Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:Jag har lite problem.. Mina minskningar blir så sabla fula när jag "lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över". Att sticka ihop två maskor blir fint, men just den maskan man drar över tycker jag ser så ful ut när den ligger. Finns det något annat sätt att minska så det lutar åt det håll som det lutar åt när man "lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över"?

Jag hoppas jag var någorlunda begriplig.. :help:
Hur lyfter du den? Den ska lyftas som om den skulle stickas rät.
Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:Jag har lite problem.. Mina minskningar blir så sabla fula när jag "lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över". Att sticka ihop två maskor blir fint, men just den maskan man drar över tycker jag ser så ful ut när den ligger. Finns det något annat sätt att minska så det lutar åt det håll som det lutar åt när man "lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över"?

Jag hoppas jag var någorlunda begriplig.. :help:
Hur lyfter du den? Den ska lyftas som om den skulle stickas rät.
Joo, det gör jag.. men den syns liksom :hmm:
Menar du att den blir markerad? Jag tycker inte om den minskningen jättemycket så jag brukar göra ssk istället, båda lutar åt vänster.
Här kan du läsa lite mer om minskningar om du är nyfiken.
glis skrev: Tappad maska: När klumpen började gjorde jag en eller kasnke två, i så fall på varsin sida, YO (omslag), stickade tills klumpen var slut, släppte den eller de maskorna som började med YO och lät maskorna löpa ner. Fortsatte sedan sticka men borde ha gjort det lite längre, min tub har liksom dragit ihop sig så att ändarna dinglar lösa.
Så gör mina med, men inte värre att det går att dra i stickningen så att den räcker till hela sladden. Det kan man ju göra då och då. Fast din icord kanske dragit ihop sig mer permanent? Jag hade bomullsgarn.
Användarens profilbild
Av glis
Kaffemoster skrev:
glis skrev: Tappad maska: När klumpen började gjorde jag en eller kasnke två, i så fall på varsin sida, YO (omslag), stickade tills klumpen var slut, släppte den eller de maskorna som började med YO och lät maskorna löpa ner. Fortsatte sedan sticka men borde ha gjort det lite längre, min tub har liksom dragit ihop sig så att ändarna dinglar lösa.
Så gör mina med, men inte värre att det går att dra i stickningen så att den räcker till hela sladden. Det kan man ju göra då och då. Fast din icord kanske dragit ihop sig mer permanent? Jag hade bomullsgarn.
:oops: Jag har inte provat, handsfreen ligger alltid i bilen, jag flyttar den bara mellan bilarna så det är inte så ofta jag verkligen tittar på den. Skall testa dra i eftermiddag... Min är stickad i ull.
Användarens profilbild
Av Mosan
Någon här som har testat detta reflexgarnet? Är lite sugen på att beställa om det inte är för tunt och inte syns när man stickar in det tillsammans med annat garn.

http://www.esito.fi/epages/esito.sf/sv_ ... tID=318380
Mosan skrev:Någon här som har testat detta reflexgarnet? Är lite sugen på att beställa om det inte är för tunt och inte syns när man stickar in det tillsammans med annat garn.

Om det är samma som de visade på symässan så var det vääldigt tunt. Så de broderade i efterhand istället för att sticka med. (och tio meter för en hundring tyckte jag var dyrt.. men jag har inte följt länken och sett vad det kostar där.)
Användarens profilbild
Av ellla
Kaffemoster skrev:
Mosan skrev:Någon här som har testat detta reflexgarnet? Är lite sugen på att beställa om det inte är för tunt och inte syns när man stickar in det tillsammans med annat garn.

Om det är samma som de visade på symässan så var det vääldigt tunt. Så de broderade i efterhand istället för att sticka med. (och tio meter för en hundring tyckte jag var dyrt.. men jag har inte följt länken och sett vad det kostar där.)
17 eurosar för 100 meter. Mer prisvärt!
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
Kaffemoster skrev:

17 eurosar för 100 meter. Mer prisvärt!
Men frakt från Finland då?
Användarens profilbild
Av Mosan
Kaffemoster skrev:

Nej det är inte samma, det på mässan var ju superdyrt! :whut:
Det står inte hur tjockt detta är men det kändes betydligt mer prisvärt. Jag har hittat några försäljningsställen till men detta var det som var billigast per meter.
Användarens profilbild
Av glis
glis skrev:
Kaffemoster skrev:
:oops: Jag har inte provat, handsfreen ligger alltid i bilen, jag flyttar den bara mellan bilarna så det är inte så ofta jag verkligen tittar på den. Skall testa dra i eftermiddag... Min är stickad i ull.
Drog i den idag och den blev så lång och fin så... :oops:
Jaha, nu behöver jag hjälp. Har 2 nystan med entrådigt garn. Ett vitt och ett multifärgat. Nu vill jag sticka en sjal som innehåller båda garnerna. Vad är då bäst: att sticka med två trådar eller tvinna nystanen till ett garn? Och finns det något snabbare sätt att tvinna garn på än att använda slända? Kan man tvinna på spinnrock?
Och om man kan tvinna på en spinnrock, måste man ha en ny liten spinnrock eller kan man ha en gammal spinnrock som stått på ladan i minst 50 år?
Användarens profilbild
Av ellla
zmurfan skrev:Jaha, nu behöver jag hjälp. Har 2 nystan med entrådigt garn. Ett vitt och ett multifärgat. Nu vill jag sticka en sjal som innehåller båda garnerna. Vad är då bäst: att sticka med två trådar eller tvinna nystanen till ett garn? Och finns det något snabbare sätt att tvinna garn på än att använda slända? Kan man tvinna på spinnrock?
Och om man kan tvinna på en spinnrock, måste man ha en ny liten spinnrock eller kan man ha en gammal spinnrock som stått på ladan i minst 50 år?
Man kan tvinna på spinnrock. Och på slända. Tänk på att garnet ska tvinnas i motsatt håll det är spunnet (annars blir det helkonstigt och ser ut som boucle) Din slända går superbra att tvinna på!
En gammal spinnrock duger lika bra som en ny!

Det blir ju lite olika effekt, så det ser ju lite olika ut. Vill du att det ska bli mer "samma färg" så skulle jag tvinna det innan. Annars går det ju bra att sticka med två trådar på en gång också :)
Tvinna på sländan har jag testat. Men det tar ju jättelång tid. Och jag vill använda garnet till sjalbarnsbytet (eftersom jag repat upp det multifärgade pga för få maskor och fick en ny idé om vad jag ville göra och då ville ha med det vita med) så jag har ju inte superlång tid på mig heller.

Tvinnade 2 restgarnsnystan till ett nystan igår och det tog ju nästan hela kvällen och då var det kanske 15 gram på vardera nystanet bara.

Här rör det sig om 50-100 gram per nystan ju.
Användarens profilbild
Av ellla
zmurfan skrev:Tvinna på sländan har jag testat. Men det tar ju jättelång tid. Och jag vill använda garnet till sjalbarnsbytet (eftersom jag repat upp det multifärgade pga för få maskor och fick en ny idé om vad jag ville göra och då ville ha med det vita med) så jag har ju inte superlång tid på mig heller.

Tvinnade 2 restgarnsnystan till ett nystan igår och det tog ju nästan hela kvällen och då var det kanske 15 gram på vardera nystanet bara.

:)

Skulle jag vara i närheten skulle jag kunna hjälpa dig :)
ellla skrev:
zmurfan skrev:Tvinna på sländan har jag testat. Men det tar ju jättelång tid. Och jag vill använda garnet till sjalbarnsbytet (eftersom jag repat upp det multifärgade pga för få maskor och fick en ny idé om vad jag ville göra och då ville ha med det vita med) så jag har ju inte superlång tid på mig heller.

:)

Skulle jag vara i närheten skulle jag kunna hjälpa dig :)
Tack snälla!

Men jag får se hur jag gör i morgon. Måste nog börja på min plan då om jag ska hinna färdigt i tid. Blir nog troligast att jag stickar med två trådar utan att tvinna det.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?