Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SoFaD
Ni som provat olika sorters trikåsjalar, vilken tyckte ni bäst om och varför?
Själv har jag bara använt BabyBundler. Den har varit jättebra och inte förräns nu, när William väger 11 kg har jag behövt köpa en vävd sjal.
Men jag vill tipsa min kompis som ska få ett till barn i april, om vad som är bra eller inte bra med de olika sorterna.
Hoppas nån kan hjälpa mig :-)
Användarens profilbild
Av Helena
Babybundlern (som jag också hade), funkar nog inte så bra på sommaren, det är en av de tjockare och bredare trikåsjalarna. Det är nog bättre att satsa på en tunnare och svalare trikåsjal.

Det är nog rätt individuellt hur länge man tycker sig kunna använda en Babybundler, jag tyckte bara att den funkade upp till fem-sex månader. Men det beror nog på hur rörligt barn man har.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag har testat hug-a-bub och babybundler. Babybundlern funkar längre och till tygnre barn än vad hug-a-buben gör. babybundlern fungerar även på ryggen i X-omslut vilket hug-a-buben inte gör. Hug-a-buben är dock svalare, vilket kan vara skönt på sommaren eller inne.
Användarens profilbild
Av emmahawk
Jättebra inlägg, jag går just nu och klurar på samma sak. (när jag borde koncentrera mig på flyttpackning och hantverkare... :lol: ) Barnet kommer ju vid årsskiftet så det är ju framförallt de kalla månaderna som det blir aktuellt med trikåsjal. Samtidigt är det ju oftast så att man bär med ytterkläder då, så då blir ju värmen/svalhet ändå en faktor. Allrahelst om man har en sambo som är varm jämt! Man vill ju att den skall vara mjuk och gosig, och samtidigt är vi känsliga för att det känns för gungigt...typ om man promenerar och det känns som att barnet nästan skall bli sjösjukt kanske? Vi är noviser eftersom vi bara kände till och hade en didymos när marta var nyfödd. Jag inbillar mig dock att det skall vara lättare att ha kvar sjalen knuten och sätta i och ur barnet med en trikåsjal. Men det finns ju sååå många varianter. Loomas nya verkar ju vara både mjuk och stadig. Kristina har inte du provar ett flertal av trikåisarna? Kom med visa synpunkter! :) Och alla ni andra som klämt och burit i flera. Jag vet att detta har ältats massor redan, men "more is more" :lol:
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag bar med BabyBundler från november till mars, och jag gillade den jättemycket. Hade fleecedress på babyn, mössa vantar. På mig hade jag fleecjacka (täckbyxor), mössa vantar och sjalen utanpå. Och en öppen jacka över det. Men den stora användningen var ändå inne hemma. Att ha barnet buret så man kunde göra saker (städa, plocka i diskmaskinen, sortera tvätt). Särskilt på kvällen ibland var han extra grinig och då var det bara sjalen som hjälpte. :D
Efter mars blev babyn för tung, jag har svag rygg. Bytte jag till vävd storchenwiege.
Man kan ju också ha en vävd sjal ända från början. Det hade två av mina väninnor. Fast dom hade i och för sig lite tyngre barn än mig (min vägde 3.2kg som nyföding). Det var vid 6kg jag kände han började bli för tung för BB. Och att bära på ryggen med trikåsjal tror jag inte man ska förvänta sig att kunna göra. De flesta får inte till det (så att barnet sitter stadigt).
Användarens profilbild
Av Kristina
emmahawk skrev:Kristina har inte du provar ett flertal av trikåisarna? Kom med visa synpunkter! :)
Hrrm., jag har visst provat BaBu, H-a-B, Moby och Sino... Kan försöka beksriva olikheterna lite senare, nu är det snart dags att hämta Alma på dagis.
Användarens profilbild
Av Mia
Jag har haft/provat BaBu, H-a-B, Moby, KariMe och Minimundus.
Älskar Mobyn! Väl värd en investering!
Användarens profilbild
Av Helen
Loomas nya verkar ju vara både mjuk och stadig
Jag får in den antingen fredag eller måndag och kan ge lite mer info då. Jag har redan tittat på den, men inte hållt andra bredvid.
Den påminner starkt om en Hug-a-bub utan ficka. Ska jämföra tygerna lite mer när den nya kommer.
Sen är den ju svensktillverkad tilll mesta del och det tycker jag är extra trevligt.
Användarens profilbild
Av emmahawk
Hrrm., jag har visst provat BaBu, H-a-B, Moby och Sino... Kan försöka beksriva olikheterna lite senare, nu är det snart dags att hämta Alma på dagis.
Jag har haft/provat BaBu, H-a-B, Moby, KariMe och Minimundus. Älskar Mobyn! Väl värd en investering!
Härligt vad mycket kunskap det finns! :D
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag har en BaBu och en Moby. Båda är bra, men ska jag bort tar jag Mobyn eftersom den ger en mindre knut (=snyggare). Hemma blir det dock mest BaBu eftersom jag inbillar mig att den avlastar bättre (men det är nog bara inbillning). Vill man bära ett lite större barn tror jag BaBun är bättre, men en liten bebis försvinner lätt bland allt tyg, så då är nog Mobyn bättre... Lite ostrukturerade tankar från mig... :)
Användarens profilbild
Av Tabby
Kristina vad är måtten på sjalen? Är så nyfiken.... :wink:
Användarens profilbild
Av Ester
Jaha - jag har ägt :
Hug-a-bub, babybundler, pikkuruu och en kort kort ssekund en moby.

Jag är också jättenyfiken på Sino eftersom jag faktiskt inte gillade Hug-buben så mycket. Den var stum i tyget och inte så mysig som jag trott, men snygg och säkert sval.
Förra vinterna var det Babybundlern som retgerade, urmysig och gosig med så mycket tyg. Mjuk och otroligt vacker vinröd färg.
men nu till en vår/sommarbebis är den absolut för varm tyvärr. det är MYCKET tyg och den är ganska tung eftersom tyget inte är avsmalnat...men som sagt, en klar favvis bland trikåsjalarna helt klart....om den bara hade haft avsmalnande ändar.......

Mobyn var ok och pikkuruun triktigt bra tycker jag, men Alice har blivit så stor så jag har egentligen inte provat den till en nyfödis eller liten bebis, bara en sprattlig 1-åring :wink:
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag har haft moby sen atlas föddes och gillar den jättemycket. idag har jag fått hem hoppediz trikåsjal och provat den i otvättat skick. den är tunn, mjuk och gosig och stretchar ganska mycket. lite bredare än mobyn (moby är 50 cm och hoppediz är 60 cm) och så har den snedskurna ändar. finns i två längder också. jag ska tvätta den och testa lite mer och se vad jag tycker om den (har inte bestämt än om vi ska ha den i sortimentet).
Användarens profilbild
Av KATARINA
Jag tror att man blir ganska nöjd oavsett vilken trikåsjal man köper på den svenska marknaden. Jag har haft (och säljer alla 3) Baby Bundler, Cuddly Wrap och Hug-a-bub. Babun är 70 cm, Hug-a-buben 40 och Cuddlyn 51 cm bred. De 2 sistnämnda har ju avsmalnande ändar. Jag upplevde att Babun är mest strechig och Hugabuben minst strechig och Cuddlyn mittemellan. Cuddlyn håller bra för ganska tung bebis utan att töja sig och avlastar bra.
Användarens profilbild
Av Kristina
Tabby skrev:Kristina vad är måtten på sjalen? Är så nyfiken.... :wink:
Jag hittar inte varken måttband eller tumstock, så jag kan inte mäta tyvärr... :roll: Men jag gissar på runt 50-55cm bred och ca 5½ m lång, med avsmalnande ändar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?