Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

mly skrev:
Juliusdotter skrev:Nä det funkar inte. Klänningens avslut som jag nämnde tidigare. Den är stickad uppifrån och ner, slätstickad med rätstickad nederkant. Den rätstickade delen viker sig uppåt, har efter tips här (var det mly) provat med att minska på m antalet. Provat både på sista v slätstickning och 1:a v slätstckning. Den fortsätter att vika sig uppåt, utåt. Försöker komma på vad som kan hjälpa kanten, men ids inte testa mig fram. Har inte blockat den, om det nu skall kunna hänga på det. Har heller inte provat sticka det rätstickade partiet med mindre st. Nån som har tips? Kanske man skall skaffa några snygga duk-tyngd-hängen och klämma fast, men tror inte dottern skulle gilla det :)
Näe tipset va inte från mig, jag har samma problem med en kofta, blockning hjälpte inte så jätte mycket för min del, jag hade minskat antalet maskor och gått ner i stickstorlek. Men jag vet inte om det fungerar, men det känns rätt...
Hade väll på känn att du var i samma sits som mig helt enkelt :lol:
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:För ett tag sedan började jag sticka denna efter tips från Ponyo. Hade tänkt göra ungefär likadan virkad kant, ska jag blocka sjalen innan jag virkar?
Bild
Det brukar bli lättare att få kanten jämn om den är blockad först.
Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:Jag skulle behöva minska några maskor på mina sockben..

:help:

Hur gör man när man minskar i 2r2a-resår så det blir snyggt? :hmm: `Har 52 maskor och skulle behöva kring.. 44-46 kanske.
På ett strumpskaft tycker jag det är snyggast att minska mitt bak, man kan ju minska runt två räta maskor så att minskningen blir som en markerad rand.
Av mly
melon skrev:
mly skrev:För ett tag sedan började jag sticka denna efter tips från Ponyo. Hade tänkt göra ungefär likadan virkad kant, ska jag blocka sjalen innan jag virkar?
Bild
DEt tänkte jag med, men då får jag blocka den två gånger va?
Av Ponyo
melon skrev:
Bild
:iagree:

Jag står själv i startgroparna för en ny sådan sjal. Ska bara komma igång igen.
Har inte stickat på en vecka :shock:
Av mly
Ponyo skrev:
melon skrev:
Bild

Men du har väl lite annat att tänka på nu. Grattis föresten, har nog inte sagt det!
Av Ponyo
mly skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:
Bild

Men du har väl lite annat att tänka på nu. Grattis föresten, har nog inte sagt det!
Tack tack :D
Användarens profilbild
Av Mosan
Ponyo skrev:
melon skrev:
Bild

Jag har faktiskt lyckats sticka ett par småbarnsvantar nästan klart, bara tummarna kvar. :siishah:
Av Ponyo
Mosan skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:
Bild

Jag har faktiskt lyckats sticka ett par småbarnsvantar nästan klart, bara tummarna kvar. :siishah:
Jag såg det, och var så grymt impad. :app:
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:
Bild
Virkade kanter som den ovan i bomull brukar inte behöva blockas, ull kan behövas. Det ser du vad du tycker. Jag hade nog inte orkat blocka kanten ;)
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
Bild
Virkade kanter som den ovan i bomull brukar inte behöva blockas, ull kan behövas. Det ser du vad du tycker. Jag hade nog inte orkat blocka kanten ;)
Jag stickar i ett tunt ullblandningsgarn men hade tänkt göra kanten i ren ull, 1-trådigt 600m/hg. Vad tror ni jag ska ha för virknål?
Användarens profilbild
Av glis
Jag har haft en produktiv stickhelg/ vecka. Jag har avslutat min omlottkofta "poplar and elm", blockade den på kökssoffan i början av veckan med lite för långt avstånd mellan nålarna på ärmarna så det blev lite drak-ryggs-effekt på dem precis i början :lol: . Jag har sytt dit den synliga knappen men den dolda knappen, som sitter under omlottet, skall enligt beskrivningen sitta i en snodd som skall fästas i sidsömmen. Jag har ju ingen sidsöm eftersom jag stickade hela i ett stycke. Besvärligt att besluta hur jag skall lösa detta...
En bra sak med koftan var att man skulle virka en stödjande kant kring hela framkanten och det gick riktigt lätt så nu finns det möjlighet att jag avslutar en annan kofta som jag började på strax efter sekelskiftet men som är för hängig i framkant.

Mina randiga strumpor blev examenspresent till syrran men när de var klara inser jag att de är för små. Jag har missbedömt hur stumma de blir i slätstickat. Nyttig lärdom, jag har redan börjat på mina egna likadana men de nya är lila, inte ljus-petrol och har matchande zauberball. Min syster är en stor kvinna som växlar ganska mycket i tjocklek så jag skall låta henne prova första paret och se om hon inte borde ha ett par resårstickade istället. Då kan hon ju få välja färg också.

Jag har en liten vurm för Cascades garner som finns hos Garnkorgen. Tycker att de är prisvärda och så har jag inte hittat något annat lite grövre som jag gillar lika mycket som deras 220.
glis skrev:Jag har en fråga: Är det någon av er andra som använder forumfunktionen på Ravelry? Jag har svårt att hitta något inspirerande.
Knappt, jag använder det till största delen till att dels söka mönster och dels lägga upp det jag själv gör (Trulsamin om någon undrar)
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 219

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?