Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Carolinah
Blir så besviken. Har kört mkt vagn på sistone då dels plutten börjat gilla det samt för att jag får ont i ryggen när jag bär. Kan bära på mage om vi är o shoppar o likn men på hundpromenad måste han ur vägen, alltså bäras på ryggen. Men, efter bara en liten stund bränner det i ryggslutet o känns det inte där så känns det högre upp, i axlarna el i höfterna. Justerar o justerar men det blir inte helt bra. Har provat sjal, har provat sele, MT o olika märken. Så trist för ibland vill/kan man inte ha m vagn. Detta har jag känt sen jag började bära på rygg för flera mån sen. Nu är han snart 8 mån o väger 9,5 kg. Försöker oftast gå en mil om dan men just nu tex har jag nog bara gått max hälften o känner att jag måste vända. Suck! Vad kan jag göra, försöka med? El är det bara så att vissa av oss inte fixar o bära på rygg?
Tassar

Tycker också jag får ont av att bära på rygg längre stunder! Bär fortfarande W som väger ca 12 kg på magen mest.
hm.. antingen bär du för högt upp eller för långt ner tänker jag spontant. personligen om jag knyter för högt upp så hamnar tyngdpunkten alldeles fel och det blir vingligt för mig och bålen påfrestas mycket, bär jag för långt ner i svanken så blir det jobbigt där, drar i axlarna också(eftersom tyngden hamnar där istället för på höften?).
prova om du kan få något gyllene medelläge och se hur det känns.

vilka knytningar kör du? kanske omslutet funkar bättre än double hammock, eller ryggsäcksknytning?
kanske knyter du för löst så att du omedvetet spänner dig på något sätt för att barnet kasar runt lite eller att du drar upp axlarna för att barnet inte sitter tillräckligt tight mot din kropp?

får du ont i axlarna för att det gör ont, eller för att sjalen drar tex i nacken? prova att vika undan tyget från nacken mot axeln, jag brukar vika ner det förbi axel"knölen" så det inte kasar upp igen.

viktigt också att ha en bra hållning, tappar man den blir det jobbigt rätt snabbt.

förresten, knyter du utanpå jackan med ytterkläder på barnet? får du samma problem om du bär inomhus?
Hur har du det med core-träningen? Har du fått ihop magmusklerna? Plankar du?
Användarens profilbild
Av dallan
Jag är inte alls van ryggbärare, men för mig gör det stor skillnad vilken knytning jag väljer. Både enkel och omsluten ryggsäck får jag ont av, men vrikkesikker kan jag bära länge i utan problem
jag tänker att en mil är rätt långt och att i varje fall jag skulle ha behövt träna upp mina muskler rejält innan jag bar så långt regelbundet. coreövningar som emilsmamma skriver låter klokt.

när vi bär långt är vi oftast två och turas om. sen blir det nog pauser också för bebisen här gillar inte att sitta uppknuten så länge utan vill komma ned mellan varven.
Nope tränar inget. Vill jag gå nåt under den här årstiden måste han med eftersom sambon slutar tre o då är det typ mörkt närsom. Kanske skulle tillagt att jag inte kommit så långt m sjalknytandet att jag skulle våga gå ut på promenad så utan ute blir det sele eller Mei Tai.
Av Ponyo
Får du ont på samma ställe av både sele och sjal?
För jag fick ont i ryggslutet av sjal, och mellan skuldrorna av selen.
Då passade en hybrid mycket bättre. Kunde då bära i två timmar.

Men jag drömde om en variant som täckte hela ryggen.
Såg att Mist (hon har bytt nick, men jag minns inte till vad i denna stund) hade en sådan till salu för en herrans massa år sedan. Men jag vet inte alls vad en sådan heter. Den var gjord i beige manchester.
Carolinah skrev:Nope tränar inget. Vill jag gå nåt under den här årstiden måste han med eftersom sambon slutar tre o då är det typ mörkt närsom. Kanske skulle tillagt att jag inte kommit så långt m sjalknytandet att jag skulle våga gå ut på promenad så utan ute blir det sele eller Mei Tai.
du kanske ska prova att gå på massage någon gång, knåda igenom ryggen ordentligt, det kanske är någon gammal knuta som ligger och trycker. som många andra nämnt här så är ju träningen viktig. främst det vardagliga att alltid hålla hållningen, suga in naveln mot ryggraden, sträcka på dig och bak med axlarna. det är så lätt att säcka ihop och att axlarna åker fram.

du får kanske helt enkelt vila från ryggbärandet ett tag och se om det går över, gör det inte det kanske det vore lämpligt att kolla upp det hos en kiropraktiker eller naprapat. ryggen ska ju hålla länge till så ta väl hand om den! :)
litensoetis skrev:
Carolinah skrev:Nope tränar inget. Vill jag gå nåt under den här årstiden måste han med eftersom sambon slutar tre o då är det typ mörkt närsom. Kanske skulle tillagt att jag inte kommit så långt m sjalknytandet att jag skulle våga gå ut på promenad så utan ute blir det sele eller Mei Tai.
du kanske ska prova att gå på massage någon gång, knåda igenom ryggen ordentligt, det kanske är någon gammal knuta som ligger och trycker. som många andra nämnt här så är ju träningen viktig. främst det vardagliga att alltid hålla hållningen, suga in naveln mot ryggraden, sträcka på dig och bak med axlarna. det är så lätt att säcka ihop och att axlarna åker fram.

du får kanske helt enkelt vila från ryggbärandet ett tag och se om det går över, gör det inte det kanske det vore lämpligt att kolla upp det hos en kiropraktiker eller naprapat. ryggen ska ju hålla länge till så ta väl hand om den! :)
Här är enkla bra övningar att köra hemma efter graviditet http://bloggar.aftonbladet.se/trendotra ... raviditet/

Jag träffar varenda dag på ländryggar, bröstryggar, skulderblad och nackar med muskler som fiolsträngar, där "ägarna" har noll koll på bålstabilitet och hållning. Spelar ingen roll om du jobbar som stensättare eller programmerare, du får ont både här och där om du inte är tränad.
Tack för massa bra tips, ska försöka ta tillvara på dem. Träna lite hemma kunde jag nog göra men annan träning har jag alltid valt bort oftast då prio är att orka/hinna m hundarnas promenader.

Bar på en kort promenad idag, 4 km ca 1 timme o tänkte då på att det börjar kännas direkt. Blev bättre när jag fick ner banden runt midjan lite så alltför högt ska han nog inte sitta.
Carolinah skrev:Tack för massa bra tips, ska försöka ta tillvara på dem. Träna lite hemma kunde jag nog göra men annan träning har jag alltid valt bort oftast då prio är att orka/hinna m hundarnas promenader.

Bar på en kort promenad idag, 4 km ca 1 timme o tänkte då på att det börjar kännas direkt. Blev bättre när jag fick ner banden runt midjan lite så alltför högt ska han nog inte sitta.
Att dra in magen så att du stabiliserar länden och rätar ut svanken till "normal" är något du kan göra när som helst och var som helst. När du sitter, står, går, sp ofta du bara kommer ihåg. Till slut blir det en vana och en automatik.
Men alltså jag tror jag blir galen. Igår tänkte jag gå in o skriva att jag var så glad eftersom jag inte fått ont alls på dagens promenad. Idag knöt jag på samma sätt, (MT) trodde jag, o nu går jag här o det bränner i hela ryggen o gör tom ont. Känns som det handlar om så små saker som gör enorm skillnad. Kan det vara bra att tex twista en gång bakom barnets rygg? Det missade jag idag.
Carolinah skrev:Men alltså jag tror jag blir galen. Igår tänkte jag gå in o skriva att jag var så glad eftersom jag inte fått ont alls på dagens promenad. Idag knöt jag på samma sätt, (MT) trodde jag, o nu går jag här o det bränner i hela ryggen o gör tom ont. Känns som det handlar om så små saker som gör enorm skillnad. Kan det vara bra att tex twista en gång bakom barnets rygg? Det missade jag idag.
att ta tygändarna om barnets rygg gör man ju mer när dom är små och ostabila i ryggen. men visst, om bebis går med på det så prova om det blir bättre! viktigt att barnet sitter tight mot din kropp annars måste du hela tiden gå och motverka då tyngdpunkten hamnar utanför kroppen, tänk en kass ryggsäck tex där du nästan får luta lite framåt för att tyngden drar bakåt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?