Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av linjalflarn
Lagom till att det blir 14 minusgrader så verkar dottern numera inte bara hata vagnen efter 30minuter (då hinner vi till öppna förskolan) utan redan efter 5min och jag inser att min stackars rygg inte kommer få vila någon dag denna vinter. Dottern är 9 månader och har bara burits på mage och det som funkar bäst är ergon.
1) Bär ni innanför eller utanför jackan? För- & nackdelar?
2) Inbillar mig att det vore bättre för min rygg att börja bära på ryggen men är inte helt sugen på att ha henne på ryggen då det känns som om jag inte har någon koll på henne där. Om jag dessutom är inlindad i halsduk, mössa och luva så blir den känslan ännu starkare. Inbillar mig att hon kommer tappa mössan och sen frysa ihjäl. Typ.
3) Tips på riktigt varm bärjacka som funkar för både rygg och mage mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av theos
Jag bär sonen innanför jackan. Har en suses kinder jacka och tycker den fungerar bra. Om det är riktigt kyligt så tar jag även på mig en av mannens munkjackor, under bärjackan, eller hänger typ en kofta över barnet och sen jackan.

Bär också på mage, min är 1 år snart.

Edit:
Fördelar med att bära innanför jackan:
*Avlastar bättre
*Lättare att bara knäppa upp jackan om man går in någonstans
*Värmer varandra

Nackdelar:
*Om barnet vill komma ner på marken..
Av ylvast
Bär också innanför jackan, på ryggen. Jag har en mam upgrade som kanske inte är varmast i världen. Men igår var vi iaf ute i en halvtimme i minus åtta-nio och jag hade vanliga innekläder, tunna täckisar och hon innekläder, fleeceoverall, tossor och mössa och vi var bägge lagom varma.

Fickspegel är bra om man vill hålla lite koll!
Användarens profilbild
Av zink
Vi bar hela vintern då han var ca 9 till 14 månader gammal. Båda bar på mage innanför jackan. Smala maken med sin vanliga vinterjacka och jag med en begagnad bärjacka som inte var särskilt vintrig men den hade ett avtagbart fleecefoder (Suses?).

Bar inte på rygg av ungefär de anlendingar du listar ;-) Men ingen av oss hade heller problem med ryggar! Ett jämnårigt sjalbarn bars alltid på rygg och de använde backspegel :tumup:

Man håller ju värmen bra mot varandra och luft isolerar. Är du orolig för nerkyld rygg så lägg på "nå't" där. Vi körde tunn ull längst in och det är nog grejen kan jag tycka... Och på fötterna tossor. För han kom ju inte igång och behövde gå särskilt mycket den vintern.

Hade förresten en hundreflexväst från ClasOhlson utanpå hans rygg som en mantel :lol:
Av ylvast
Mams jacka kommer förresten med en (visserligen rätt ful) mössa som man kan fästa i jackan. Då ramlar inget av! Själv har jag bara en vanlig mössa, och den har stannat kvar hitintills. Brukar dock be främlingar om hjälp att få på den igen om vi varit inne på en affär. Folk brukar bli glada!
Av linjalflarn
Är det någon som har testat MaM Coat Upgrade? Är den riktigt varm eller mer en höstjacka?
Av ylvast
linjalflarn skrev:Är det någon som har testat MaM Coat Upgrade? Är den riktigt varm eller mer en höstjacka?
Det är en sån jag har. När jag bär på mage har jag vanliga kläder på bebisen, tossor, mössa och benvärmare, och sedan en av pappans munkjackor kring oss båda.

Utan barn som värmer är det mer en höstjacka, men med barn och rätt kläder under så har jag som sagt provat ner till -9.
Av linjalflarn
När jag satt och funderade över julklappar till familjen så kom jag på att ett bärskydd kanske vore en bra present till dottern :) Vi ska skifta föräldraledighet vid årsskiftet så det vore ju bra om vi kunde låta vintervärmen följa med dottern mellan vem som ska bära. Nu är det oftast jag men sen blir det ju sambon som bär mest skulle jag tro. Funderar på en mam deluxe! Den verkar varmast och så har det u inbyggda små söt-öron. Vad mer kan man behöva?
Av litensoetis
linjalflarn skrev:När jag satt och funderade över julklappar till familjen så kom jag på att ett bärskydd kanske vore en bra present till dottern :) Vi ska skifta föräldraledighet vid årsskiftet så det vore ju bra om vi kunde låta vintervärmen följa med dottern mellan vem som ska bära. Nu är det oftast jag men sen blir det ju sambon som bär mest skulle jag tro. Funderar på en mam deluxe! Den verkar varmast och så har det u inbyggda små söt-öron. Vad mer kan man behöva?
ett bärskydd är optimalt tycker jag, både jag och mannen kan använda det(istället för bärjacka som bara hade passat ena av oss)! där det blir glipor mellan jackan och bärskyddet så använder jag vanthållare(ett ca 10cm långt tyg-gummiband med klämmor på båda sidor), fäster ena klämman i bärskyddet och den andra i jackan. jag har fyra stycken så jag fäster två där uppe och två där nere, det funkar bra och blåser inte in.
vi har det bärskyddet du funderade på, jag tycker det är jättebra. huvan använder vi dock inte(än?), den är lite oproportionerlig tycker jag men kanske att den kommer till användning i vinter när det blåser snöstorm och riktigt kalla vindar.

vi bär också bara på magen, enklare för vår del att ha koll på honom och att ha koll så att han inte blir kall. nästa vinter är han stor nog att bäras på ryggen, men då med overall osv utanpå våra kläder, då kommer han ju troligen vilja komma upp och ner, nu går han ju inte. :lol:

mannen bär i sele, jag i sjal. när han bär i selen får han ha lite mer kläder på snigel(typ en extra tröja), med sjalen så blir ju den som en extra tröja typ.

såhär brukar det se ut: innekläder på barnet(långärmad body+byxor+strumpor), mössa, raggsockar(som går upp över låren) eller tossor(båda när det är kallt), fuskpolo. jag har sedan en sjal runt min hals för att skydda lite i glipan som blir(ska nog investera i en dubbelfuskpolo). sen bärskyddet och min jacka utanpå. det funkar bra och han är aldrig kall. fick tips i en annan tråd att ha en liten filt på hans rygg då det blåser som värst om man blir orolig för drag mot ryggen, men i de flesta fall kommer det nog inte behövas. det funkar ju inte om du bär i sele, men ta då bara på en extra tröja.

så den perfekta julklappen borde ju bli ett bärskydd + vanthållare för att undvika glipan mellan jacka och bärskydd. perfekt! :tumup:
Av linjalflarn
Nu har ju inte jag sett hur ett bärskydd funkar irl men tanken är alltså att man har sin egen jacka utanpå? Eller kan man ha selen utanpå sin jacka och sen bärskyddet?
Av litensoetis
linjalflarn skrev:Nu har ju inte jag sett hur ett bärskydd funkar irl men tanken är alltså att man har sin egen jacka utanpå? Eller kan man ha selen utanpå sin jacka och sen bärskyddet?
hm..
om du vet hur ett överdrag till en ryggsäck ser ut? tänk dig att ryggsäcken är barnet och överdraget bärskyddet :lol: fast istället för som ryggsäcksöverdraget liksom spänns åt med gummiband runt ryggsäcken så fäster du bärskyddet med två tygremmar som du drar från de övre kanterna på bärskyddet, över dina axlar, korsar i ryggen, trär igenom två öglor i bärskyddet och knyter sedan i ryggen. längst ner på bärskyddet finns en dragsko som man drar åt så det inte drar kall luft upp på dig och barnet. såhär: http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv& ... ,s:0,i:227

bärskyddet går bra att ha innanför eller utanför jackan, poängen med att ha det direkt på barnet innanför din jacka(uppknäppt då jackan nog inte går om) är att du slipper krångla med vinterkläder på barnet. :tumup: barnet får ju värme från dig om du har bärskyddet innanför jackan. om du har bärskyddet utanpå får barnet ha vinterkläder då det blir kallare.

http://www.knyt-an.se/visa_produkt.asp? ... ydd+deluxe+ så ser det ut med bärskyddet innanför. för att undvika glipan mellan jacka och bärskydd så använd vanthållare, funkar mycket bra!
Användarens profilbild
Av Mammazenita
Jag har både en sues ( köpt beg här på forumet) och en mam jacka som jag fått av en kompis, men den är väldigt stor. Något jag kommit på är rätt skönt är att ha min vanliga vinterjacka, och sen sonen i manducan ovanpå, o sen över hela kalaset den stora xl mam jackan. Extra bra vid bilåkning då jag innan jag kombpå detta trick stod o frös i innekläderna vid uppsjalandet / selandet. :tumup: men det funkar säkert med en poncho åxå. Typ en filt man klipper hål i el dyl. Annars har jag ofta suses fleece med mam jackan ovanpå. Varmt o gott :heart:
Jag bär enbart på ryggen, ska tilläggas .
Av litensoetis
Mammazenita skrev:Jag har både en sues ( köpt beg här på forumet) och en mam jacka som jag fått av en kompis, men den är väldigt stor. Något jag kommit på är rätt skönt är att ha min vanliga vinterjacka, och sen sonen i manducan ovanpå, o sen över hela kalaset den stora xl mam jackan. Extra bra vid bilåkning då jag innan jag kombpå detta trick stod o frös i innekläderna vid uppsjalandet / selandet. :tumup: men det funkar säkert med en poncho åxå. Typ en filt man klipper hål i el dyl. Annars har jag ofta suses fleece med mam jackan ovanpå. Varmt o gott :heart:
låter svettigt! :lol: :tumup: (säger jag som svettas i linne när det är typ +5 ute ;) )
Användarens profilbild
Av Mammazenita
litensoetis skrev:
Mammazenita skrev:Jag har både en sues ( köpt beg här på forumet) och en mam jacka som jag fått av en kompis, men den är väldigt stor. Något jag kommit på är rätt skönt är att ha min vanliga vinterjacka, och sen sonen i manducan ovanpå, o sen över hela kalaset den stora xl mam jackan. Extra bra vid bilåkning då jag innan jag kombpå detta trick stod o frös i innekläderna vid uppsjalandet / selandet. :tumup: men det funkar säkert med en poncho åxå. Typ en filt man klipper hål i el dyl. Annars har jag ofta suses fleece med mam jackan ovanpå. Varmt o gott :heart:
låter svettigt! :lol: :tumup: (säger jag som svettas i linne när det är typ +5 ute ;) )
Ja men när det är typ 10-15- grader tycker jag det går åt :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?