Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
ellla skrev::hmm:
Bild
Jag hittade en sida som säljer dem. För 155 kr. Känns överkomligt.
Användarens profilbild
Av ellla
Nu har vi en gemensam bild så vi får ett gemensamt vokabulär.
Ett rockhuvud använde man för att fästa ullen eller linet på. Fördelen är att man då kan spinna kamgarn (ett tätt garn där fibrerna ligger tätt och nära. mycket slitstarkt) och bara använda ena handen! Det fanns tom spinnrockar där det var två olika vingar så att man kunde spinna två trådar samtidigt.
Jag har aldrig använt mina rockhuvuden. De finns som tillbehör till moderna spinnrockar men idag spinner vi oftare kardgarn som är luftigare och porösare.
Och om du ska tvinna behöver du inte heller rockhuvudet. Då har du ju trådarna löpande från spole eller nystan eller nåt.

Förr var ofta rockhuvuden fästmansgåvor :)
Användarens profilbild
Av ellla
Ponyo skrev:
ellla skrev::hmm:
Bild
Jag hittade en sida som säljer dem. För 155 kr. Känns överkomligt.
överkomligt men onödigt :)
Om du vill ha ett så kan du leta lite på loppis. de brukar finnas i parti och minut och vara hur vackra som helst. Det är mest en utsmyckning och påverkar inte ditt användande av rocken :)
Användarens profilbild
Av melon
Jättefin Ponyo :app: Har du fler än en spole till den?

Toppen med en bild ellla! Jag försökte få in en förut men jag lyckades inte från telefonen.
Av Ponyo
melon skrev:Jättefin Ponyo :app: Har du fler än en spole till den?

Toppen med en bild ellla! Jag försökte få in en förut men jag lyckades inte från telefonen.
Nej, jag har bara det som syns på bilden.
Men behöver jag komplettera med något?
Användarens profilbild
Av ellla
Ponyo skrev:

Nej. Inte för att spinna på den. Men jag varnar dig, innan du vet ordet av har den förökat sig och fått massor av nya tillbehör :)

Prova att ta en tråd. Stark bomull typ steksnöre går bra. Och prova att trä rocken. Trä snöret runt det stora hjulet och spolen och sen runt det stora hjulet och vingen. (du har ju två olika skåror (minst) där man kan dra garnet) Knyt ihop.
Prova att trampa. Vad händer? Går hjulet rakt?
trampa tills det känns som att du har koll på fötterna. Känn vad som händer. Prova att spänna lite på rockmodern, så att tråden blir mer spänd. Vad händer? hur känns det?
Av Ponyo
Åh, tack snälla ni för att ni guidar mig. :heart: :love: :loving: :app:

Tyvärr åkte vi till stugan idag, och jag får inte återse den förrän på fredag. :(
Men då ska jag testa. :app:

Men om jag ska tvinna garn. Behöver jag något som det färdigtvinnade ska på?
Användarens profilbild
Av ellla
Ponyo skrev:Åh, tack snälla ni för att ni guidar mig. :heart: :love: :loving: :app:

Tyvärr åkte vi till stugan idag, och jag får inte återse den förrän på fredag. :(
Men då ska jag testa. :app:

Men om jag ska tvinna garn. Behöver jag något som det färdigtvinnade ska på?
Det kommer ju att rullas upp på spolen när du släpper in det i rockmodern. När spolen är full kan du göra en härva av garnet (går bra runt en stol om men inte har en härvare) och sen kan du tvätta garnet försiktigt så att den nya snodden stabiliseras i garnet.
Användarens profilbild
Av tweed
Vad mycket porriga ord det är på spinnrocken :bryn: bröst, vårta, ståndare, vevstake. Mina elever skulle gå bananas om jag skulle ha en liten spinnrocksgenomgång :lol:
Av Ponyo
ellla skrev:
Ponyo skrev:

Nej. Inte för att spinna på den. Men jag varnar dig, innan du vet ordet av har den förökat sig och fått massor av nya tillbehör :)

Prova att ta en tråd. Stark bomull typ steksnöre går bra. Och prova att trä rocken. Trä snöret runt det stora hjulet och spolen och sen runt det stora hjulet och vingen. (du har ju två olika skåror (minst) där man kan dra garnet) Knyt ihop.
trampa tills det känns som att du har koll på fötterna. Känn vad som händer. Prova att spänna lite på rockmodern, så att tråden blir mer spänd. Vad händer? hur känns det?
jag har trätt :vågen:
Hjulet går nästan helt rakt. Vobblar lite lite.
Lätttrampad (säger jag med noll erfarenhet)

Men nu. Hur tvinnar jag? Melon, du sa ngt om att om jag ska tvinna malabrigo så måste jag göra något före.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:Jo, vad är trissan och vad är spolen?
Bild
Spolen är den som ser ut som en stor trådrulle. Trissan är den lilla rundeln som sitter bredvid, oftast har de två skåror (växlar) som på den här bilden.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
ellla skrev:
Ponyo skrev:

jag har trätt :vågen:
Hjulet går nästan helt rakt. Vobblar lite lite.
Lätttrampad (säger jag med noll erfarenhet)

Men nu. Hur tvinnar jag? Melon, du sa ngt om att om jag ska tvinna malabrigo så måste jag göra något före.
Jag gav tråden lite mer snodd innan jag tvinnade den. Kolla åt vilket håll snodden går och tänk att du ska snurra den ännu mer åt det hållet. Spinnrocken går åt två håll: medsols och motsols. Oftast spinner man singeln medsols och tvinnar det motsols, då får man ett vanligt s-tvinnat garn.

Men först! Träna på ett skräpgarn för att se så du har koll snodd och indrag.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?