- mån nov 28, 2005 12:49
Jag provade min hemmagjorda långsjal ( vävd) för en stund sedan, då provade jag att bära Tinja tittandes frammåt på min mage. Det funkade kanon. Jag vet inte hur "egronomiskt" det blir för barnet men Tinja var hur nöjd som helst i alla fall. Min sjal är 5 meter lång.
Jag började med att lägga mitten på tyget mot min mage, tog ändarna bakom ryggen upp över axlarna, så att det blev ett kryss högt upp på min rygg. Sen satte jag ner Tinja med ryggen mot min mage innanför sjalen, så att hon hade tyg över magen, upp till armhålorna. Sedan tog jag ena änden tyg ( den som kom fram över vänster axel, drog den snett över Tinja så att hon fick tyg över armen, drog tyget under hennes högra ben. Gjorde likadant med tyget som kom fram över höger axel. Det blir då ett kryss "framför" barnet och barnet har tyg som det "sitter på" vid knävecken/baksida lår. Jag knöt sedan på min rygg eller korsade och drog fram och knöt under rumpan på Tinja, dock var min sjal något för kort för att kunna knyta där fram igen.
Nån som fattar? Kanske finns denna knytning och heter något snitsigt? Jag TROR det finns en knytning liknande min beskrivning ovan som man bär barnet mage mot mage.
Just nu sover Tinja, men när hon vaknar ska jag ta ett foto och visa er.
// Jenny
P.S Tinja är ca 70 cm lång och är 8,5 månad.