Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Cärlek
Har ett för mig och bebis jobbigt problem.
F är 10 veckor och jag bär honom i en Mam Eco. Han verkar trivas bra i den när jag får till knytningen och somnar för det mesta gott. Jag bär i dubbelt omslutet kryss (tror det heter så va, på mage, kryss i ryggen och kryss på magen?)

Problemet är att vi blir så galet varma! Det är ca 5 grader ute och jag har bara på mig ett linne, sjalen och en tröja över som går att knäppa över hans ben. Det är allt, inget på huvudet och ingen halsduk. F gillar inte att ha huvudet under sjalen så för att stödja huvudet knyter jag en tunn sjal (hals-sjal nu :wink: ) runt min nacke och hans huvud.
Han har ingen mössa utan sjalen är varm nog och skyddar mot blåst. Han vill heller inte ha huvudet åt sidan utan borrar in näsan mot mitt bröst.

Jag är jättevarm av mig nu när jag ammar och bebis är också 'varmblodig' men ska det vara så! Har någon annan också problem med värmen?

Jag blir helt svettig och när det blir så varmt vaknar F av obehaget. Förstår om sjalen hade varit för varm på sommaren men nu!
Är lite orolig för syretillförseln dessutom när det blir så varmt och han har sjalen runt huvudet, trots att den är tunn.

Har köpt en Mei Tai, en sköldpadda men inte testat den mer än en snabbis inomhus, F gillade det inte men är väl vanesak.

Är det någon som har något tips? Har hundar och går mycket i skog så vill kunna bära!
Användarens profilbild
Av theos
Jag tänker att eftersom du säger att du har linne på dig, så blir det faktiskt varmare. Om ni är hud mot hud alltså. Lägg något emellan så hans ansikte inte är mot din hud, typ en tvättlapp i mjukt tyg.

Ett annat alternativ är väl annars att knyta bebisen utanpå din jacka men det avlastar inte lika bra.
Av litensoetis
värmen kommer du nog inte undan, jag blev som en kamin under graviditeten och är fortfarande sjukt varm av mig och min lille är 8 månader nu. jag kör också bara linne, sjalen och en tunn vindjacka :tumup:

om bebisen inte gillar att ha huvudet "fast" i sjalen så försök dra upp kanterna på sjalen mot bebisen nacke så huvudet stöds lite av sjalen. sen hade jag nog haft mössa på barnet ändå, en hjälmmössa som du knyter under hakan på bebisen brukar sitta på bra(om du nu inte har barnets huvud under sjalen så förstår jag inte hur sjalen kan skydda mot blåst osv? :hmm: ). istället för att liksom knyta fast barnets huvud. när barnet sen somnar så kan du ju försiktigt dra sjalen över huvudet, det behöver inte vara över hela men så att den täcker örat brukar räcka för att huvudet inte ska trilla ur.

jag som är varm av mig kan heller inte ha en tjock sjal, jag kör med en extratunn hoppediz och den är ändå rätt varm för mig. minns inte riktigt hur en sådan sjal som du har är, men om det nu är en blandning mellan trikå och vävd kan jag tänka mig att den är varm.

vaknar bebisen av att det blir svettigt mot din hud? lägg en liten tyglapp mellan, en kräktrasa eller liknande som du kanske ändå har med.

vad var det bebisen inte gillade med meitaien?
Av Cärlek
Skönt att det är fler :wink:

Jag har en kräkis mellan hans huvud och mig så det är lugnt. Det är där hans kropp ligger mot min som vi blir alldeles svettiga och då vaknar han.

Theos; menar du att jag ska bära hud mot hud alltså? Inga kläder på lillpojken heller?
Vill ju ha honom nära mig så utanpå tröjan känns inte som ett alternativ.

Litensoetis: Försökte skriva hur jag menade men det var svårt haha. Jag knyter alltså en liten trekantsvikt sjal, en sån som jag annars har som halsduk på höst/vår runt min nacke och hans huvud. På så sätt hålls han huvud stabilt och den skyddar även från vind och värmer. Med mössa blir han alldeles för varm, överskottsvärmen måste få försvinna nånstans! (fast jag har en med i fickan utifall :) )

Sjalen är 55% ekobomull och 45% hampa. Stod att den pga hampan var svalare! Har inte lust att köpa en till trikåsjal nu när han är såpass stor. Ska som sagt försöka med meitai.
Jag har bara provat den en gång och han var väl egentligen för trött tror jag. Det är en sköldpadda, jag försökte sätta honom i grodposition enligt instruktioner i häftet och här på forumet men fick inte till det. Den kändes rätt stor! Men jag ska prova idag igen när han är på humör :)

Kanske kan ni svara på detta med? Viker ni alltid upp smockingbältet över bebis? Jag har inte gjort det pga värmen men det verkar som han hänger lite dumt över det. Att det kanske är obekvämt för honom. Lite obekkvämt för mig ibland, det dras åt rätt bra över min bröstkorg av hans tyngd. Och "midjebältet" åker upp i midjan och får dras rätt hårt där med :hmm:
Användarens profilbild
Av theos
Jag skrev kanske lite otydligt, blir så ibland på mobilen.
Menar att du INTE ska ha honom hud mot hud i sjalen för DET blir väldigt svettigt.

Och om det blir såpass varmt så ni svettas utomhus så kanske det är bättre att bära honom utanpå din jacka, med overall på honom givetvis.

Annars vet jag inte... :hmm:

Du kan inte ha mer tyg, typ munkjacka eller tröja, mellan er? Så han inte är lika nära din kropp. Förstår du vad jag menar? Då blir det ju inte svettigt på samma sätt.
Av litensoetis
Cärlek skrev:Skönt att det är fler :wink:
Har inte lust att köpa en till trikåsjal nu när han är såpass stor. Ska som sagt försöka med meitai.
Jag har bara provat den en gång och han var väl egentligen för trött tror jag. Det är en sköldpadda, jag försökte sätta honom i grodposition enligt instruktioner i häftet och här på forumet men fick inte till det. Den kändes rätt stor! Men jag ska prova idag igen när han är på humör :)

Kanske kan ni svara på detta med? Viker ni alltid upp smockingbältet över bebis? Jag har inte gjort det pga värmen men det verkar som han hänger lite dumt över det. Att det kanske är obekvämt för honom. Lite obekkvämt för mig ibland, det dras åt rätt bra över min bröstkorg av hans tyngd. Och "midjebältet" åker upp i midjan och får dras rätt hårt där med :hmm:
hm.. har du funderingar på att köpa en vävd sjal kanske? kommer snart bli lite svajjigt om du bara använder trikåsjal, ju tyngre han blir desto mer töjs den ju ut. eller kommer du använda meitai bara? det räcker att köpa 1 vävd sjal, den kan du ha hela bärperioden, det behöver inte bli dyrt om du köper den begagnad. problemet kommer när du vill ha fler, i olika färger, tyger, mönster osv :love:

om du menar grodposition att han har fötterna innanför så kan jag förstå att han blev sur. ;) prova att sätta honom med benen utanför, knävecken bör vara i kant med meitaien eller bara precis innanför, så att han sitter bekvämt. han ska ju även ha rumpan nedanför knäna, det kan du titta i spegeln, det ser man rätt lätt. knyt meitaien över dina höftben och spänn till rätt hårt, när du sätter honom i den sen så tynger han ju ner den så för att den ska stanna på rätt plats så får man knyta rätt hårt. drar du sedan axelbanden över dina axlar och sen över hans rygg och knyter bak? eller drar du över dina axlar, under hans rumpa och sen bak och knyter? om du tar banden över hans rygg så kanske det blir för rakt i ryggen för honom och det är därför han inte gillar det, prova att knyta under hans rumpa istället så att han sitter lite mer rundat i ryggen. du kan sedan dra upp banden lite så att dom sitter korsat över hans rumpa istället för bara under, det brukar ge ett bra stöd.

med tanke på smokingbältet så ha alltid det om ryggen på honom och dra istället undan ett eller båda av de korsade tygen åt sidan om han blir varm. jag antar att du först gör knytningen och sedan stoppar i honom? har du provat att göra tvärtom? alltså börjar med smokingbältet, bak-korsar på ryggen- över axlarna. sen stoppar du i honom i smokingbältet, underbenen och fötterna ut så att han sitter i smokingbältet, dra åt varje sjalände för sig så att tyget spänns över hans rygg, smokingbältet bör gå över hans axlar(och under rumpan såklart) så att det blir ett bra stöd för hans rygg, vill han ha armarna ute så kan han bara dra ut dom sen. dra sedan varje sjalände och korsa över hans rygg, under rumpan och bak, knyt sedan fram eller bak. du knyter alltså på samma sätt, bara att du håller i honom samtidigt och att smokingbältet är på insidan istället för utsidan. jag tycker själv att det är mycket enklare att få till en bra knytning så, att det blir tajt där man vill och att barnet sitter bra.
att du får spänna hårt i midjan blir ju för att knytningen blir för lös, att den kanske slappas till efter hand då du drar ner smokingbältet, det är ju den delen som är "grunden" i knytningen eller vad man ska säga. jag knöt också i midjan från början men när bebisen började bli tyngre gick inte det längre då det började göra ont för att jag fick spänna så hårt, jag knyter istället över höftbenen. när jag dragit sjalstyckena i kors över bebisens rygg och under rumpan och bak så istället för att göra en knut rakt bak så drar jag ner och knyter i ländryggen istället och sen rakt fram därifrån, då blir det ca 10cm mellan bebisens rumpa och knuten och hela knytningen sitter mycket bättre och det belastar inte i magen alls utan all vikt hamnar på höften. annars "hänger" ju vikten i midjan känns det som.

hoppas mitt svar varit till lite hjälp iaf! :)
Av Cärlek
Theos, ska se om jag får till det med F utanpå tröjan utan att det blir knöligt. Men nu gläds jag åt minusgraderna haha. Lagom varmt med sjalen, vackert och tossiga hundar :D
litensoetis skrev:har läst, svarar ikväll när jag inte har en knipande bebis som drar i gäddhänget! :Hahaa:
:lol:

Tack litensoetis! Vilket utförligt och bra svar! Ska testa din knytning nu, svarar mer sen :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?