Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
EN annan sak som jag funderar över är det här med kortärmat stickat. Det har inte funnits i min värld sedan jag var barn (och hade de sötaste klänningarna stickade i tunt bomullsgarn med hålmönster i kjolen) men så hade Muum på sig sin top i Doroteagarn när vi träffades i höstas, och Melon har ju många kortärmade som hon naturligtvis är jättefin i och Kvarnkvik, men hon är ju kulturtant så hon går ju iland med det mesta :wink:

Kort sagt, funkar det till mig? Vad har man under? Hur långa skall de vara?
Av mly
Den koftan va ju ursnygg, finns den bland dina favoriter?

Jag håller helt med dig om kortärmat stickat, jag fattar det helt enkelt inte. Jag har kanske börjat köpa 3/4dels ärm, men jag är inte helt övertygad ännu. Jag har svårt att se dig i kortärmad stickad topp, men det kanske är förutfattade meningar från min sida? Du skulle säkert va snygg i det, inte det jag menar, men jag tänker på det där med att vara bekväm...
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:EN annan sak som jag funderar över är det här med kortärmat stickat. Det har inte funnits i min värld sedan jag var barn (och hade de sötaste klänningarna stickade i tunt bomullsgarn med hålmönster i kjolen) men så hade Muum på sig sin top i Doroteagarn när vi träffades i höstas, och Melon har ju många kortärmade som hon naturligtvis är jättefin i och Kvarnkvik, men hon är ju kulturtant så hon går ju iland med det mesta :wink:

:lol:
Jag tänker på mina kortärmade som västar, för jag tycker också att kortärmat stickat är lite märkligt, egentligen.
Användarens profilbild
Av glis
mly skrev:Den koftan va ju ursnygg, finns den bland dina favoriter?

Jag håller helt med dig om kortärmat stickat, jag fattar det helt enkelt inte. Jag har kanske börjat köpa 3/4dels ärm, men jag är inte helt övertygad ännu. Jag har svårt att se dig i kortärmad stickad topp, men det kanske är förutfattade meningar från min sida? Du skulle säkert va snygg i det, inte det jag menar, men jag tänker på det där med att vara bekväm...
Den finns ganska långt tillbaka bland favoriterna, den är från Twist collective hösten -10 tror jag.

Precis, det är det där med bekväm jag menar. 3/4 ärmar gillade jag sist det var inne, men inte i stickat...

Tjusigt mly!
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Den koftan var också jättesnygg Glis :love:

Har lagt upp till min nu :tumup: Fick lära mig något nytt på en gång, virkad uppläggning.

Och så har maken suttit och kollat tröjor och fastnade för denna från drops:
Bild
Men det borde väl funka lika bra att sticka en uppifrån och ner tröja och bara göra polokrage sedan :hmm:
Jag kommer inte att sticka i Alpaca och Safran utan tror att det skulle kunna funka med en tråd Nepal istället.
Användarens profilbild
Av Fryle
Snyggt och snabbt, mly! När jag är osäker på hur garnet ska räcka börjar jag med det jag tycker är viktigast. För mig är det värre med lite för korta ärmar än lite för kort liv. Då stickar jag ärmarna först och livet så långt garnet räcker.

Själv har jag bestämt mig för att det blir en tröja istället för en kofta eftersom jag tror knäppningen fram blir tjock och klumpig i det tjocka garnet (7m/10cm). För att ringningen ska bli mindre fyrkantig har jag fyra raglanmaskor på varje ställe. Eftersom uppläggningen bara är 32 maskor blir halskanten jämnt åttkantig, nästan rund. Nu har jag stickat 12 cm och snart gjort av med första 50-g-nystanet av 9, vi får se hur långt det räcker. Kanske blir det bara en axelvärmare :lol: . Eller så får jag väl kompletteringsköpa.
Av mly
Fryle bild!!!

Jag har för mg att jag brukar räkna 1/3 garn till bakstycket 1/3 garn till framstycket å 1/3 titt ärmarna. Om det stämmer borde jag kunna använda 8 nystan till kroppen, men jag blev lite osäker på om det fungerar så. Jag tror jag ska sticka 6 nystan kropp å sedan ge mig på ärmarna, för mig är det nog lika illa om ärmar å kropp är korta.
Användarens profilbild
Av MuuM
glis skrev:EN annan sak som jag funderar över är det här med kortärmat stickat. Det har inte funnits i min värld sedan jag var barn (och hade de sötaste klänningarna stickade i tunt bomullsgarn med hålmönster i kjolen) men så hade Muum på sig sin top i Doroteagarn när vi träffades i höstas, och Melon har ju många kortärmade som hon naturligtvis är jättefin i och Kvarnkvik, men hon är ju kulturtant så hon går ju iland med det mesta :wink:

Då ska jag ta på mig min nya, just färdigstickade och kortärmade tröja imorgon. :) :tumup:
Användarens profilbild
Av glis
MuuM skrev:

Då ska jag ta på mig min nya, just färdigstickade och kortärmade tröja imorgon. :) :tumup:
:tumup:

Jag går och tänker på om man kan göra något av denna istället:
Bild

Jag kan ju växla mellan snarlika färger så ofta jag vill bara jag finner mig i allt fästande. Och så kan jag, om jag är riktigt vågad, använda mina krappfärgade garner till stjärnorna på oket... (Ja, indigo är blått, krapp är röd-orange. Men jag använder ALDRIG kläder med gult-orange)
Av mly
Igår stickade jag inte en maska på min kofta men desto mer har det blivit idag, ska snart sätta kroppen på vajer för att sticka ärmarna. Stickar inte klart kroppen förän jag vet att garnet räcker till ärmar, men det tror jag att det ska göra.
Hur går det för er andra? Jag vet att glis har börjat.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 43

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?