Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vårt "stora" barn bar vi nästan uteslutande på magen i en Manduca - väldigt mysigt! Nu när småsyskonet ska komma känner jag dock att det vore smidigt att så snart som möjligt kunna bära på ryggen, för att vara mer rörlig med storebror. Så min fråga är: hur stor behöver bebisen vara för att man ska kunna våga sig på att få upp den på ryggen? Hur är det bäst att bära då - och med vad? Och jag är inget knytproffs - så ju enklare desto bättre :P
Vi började ryggbärning i sele, beco butterfly som man kan spänna fast barnet i först och sen ta på som en ryggsäck. Jag minns inte hur gammal hon var första gången, men det var rätt tidigt som hon satt där någon kort stund i alla fall.

När hon blev lite äldre föredrog jag att bära i vävd sjal.
Sanna81 skrev:Vi började ryggbärning i sele, beco butterfly som man kan spänna fast barnet i först och sen ta på som en ryggsäck. Jag minns inte hur gammal hon var första gången, men det var rätt tidigt som hon satt där någon kort stund i alla fall.

När hon blev lite äldre föredrog jag att bära i vävd sjal.
Beco butterfly 2 är en superbra nybörjarryggsele för små. Vi köpte den vid 2,5 månad och då lärde jag mig kvickt att få på den själv på ryggen. Man spänner fast bebisen först och hänger på selen som en ryggsäck. Vet inte riktigt hur tidigt man kan börja med med det men vid 2,5 månad gick det bra. Jag la henne på kuddar i soffan lite halvsittande, spände fast henne och satte mig framför och hängde på mig selen!
Dorotea skrev: Jag tyckte i alla fall att det var helt underbart med ryggbärning :vågen: när man tex skulle klä på storebror, 3,5 år overall och sånt jobbigt, då vill man inte ha en bebis liggandes på golvet och skrika och ännu mindre ha den frampå magen. På ryggen är bebisen tryggt förvarad och ur vägen! :D
Det är det jag tänker också :)

"Tyvärr" - ur den här aspekten - så har jag inte använt något mer avancerat än ringsjal till storebror, så det blir till att öva på att knyta... Men jag såg just att det fanns två ryggknytinstruktionsvideos för små bebisar här på instruktionssidan, och det såg ju svårt men inte omöjligt ut... Jag får öva på katterna först, kanske... de landar ju med fötterna först om man råkar slänga dem i golvet :wink:
mammatillE skrev:
Sanna81 skrev:Vi började ryggbärning i sele, beco butterfly som man kan spänna fast barnet i först och sen ta på som en ryggsäck. Jag minns inte hur gammal hon var första gången, men det var rätt tidigt som hon satt där någon kort stund i alla fall.
Beco butterfly 2 är en superbra nybörjarryggsele för små. Vi köpte den vid 2,5 månad och då lärde jag mig kvickt att få på den själv på ryggen. Man spänner fast bebisen först och hänger på selen som en ryggsäck. Vet inte riktigt hur tidigt man kan börja med med det men vid 2,5 månad gick det bra. Jag la henne på kuddar i soffan lite halvsittande, spände fast henne och satte mig framför och hängde på mig selen!
Vad roligt att ni har bra erfarenheter av Butterfly:en! Vi ska köpa en ny sele till bebis - storebror får behålla sin manduca och dessutom så är den rätt sliten i tyget (daglig användning i över två år :)) - och funderade på just den med tanke på ryggbärandet.
Ja den är toppen! Och vid magbärande kan man ha den färdigknäppt under jackan och lyfta i bebis från bilen, snabbt ner i selen och knäppa jackan om er båda. Med en vanlig sele måste man ju hänga av sig jackan helt!
Enda nackdelen är att framåt ettårsåldern vill man byta sele, då avlastar den inte helt optimalt plus att det då känns smidigare med vanliga selar.
Wompat toddler är f ö världens bästa toddlersele :loving:
Jag bär min fyra månaders i MT på ryggen. Tycker det är rätt lätt att få till nu, men knyter för säkerhets skull alltid ovanför sängen. Dock har sängen bara behövts en gång, och det var när jag försökte mig på att sätta henne i vår låne-Ergo...

Jag gör så att jag slänger upp ena axelbandet över axeln och ställer mig på det, så att det är en sida som är rätt tight, och skuffar sedan in barnet. Plättlätt!
Använde åxå beco butterfly tidigt , (faktiskt efter några veckor bara) på ryggen. Och Mei Tai lite senare, ( började vid kanske 3 mån, men hade säkert funkat äv. Tidigare) jag har blivit helt såld på MT , då det är så ENKELT :tumup: . Sprättlätt att få till en bra knytning och man slipper de hårda spännen som selarna har ( och som ofelbart hamnar över kinden när bebisen somnar :( )... + så FANTASTISKT bekvämt !! jag använder med utbredbara band, och fast jag har " problemrygg" och bär min son flera timmar/ dag så går det bra! :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?