Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mosan
MuuM skrev:
MuuM skrev:Ååååh! Jag vill sticka!

Bild

Notera de blodiga tårna!
Om någon hittar mönster, länka gärna! Hittar hit http://www.tsocktsarina.com/blog/?p=480 men inte mönstret... Måste man vara med i hennes klubb?
Vilka roliga, men de borde väl inte vara alltför svåra att härma!
Användarens profilbild
Av glis
Aborre skrev:
Aborre skrev:Jag hade en islandströja en gång, den var underbar och perfekt helt enkelt, nu är den nog borta. Såå, jag skulle vilja sticka en ny av något slag! Har ni några erfarenheter kring islandströjstickning, mönster, garn och allt sånt? Den jag hade var rätt tung och stor men otroligt mysig och lagom varm, trogen följeslagare som saknas så att säga..
Puffar upp min fråga lite
Det finns en facebooksida med en jättesöt generator för islandströjor, någon har tipsat här i tråden annars skulle jag inte veta... Den är på isländska tror jag men det kan man väl lösa...

Edit: här är länken: http://prjonamunstur.is/#/Design

Jag inledde min stickkarriär med en islandskofta i garn köpt på Island. Den blev för liten men snygg och var lättstickad.
Användarens profilbild
Av glis
Aborre skrev:
glis skrev:
Aborre skrev:
Aborre skrev:Jag hade en islandströja en gång, den var underbar och perfekt helt enkelt, nu är den nog borta. Såå, jag skulle vilja sticka en ny av något slag! Har ni några erfarenheter kring islandströjstickning, mönster, garn och allt sånt? Den jag hade var rätt tung och stor men otroligt mysig och lagom varm, trogen följeslagare som saknas så att säga..
Puffar upp min fråga lite
Det finns en facebooksida med en jättesöt generator för islandströjor, någon har tipsat här i tråden annars skulle jag inte veta... Den är på isländska tror jag men det kan man väl lösa...

Edit: här är länken: http://prjonamunstur.is/#/Design

Jag inledde min stickkarriär med en islandskofta i garn köpt på Island. Den blev för liten men snygg och var lättstickad.
Det som säljs i Sverige som "lilla lovikka" är Isländskt och kan förekomma med banderoll där det står Álafoss loppi eller liknande. Det är vad jag köpte på plats -98 så det måste ju vara rätt :wink:

Oooh vad roligt! Tack! Men tusan vilket obegripligt språk :siishah: Men nu så, wow, sidan var snitsig. Ska sätta mig och kika på det ikväll. Har någon tips på ett bra garn som går att köpa, gärna på internet. Funkar det med lovikkagarn?
Ni som hålls med Magic loop.
Är det verkligen enklare ?
Jag har gogglat lite och tittat på youtube men tycker det ser så förbaskat omständigt ut!
Jag lider tyvärr av problemet att jag stickar singel sockor, dom brukar få vänta rätt länge på en partner. Skulle vara smidigt om båda vart klara samtidigt istället.
Av mly
Fenoxi skrev:Ni som hålls med Magic loop.
Är det verkligen enklare ?
Jag har gogglat lite och tittat på youtube men tycker det ser så förbaskat omständigt ut!
Jag lider tyvärr av problemet att jag stickar singel sockor, dom brukar få vänta rätt länge på en partner. Skulle vara smidigt om båda vart klara samtidigt istället.
Jag är precis nybörjare på ml, tycker skaften går bra, sen börjar det köra ihop sig för mig när jag kommer till hälarna, har kommit fram till att jag stickar skaften på ml och sätter över en strumpa på säkerhetsnålar, då har jag iaf inte en hel strumpa kvar att göra sen...

Edit: Hälen är säkert inte alls svår att göra på ml heller, men jag har inte kommit på det ännu bara.
Nä det funkar inte. Klänningens avslut som jag nämnde tidigare. Den är stickad uppifrån och ner, slätstickad med rätstickad nederkant. Den rätstickade delen viker sig uppåt, har efter tips här (var det mly) provat med att minska på m antalet. Provat både på sista v slätstickning och 1:a v slätstckning. Den fortsätter att vika sig uppåt, utåt. Försöker komma på vad som kan hjälpa kanten, men ids inte testa mig fram. Har inte blockat den, om det nu skall kunna hänga på det. Har heller inte provat sticka det rätstickade partiet med mindre st. Nån som har tips? Kanske man skall skaffa några snygga duk-tyngd-hängen och klämma fast, men tror inte dottern skulle gilla det :)
Av mly
Juliusdotter skrev:Nä det funkar inte. Klänningens avslut som jag nämnde tidigare. Den är stickad uppifrån och ner, slätstickad med rätstickad nederkant. Den rätstickade delen viker sig uppåt, har efter tips här (var det mly) provat med att minska på m antalet. Provat både på sista v slätstickning och 1:a v slätstckning. Den fortsätter att vika sig uppåt, utåt. Försöker komma på vad som kan hjälpa kanten, men ids inte testa mig fram. Har inte blockat den, om det nu skall kunna hänga på det. Har heller inte provat sticka det rätstickade partiet med mindre st. Nån som har tips? Kanske man skall skaffa några snygga duk-tyngd-hängen och klämma fast, men tror inte dottern skulle gilla det :)
Näe tipset va inte från mig, jag har samma problem med en kofta, blockning hjälpte inte så jätte mycket för min del, jag hade minskat antalet maskor och gått ner i stickstorlek. Men jag vet inte om det fungerar, men det känns rätt...
Användarens profilbild
Av ellla
mly skrev:
Juliusdotter skrev:Nä det funkar inte. Klänningens avslut som jag nämnde tidigare. Den är stickad uppifrån och ner, slätstickad med rätstickad nederkant. Den rätstickade delen viker sig uppåt, har efter tips här (var det mly) provat med att minska på m antalet. Provat både på sista v slätstickning och 1:a v slätstckning. Den fortsätter att vika sig uppåt, utåt. Försöker komma på vad som kan hjälpa kanten, men ids inte testa mig fram. Har inte blockat den, om det nu skall kunna hänga på det. Har heller inte provat sticka det rätstickade partiet med mindre st. Nån som har tips? Kanske man skall skaffa några snygga duk-tyngd-hängen och klämma fast, men tror inte dottern skulle gilla det :)
Näe tipset va inte från mig, jag har samma problem med en kofta, blockning hjälpte inte så jätte mycket för min del, jag hade minskat antalet maskor och gått ner i stickstorlek. Men jag vet inte om det fungerar, men det känns rätt...
Det handlar ju om att rätstickning är längre på avigsidan än på rätsidan. Den vill ju gärna rulla ihop sig om den får. Man kan prova med att göra ett par aviga varv innan. Eller *två varv avigt, två varv rätt*. Eller så gör man en längre rätstickad kant.
Jag stickade en liten cardigan till dottern som hade en sån kant som bara rullade sig. Jag virkade på en ny kant för att ge lite mer stadga, och det hjälpte :tumup: Jag tror jag gjorde dubbelmaskor (heter det så :hmm: ) runt kanten.
brisea skrev:
Jag stickade en liten cardigan till dottern som hade en sån kant som bara rullade sig. Jag virkade på en ny kant för att ge lite mer stadga, och det hjälpte :tumup: Jag tror jag gjorde dubbelmaskor (heter det så :hmm: ) runt kanten.
Kanten rullar sig inte utan bara viker sig uppåt, så det blir en liten fin skål lägst ner att lägga karameller i runt hela klänningen :) . Gjorde du virkningen längst ner, på det avmaskade varvet? På bakdsidan då eller som en kant efter kanten?
ellla skrev:
mly skrev:
Det handlar ju om att rätstickning är längre på avigsidan än på rätsidan. Den vill ju gärna rulla ihop sig om den får. Man kan prova med att göra ett par aviga varv innan. Eller *två varv avigt, två varv rätt*. Eller så gör man en längre rätstickad kant.
Det rätstickade partiet har 6 varv med a (stickat på rundsticka). Just den rapporten med rätstickning finns på två ställen till på klänningen så det ser ju fint ut när alla tre ställena är lika höga, men kanske det kan se ok ut med att kanten längst ner har fler varv. Det ser nog i vart fall bätre ut än att kanten viker sig.
Juliusdotter skrev:
brisea skrev:
Kanten rullar sig inte utan bara viker sig uppåt, så det blir en liten fin skål lägst ner att lägga karameller i runt hela klänningen :) . Gjorde du virkningen längst ner, på det avmaskade varvet? På bakdsidan då eller som en kant efter kanten?
Men lägga karameller i kanske funkar, då borde den ju räta ut sig :lol: Jag virkade liksom runt kanten, stack in virknålen i de stickade maskorna och virkade kring det sista stickade varvet som ett lager till på den kanten som var, men om det är många varv rätstickning och alltihop viker upp sig kanske det inte hjälper. På den tröjan jag gjorde det på blev kanten stadigare och då höll den formen bättre.
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?