Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tillis
Jag har en son på 6 veckor (51 cm och 4,1 kg) som jag än så länge burit en del i trikåsjal. Både jag och bebis trivs med sjalen, men skulle vilja komplettera med en sele, dels för att slippa knyta sjalen med skrikig bebis - det tar för lång tid helt enkelt (och nej jag vill inte ha den på mig hela dan omifall att), dels för att bära på ryggen längre fram.

Jag är 158 cm lång (kort) och väger ca 50 kg och min man är rätt kort med, men med rejälare skuldror/axlar. Som jag förstått det är det bla beco, pognae och angelpack som ska funka bra om man är kort och smal? Jag fick prova en kompis beco butterfly II igår och gillade att själva panelen (tyget vid bebis rumpa och rygg alltså) var hyfsat tunt och följsamt så att det gick att klappa honom på rumpa och rygg och trösta. Men hur är det med pognae och beco gemini, är de tjockare och mer vadderade än butterfly?

Jag gillade att man kan byta bärare utan att ta ur bebis ur butterfly men är den mer opraktisk att sätta i barnet när man redan har selen på sig än en klassisk sele? Inser ju att det vore bra att prova fler selar än en, men behöver ju veta vilka jag ska prova i så fall... Så jag hoppas på lite hjälp från er!
Av Kyltsi
Personligen gillar jag manduca bäst. Jag är lika kort som dig, men väger några kilon mer än du. Den använder vi båda här hemma.
Tyget i Beco butterfly II tyckte jag att det mest var i vägen och jag tyckte inte alls om den selen, medan maken gillade den selen.
Ergo baby tycker maken om maken också, men den fungerar inte för mig, jag kan inte dra åt axelbanden tillräckligt.
Av LillaGrodan
Jag är 160 och väger 47 kilo. Jag har inte haft sele när mina varit så små, men selar som passar min kroppsform är Angelpack, beco butterly II (jag kommer dock inte överens med konstruktionen för övrigt, men det är ju enbart en smaksak), pognae, boba, action baby carrier och oh snap (för större barn). Sambon har huvudsakligen burit i manduca, men den passar inte mig. Har fungerat hyfsat på mage med axelremmarna korsade i ryggen, men för övrigt har jag inte kunnat da åt ordentligt någonstans. Har du möjlighet att prova så är det ju det ultimata....vilken man trivs bäst med är ofta en smaksak.
Av tillis
Tack för era svar! Får nog helt enkelt åka till Stockholm efter jul och prova selar...

Så här tänker jag nu:
Beco butterfly: innerpanelen var smidig nu när han är liten, men kommer jag störa mig på den när an är större?
Manduca: är osäker på om jag kommer kunna dra åt den ordentligt, så måste verkligen prova den i så fall! Gillar att man an korsa axelbanden.
Pognae: vet inte om jag orkar mecka med spädbarnsinlägget, då kan jag ju lika väl mecka med sjalen... Och eftersom vi har en kort liten bebis kommer det nog dröja ett antal månader innan vi kananvända selen utan inlägget...
Angelpack: den verkar inte finnas i lager nånstans? I alla fall inte hos knyt an i Sthlm...
Beco gemini: var rätt insnöad på denna för nån vecka sen, men läste att panelen var tjock och vadderad? Dessutom verkar den svår att hitta begagnat och är inte beredd at lägga 1700 kr på en sele...
Användarens profilbild
Av Labyrint
Den sele ett litet barn sitter bäst i utan spädbarnsinsats är nog Gemini. Den blir dock urvuxen tidigt. Butterflys konstruktion tyckte jag var ganska jobbig och till ett barn som börjar vilja upp och ner mycket (från året kanske) blir det ännu jobbigare.

Angelpack är ju från tre månader, när den funkar funkar Pognae utan spädbarnsinlägg också. Har du sett att knyt an säljer ut gamla ergo spädbarnsinlägg jättebilligt, ett sådant borde funka i en Pognae med tycker jag (har inte testat, men kan inte se varför det inte skulle gå). Jag har haft en Pognae och det är en jättebra sele, men har inte samma kroppsbyggnad så kan tyvärr inte uttala mig om hur den skulle sitta på dig.

Manduca är sannolikt stor på dig. Jag har en ifall du vill prova (bor också i Uppsala).
Av tillis
Tack för era tankar!

Jag lutar åt att köpa en begagnad beco butterfly nu, och om vi fastnar för att använda sele och tycker att butterflys konstruktion är jobbig när han blir större kan vi ju alltid byta till en pognae då...

Förresten, det finns några "beco baby carrier" till salu på blocket, hur kan jag veta om det är en butterfly II eller är det nån annan, äldre modell?
Användarens profilbild
Av kristinek
tillis skrev:Tack för era tankar!

Jag lutar åt att köpa en begagnad beco butterfly nu, och om vi fastnar för att använda sele och tycker att butterflys konstruktion är jobbig när han blir större kan vi ju alltid byta till en pognae då...

Förresten, det finns några "beco baby carrier" till salu på blocket, hur kan jag veta om det är en butterfly II eller är det nån annan, äldre modell?
Kolla becos hemsida har jag för mig :hmm:. För det är inte bara att kolla om det är en butterfly 1 eller 2, utan även om det är en kopia.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?