- tis okt 23, 2012 12:33
Av de selar jag provat är dessa två mina favoriter rent komfortmässigt för ett litet barn (mest älskar jag min Tula Toddler, men den funkar ju inte förrän barnet är runt ett år). Några punkter som skiljer:
* Manducan har inbyggd spädbarnsinsats, till Pognae får man köpa separat. Pognaes verkar dock bättre. Spädbarnsinsats behöver du inte till en 4,5-månaders ändå. Att Manducans är inbyggd kan göra att den känns lite i vägen när den inte används, men oftast inget man tänker på.
* Manducas axelband går att justera åt två håll. Själv tycker jag det mest stör... Men det kanske gör den mer anpassningsbar.
* Manducas rygghöjd går att reglera med en smart dragkedja. Grym funktion! Till Pognae ingår det istället ett huvudstöd som ger högre rygg, men jag tycker inte detta stabiliserar barnet på samma sätt som Manducans panel i högre läget.
* Pognae har en vädringslucka som säkert är bra ifall man är varm av sig. Inget jag använde dock, men jag är inte jättevarm av mig och använde den inte så mycket mitt i sommaren.
* Manducan passar riktigt stora bärare bättre, Pognae passar små bärare bättre. Är man medelbyggd är det ingen större skillnad.
* Pognaes axelband är nog lite tjockare vadderade vill jag minnas, men hade de inte samtidigt så är inte helt säker.
* Manducan går jättebra att korsa axelbanden då man bär på mage, vilket är skönt. Det bör gå på Pognae med, men jag provade aldrig. Inte säker på att det är fullt lika bekvämt? Det går väl i teorin på Ergo också tex, men folk verkar inte tycka det är så skönt, medan på Manduca och Angelpack där det står i beskrivningen att man kan göra så väljer många det. Komfortskäl eller bara en påminnelse om att det går, jag är osäker. Någon annan kanske kan fylla i här? Blir det bekvämt med en Pognae?
* Pognae är lite billigare ny, Manduca betydligt lättare att hitta begagnad eftersom den är så mycket vanligare. Manduca är lättare att hitta i butik och få chansen att prova.
Clara 110201