Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
Jag vill ha ett snabbt och smidigt bärdon för mina snart 3-åringar och tänker därför sele. Bar i MT-hybrid i somras när vi vandrade i Stenshuvud en dag, vilket hade fantastisk komfort så klart, men vill inte ha de långa ändarna utan något blixtsnabbt. En vän har öst så mycket lovord över Ergo att jag faktiskt lutar åt den klassikern men vill ändå kolla om ni har några andra tips för större barn. Jag är 168 cm lång och S/M i storlek. Kom gärna med jämförande perspektiv om ni kan, dvs varför Boba, Pognae eller Manduca är bättre än Ergo t ex. Har en Beco Butterfly II men känner att innerstycket inte är så behändigt nu när barnen är större.
Användarens profilbild
Av Marina
Jag har en Manduca som jag verkligen tycker om, nu är jag lite större än dig iofs, jag gillar verkligen manducas midjebälte och att den blir såpass liten ihopvikt. Har också en patapum som jag tycker om, dock har jag mest burit kortare stunder i den så jag vet inte hur den är i långa loppet. Manducan har jag burit tyngre barn i timmar med och visst, man blir trött i benen men den avlastar så bra. Plust också att man kan korsa axelbanden och därmed ha tyngre barn bra på magen också om de nu hellre vill sova så (vilket mina har velat, de har haft svårt att slappna av på ryggen). Har burit i Ergo också och den är också bra, men jag föredrar ändå manducan tack vare midjebältet.
Användarens profilbild
Av emelie
Ja, nu kunde jag ju ha hänvisat till min signatur men där är ju inte bilden kvar längre.
Det var iaf Viktor som femåring på ryggen i ERgo. Gick jättebra, flrutom då att han hade lite långa ben :wink:

Jag har burit större barn i både Ergo och Beco 2G och jag tycker Ergon är bättre ju tyngre barnet är.

Har aldrig provat Manducan tyvärr.
...och jag är ett fan av Tula Toddler, förutsatt att man som bärare inte är för liten i kroppen själv! :tumup:

Midjebältet har bättre (och längre) vaddering än både Ergo (där det slutar innan höftknölarna på mig = skavsår i värsta fall) och Manducan och iom att själva ryggen på den är både högre och bredare än baby-selar så får barnen bra stöd även när de är lite äldre/längre.

Bäst är ju om du kan testa några olika. Tycket att det verkar kunna vara lite kinkigt med passform när det kommer till selar, eller iaf svårare än med sjalar som är med flexibla och anpassningsbara utifrån kroppsform och storlek.
Jag röstar också för Tula Toddler. En rejäl sele för större barn, som faktiskt är riktigt bekväm både för barn och bärare. Min tvååring på 13-14 kilo och dryga 90cm sitter med tyg från knäveck till knäveck i del selen. Jag kan bära läääänge utan att bli trött eller få ont någonstans.

Det finns ju fler toddlreselar också. Tex wompat som är oslagbart snyggast av alla tycker jag.

Jag skulle helt klart satsa på en toddlersele till så stora barn.
Wompat toddler är den skönaste sele jag provat! Ergo blir tungt med stora barn iom att ryggstödet blir så extremt lågt. Wompat passar även mindre bärare! I en toddlersele blir det inte heller dingligt för benen. Wompatens stora finess är att barnet inte lutar utåt vid ryggbärande som det lätt blir på många andra selar. Boba 2 g är nästan för liten för min tjej om hon somnar. Men i vaket tillstånd funkar den hyfsat med ett pognae nackstöd på. Men wompat är skönare!
Användarens profilbild
Av Diesel
Om du gillar att bära i MT så tipsar jag om Connecta-selen - snabb att få på sig, tunn och smidig utan tjockt midjebälte och väldigt lik MT i bärkänslan tycker jag.
Har inget förslag på vilken som är bäst då vi inte har någon riktigt bra sele till vår treåring. De jag funderar över (men inte tagit mig råd till) är wombat, oh snap eller tula toddler.

Kan dock uttala mig om ergon, manducan och boban.
Bild på Boban med vår 2½-åring i somras:
http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=210624

Alla tre har ungefär samma bredd på sittytan dvs. kring 33cm vilket är kort för ett större barn.

Ergon: Låg i ryggen vilket gör att det blir svajigt med ett större barn, annars skön att bära i. ( Har bara burit kortare stunder.)
Boban: Samma höjd som manducan när manducan är i sitt högsta läge. Användes ofta mellan 10mån-två år, då väldigt skön att bära i och vår älsklingssele då. Smidig och sitter bra på oss båda. Men, den är smal på bredden när sonen blev större och på höjden blev den också kortare, huvudstödet är också litet numera.
Manducan: För oss funkade den aldrig så bra när vi skulle börja bära på rygg. Beror på våra kroppsformer snarare än selen. Liten och nätt över axlarna är den ena av oss och den andra har kort överkropp så Manducan satt aldrig bra på rygg, såldes när sonen blev 10mån, så efter det vet jag inte... Men måtten är som bobans, så jag skulle inte se det som en toddlersele, bra om du vill ha en sele länge, men inte för att köpa när barnen redan är stora.
Användarens profilbild
Av Hallon
Vi kör med Babyhawk OhSnap! Jag har inte testat någon annan, men både treåringen och fyraochetthalvtåringen får åka i den och det funkar superbra. Både jag och min man tycker att den är skön och killarna trivs. Jag har till och med testat att bära stora tjejen i den och det var uthärdligt, även om det bara var på skoj!
Tula Toddler tror jag också på. Bar Ws kusin på ca 14-15 kg i den utan problem. Sen är jag lite sugen på Action babys toddlersele nu! Har precis börjat använda Action baby carrier när jag bär på magen till W som väger ca 12 kg. Gillar att den går att korsa i ryggen och inte är vadderad, såg att de visst ska ha en toddlervariant också.
Av Clee
Åh, gäller bara att hitta någon i Malmö-Lund som har en Babyhawk eller Tula att låna ut för provbärande! Ergo verkar inte så lämplig då med tanke på den låga rygghöjden. Jag väger typ 58 kanske men har lång överkropp så Tula kan funka ändå. Tack för alla svar, förlåt att jag varit inaktiv, har mycket just nu men fortsätt gärna skriva! :tumup: :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?