Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag ska VABa idag, för Björn har feber och vi har sovit urkass i natt.

Tänk om jag hade fått mitt kompletterande sockgarn, så jag kunde stickat på min slätstickade uppifrån-och-ner-raglan, istället för att ha som enda pågående projekt en sjal jag inte lärt mig mönstret än, utan måste läsa varenda maska i tunt och slinkigt merinosilke....

Jag får kanske rota i förrådet och se om jag har garn till att göra ett par varma sockor eller vantar eller något annat okomplicerat :yawn:
zmurfan skrev:Eftersom garnet tog slut så satte jag de äldsta barnen i arbete igår och vi pysslade stickmarkörer för fulla muggar.
Några ska behållas och resten ska säljas.
Jag gjorde även ett par sjalnålar som vi ska sälja.
Bild
Vilka fina stickmarkörer! :vågen:
Får jag fråga vad ni använt till dem? Är det sådana man kan fästa på stickningen, eller är de av den typen man sätter på stickorna?
CAKirre skrev:
zmurfan skrev:Eftersom garnet tog slut så satte jag de äldsta barnen i arbete igår och vi pysslade stickmarkörer för fulla muggar.
Några ska behållas och resten ska säljas.
Jag gjorde även ett par sjalnålar som vi ska sälja.
Bild
Vilka fina stickmarkörer! :vågen:
Får jag fråga vad ni använt till dem? Är det sådana man kan fästa på stickningen, eller är de av den typen man sätter på stickorna?
Det är varianten man hänger på stickorna. Passar stickor upp till 5,5 mm. Barnen ville sälja de för att få pengar att köpa fingervirkningsgarn så i går gjorde vi påsar med 10 i varje och skrev 20:- på de. Få se om vi får några sålt i garnkorgen på Facebook.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag måste bara berätta: Jag (och min kollega) har haft en studerande i fyra veckor. Hon är verkligen mycket bra och det har funkat fint. Idag var sista dagen och hon kom med ett paket till mig. Hon hade köpt ullgarn och ett stickmönster! :heart: Själv kan hon inget om handarbete, men hade gått till garnaffären och fått hjälp. Det är ett tjockt 100% ullgarn (svarta fårets Dream) och ett västmönster. Jag blev så glad och lite rörd. :heart:

(Och var kan man annars berätta om sånt om inte i SBs sticksnacktråd :roll: )
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:Jag måste bara berätta: Jag (och min kollega) har haft en studerande i fyra veckor. Hon är verkligen mycket bra och det har funkat fint. Idag var sista dagen och hon kom med ett paket till mig. Hon hade köpt ullgarn och ett stickmönster! :heart: Själv kan hon inget om handarbete, men hade gått till garnaffären och fått hjälp. Det är ett tjockt 100% ullgarn (svarta fårets Dream) och ett västmönster. Jag blev så glad och lite rörd. :heart:

Vilken fin present! :heart:
Av Ponyo
melon skrev:
Fryle skrev:Jag måste bara berätta: Jag (och min kollega) har haft en studerande i fyra veckor. Hon är verkligen mycket bra och det har funkat fint. Idag var sista dagen och hon kom med ett paket till mig. Hon hade köpt ullgarn och ett stickmönster! :heart: Själv kan hon inget om handarbete, men hade gått till garnaffären och fått hjälp. Det är ett tjockt 100% ullgarn (svarta fårets Dream) och ett västmönster. Jag blev så glad och lite rörd. :heart:

:iagree:
Ponyo skrev:
melon skrev:

Vad roligt!
solängel skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:

Vad roligt!
:iagree: :heart:
Aborre skrev:
ellla skrev:
Aborre skrev:Jag tänker sticka den här mössan, jag har egentligen aldrig stickat med två trådar, vad bör jag tänka på? Tar gärna emot tips!

Bild
Att inte hålla för hårt i trådarna, då blir mössan liten...
Blir den stor om man håller för löst? :hmm: Lagom alltså. TAack!
Se till att ofta "breda ut" stickningen på högerstickan, så att du inte har för många maskor ihopknölade inne i vänsterhanden - för då har åtminstone jag tendens att dra för hårt så att det blir för korta trådar på baksidan.

Sen blir färgerna olika mycket framträdande beroende på i vilken ordning man har dem över vänster pekfinger - så ha dem alltid lika, om du inte vill göra en grej av att dominerande färg byter. (Kan vara en kul effekt på randigt, men kanske inte en sån där mössa.)
Jag har ett problem. Stickar en sjal efter ett mönster där jag för tillfället har 259 maskor på stickorna. Vill om ett tag sticka en bit av ett annat mönster i den där sjalen för jag tror det skulle bli så snyggt. Men den andra biten mönster är beräknat på 252 maskor. Hur gör jag enklast för att "bli av med" 7 maskor så jag kan göra den mönsterbiten? Göra 7 stycken sticka ihop 2 på avigvarvet som är innan mönstret börjar kanske? Men hur fördelar jag maskorna? Jag har 4 kantmaskor på vardera sida som ska vara som de är.

Finns det någon som kan hjälpa mig med ett bra förslag och kanske räkna lite åt mig? Jag får det inte att stämma själv.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?