Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Miltonia
Min dotter brukar vägra jacka :roll: men gillar koftor och tröjor. Om jag ska sticka en riktigt varm kofta - vilket garn ska jag välja då? Vad har ni för favoriter?
Användarens profilbild
Av Majaå
Alpacka ska ju vara åtta gånger varmare än lammull, men blir kanske lite sladdrigt om man vill ha den lik en jacka. Kanske en blandning av Alpacka och vanlig ull, för både värme och struktur?
Användarens profilbild
Av tweed
Om man vill ha alpacka med ull för stadga, så tycker jag att drops har bra blandgarner, Andes, Lima och Nepal, de är jättehärliga att sticka i. Andes är jättetjockt, stickor 8, de andra mer normaltjocka. Om jag skulle ha det till jacka skulle jag nog försöka mig på att tova lite, så det står emot lite vind.
Av Miltonia
Tack så mycket för tipsen! :tumup:

Visste inte att alpacka var så mycket varmare än ull! :shock: Hon har en poncho i Andes som hon tycker mycket om, ska fråga henne om hon vill ha en kofta i samma! :)
Av Smultronbarn
Jag tänker att isländskt garn (sånt som man stickar islandströjor/koftor av) verkar bra. Varmt och vattenavstötande. :tumup: Vet dock inte var man kan få tag på det, kanske nån annan har tips?
Användarens profilbild
Av Ketronya
Lovikkagarn kanske? Det är lite vattenavstötande! Annars håller jag med om alpacka, väldigt varmt!
Av Smultronbarn
Men om man stickar nån storlek större och sedan tovar till garnet lite i maskin så att tröjan blir tätare så borde den väl bli varmare också? Då är säkert Lovikkagarn bra.

Farmor har berättat att när hennes barn var små hade man inga jackor på vintern utan tjock ulltröja istället, så kallad "olle". Kanske kan man hitta nåt mönster på en sådan med garnförslag vad som passar?
Av Miltonia
Jag var inne på en garnaffär och klämde, kände och tittade idag så jag passade på att prata med hon som arbetade i affären. Hon sa att M&K:s eco ull, den som finns i massa fina, klara färger, beter sig lite som lovikkagarn fast är mjukare. Det kanske skulle funka att tova till då?

Det fanns också ett underbart ekologiskt alpackagarn, tjockt, mjukt och härligt, som jag blev väldigt sugen på.

Ja, vi får väl se vad det blir. Min mamma håller i alla fall på med en ullkofta, dock i tunnare variant, åt min dotter berättade hon igår, så det kommer säkert bara vara den som duger ett tag framöver när hon får den nästa vecka! ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?