höfta.

1. Bind om härvan på tre ställen. Märk upp det om du vill testa olika färgblandningar.
2. Lägg garnet i blöt i ljummet-varmt vatten med en skvätt ättika.
3. Förbered färgbadet. Stor gryta och mycket vatten underlättar en jämn färgning. Häll i ättika, även här gäller det en skvätt ;)
4. Lägg i garnet. Om du vill ha ett jämnt färgat garn så drar du runt garnet på käppar, om du sett någon växtfärga vet du ;)
5. Försök hålla vattnet runt 90 grader. Om du inte har någon termometer så försök hålla dig i närheten så hör du just innan det ska börja koka. Färga i 30 minuter, all färg ska sugas upp av fibrerna.
6. Häll av i vasken och låt garnet svalna tills du kan ta i det. Skölj i vatten som är lika varmt som garnet. Vrid ur i en frottehandduk och torka.

Om vattnet inte blir klart finns det några saker att tänka på. För mycket färg? Turkos och gul brukar särskilt bli mättade tidigt och svåra att få att suga upp helt. Det kan underlätta att låta det vara kvar i badet en stund till, tillsätta mer ättika och röra runt lite.

Plasthandskar!

Jag gillar att färgs i glasform i ugn också, det har tant Kofta lärt mig!
Tack! :urule:
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?