Fryle skrev:Kesti skrev:
Vad fin den ser ut, det är en Appleblossom Rosebud. Du kan nog utan problem övervintra den i ett vanligt fönster, klipp av och ta stickling om du vill. Dör den så hör av dig så får du en ny till våren, jag har både moderplanta och syskonsticklingar
.
Ska sticklinga tas nu, eller när gör man det? Sätter man sticklingarna i vatten eller jord? Den är så lång och ranglig, kan man klippa den kort utan att den dör? Jag trodde den skulle stå i jordkällare över vintern, för så gjorde en jag kände för länge sedan.
/Fryle utan gröna fingrar
Eftersom den är så lång skulle jag klippa ned den nu, kanske lämna 15 cm eller hur det ser ut att passa plantan, kanske kapa strax ovanför 1:a blomman där den ser ut att ha förgrenat sig också? Av toppen kan du sen göra en stickling nu om du vill. Jag rotar helst i fuktig såjord men det går att rota i vatten också.
Övervintrar gör de helst ljust och svalt, i nödfall svalt och mörkt. Men eftersom din planta är en årsstickling så är den ung och brukar må bra som vanlig krukväxt, dock helst utan för mycket värme underifrån.