Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej! Hoppas att någon här kan hjälpa mig att välja typ av sjal/sele, känner mig lite rådvill...
Väntar tredje barnet och funderar på vilken typ av sjal/sele som skall följa oss den här gången, känns som om det finns mkt mer ute nu än för fem år sedan när jag funderade sist.
Jag är ute efter något som avlastar ryggen bra, ger stor rörelsefrihet genom att lämna armarna fria samtidigt som man inte blir för varm. Tyckte att jag kokade i trikåsjalen förra gången och gick över till ringsjal men då blev belastningen sned och jag tyckte att jag hade så begränsad rörelsefrihet eftersom sjalen skulle sitta över axel/arm och liksom låste fast ena armen. Med första barnet, nu 7 år, hade vi en lånad baby björn. Det vill jag inte ha igen för barnets skull men jag är ute efter den rörelsefrihet som man ändå fick av att selen sitter på axlarna och inte ner över axel/arm.
Vill ha ngt som fungerar från nyfödd både hemma och för promenad att hämta de andra barnen från skola/dagis. Kan tänka mig att byta när barnet blir lite större. Funderar på mei tai men det verkar inte riktigt lika mysigt som vanlig sjal. Har också sett dreamydot sjalsele men det är kanske bara en komplicerad och dyr variant av mei tai? Kan man ha en tunnare vävd sjal redan för nyfödd? Är ingen mästare på att knyta men det är väl bara att lära sig :)

Tar tacksamt emot alla råd ni har, nu känns det här som en djungel!!
Beco gemini är lite som Bb fast ergonomisk för barn och bärare.

Mei tai är min favorit. Köp en med vadderat höftbälte och huvudstöd, tex melkaj.
Jag röstar också för mei tai! Lika snabbt som sele, och med utbredbara axelband tycker jag att det avlastar lika bra som en vävd långsjal (fast det kan ju ha lite att göra med att jag var kass på att knyta :roll: ). Sen är de ju så himla fina! Jag har en hemmasydd och en BB-tai, och något säger mig att jag inte kommer att sluta där...
Tack för era svar, då lutar det ännu mer åt mei tai. En fråga bara, de bilder jag hittar visar lite större barn som har benen hängande utanför men hur gör man med ett nyfött barn? Har det benen helt innanför? Och huvudet? Det hamnar nedanför kanten för att få stöd av tyget, har det huvudet vridet åt ena sidan då och blir det inte väldigt varmt? Dumma frågor kanske, det är säkert ngt som är helt självklart när man väl provar men jag har faktiskt aldrig sett en mei tai i verkligheten, bara på bild.
Ja, benen helt inne (viktigt att man då knyter med ändarna fram så att barnet får stöttning) och huvudet åt en sida. Det blir ju så oavsett bärverktyg, så bär man väldigt länge får man kanske vrida på barnets huvud... men trikå är väl bäst där allra precis i början, då kan man ju bära i vagga också.
Har du testat en tunnare trikåsjal?
Vi har haft Looma sino, den är tunn och sval. Har också hört att Tricot slen är det, men har ej provat den.

Jag tänker att det är nog enklast att börja med sjal och byta lite senare till MT eller sele. Så har iaf vi gjort. Å andra sidan har vi inte testat en MT som är avsedd för pluttisar.
Jag tror du ska ha en sele och en sjal eller mt. Om det regnar ute vill du inte stå och knyta mt.. Iofs kan du ha sjal färdigknuten men sele är också snabbt och lätt att bära på ryggen. I början kan man då ha en liten sele som ergo, beco butterfly 2 eller liknande. Efter ettårsdagen byter du till en toddlersele (tula, wompat). Ergo är skön men till den måste du ha bebisinsats. Beco butterfly 2 har en del fiffiga funktioner: lätt att ta på vid ryggbärande för nybörjare och man kan ha selen färdigknäppt under jackan och behöver inte ta av jackan helt för att sätta i barnet. Känns som du skulle gilla någon ergonomisk sele om du gillar babybjörn! Men mt och sjal är lite gosigare absolut.
Egentligen rekommenderar jag:
En sele
En mei tai eller sjal
En ringsjal till höftbärande hemma och typ snabbrundor i affären

Och för sjutton lär dig sjal/selamma. Det är så otroligt behändigt. Du kan mata barnet medan du handlar, lagar mat, jagar storebarn..
Bb-tai meitai har bebisinsats men kasst huvudstöd om man bär större barn på ryggen. Annars är den underbar :loving: Håller med moogleif om att huvudstöd är viktigt, vadderat midjebälte eller inte är dock en smaksak. Jag gillar att knyta mtn högt under bysten när jag bär på rygg och då blir det bättre med ovadderat.
Jag tycker trikåsjal är himla smidigt till en liten, men är man varm av sig skiljer de en hel del i material och tjocklek. Man kan vika över axlarna så att man slipper tyg ner över armarna. Visst funkar en tunn vävd också jättebra, men jag tycker om att kunna ha sjalen färdigknuten. Tex Sino eller MaM Eco ska väl vara rätt svala. (Tricot Slen är absolut inte en tunn och sval sjal, snarare tvärtom!).

Annars finns det väl en hel massa selar som funkar. Den jag tycker verkar allra bäst om man vill ha sele till en pyttis är Beco Gemini. Nackdelen är väl priset och att den blir urvuxen ganska tidigt.

Mei-tai har jag inte använt till en så liten, men till ett större barn trivs jag bra med det till magbärande, inte lika bra till ryggbärande.
Oj, tack för alla era svar, vilken guldgruva! Då kanske jag ska börja med trikåsjal ändå, fast en tunn, och avvakta med att välja mellan sele/mt tills jag provat lite. Har några veckor kvar innan det är dags så jag hinner fundera lite till... Tack!

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?