Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av persimona
Säkert frågat flera gånger, men vilken längd skall jag välja? Jag vill köpa en vävd långsjal troligen Hoppediz. Jag är 163cm och 65 kg. Barnet är 1 månad än så länge, men vill kunna bära till minst 1,5 år. Vill inte ha en massa tyg över. Är 4 m för kort?
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Jag tror inte att fyra meter är för kort. Jag är 1.72, och när jag vägde typ 75 kg tyckte jag att 4,2 var en jättebra längd. Jag kunde inte göra dubbelt kryss med knuten på magen, men jag har aldrig förstått poängen med det där varvet om magen, om man inte ska åka buss.
Användarens profilbild
Av kristinek
Jag är 1.75 och väger strax under 60 kg och jag föredrar 5,2 m eftersom jag jag tycker om att knyta fram(sen har jag iofs ganska lång överkropp). 4,7 funkar annars för mig enligt tabeller och test(har både 5,2or och 4,7or hemma). Skulle vilja påstå att det är individuellt vad man gillar längdmässigt. Har en kortsjal jag köpt till bra pris de ggr jag ska göra enkla ryggknyt som inte kräver så mycket tyg.

Tänker som någon sa att en för kort sjal alltid är för kort, men en lång kan man ju i värsta fall kapa :). Sen har ju Hoppediz långa snedskurna ändar så då kan man kanske ta lite kortare än vad man skulle ta i ett annat märke.

Annars tipsar jag om att kolla om det finns några sjalbarnare i närheten som har sjalar i lite olika längder som du kan testa. Så du kan känna vilken längd som känns ok.
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag är 160 och väger runt 60kg, och tycker för det mesta att 4.7 är lagom. 4.2 är för kort för vrikkesikker och dubbel hammock för mig, Jag har nån som är längre men det ger liksom bara ett extra varv runt magen eller höften innan knuten. Inget som stör jättemkt, men det är lättare att knyta - särskilt när man inte är så van - utan en meter extra i onödan...
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Hej!
Jag har en 1,5-åring på 12 kilo och vår 4,7 meter långa sjal har varit lite för kort på sistone, tycker jag, när jag knyter double hammock med tibetansk slutknut (min absoluta favorit eftersom knytningen avlastar jättebra och känns trygg) på ryggen. Nu är det med nöd och näppe som jag får till den sista knuten på bröstet. Men då spelar det också in att både jag och Lillan har mer kläder på oss än förut, på grund av årstiden.

Jag är 156 cm och väger drygt 60 kilo. 4,7-meterssjalen har funkat superbra på rygg och mage fram till för kanske ett par månader sen. Nu blir det mer och mer bärande i mei tai på ryggen.

Detta är min erfarenhet, kanske kan den ge en smula ledning tillsammans med de andra svaren. Lycka till i ditt sjalval!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?