Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Börjar mina trådar bli tjatiga? :wink:

Jag har en aldoria bambu soft. Den är jättemjuk och mysig på alla sätt och vis. Gustav älskar att sitta i den. Han sover bättre i sjalen än någon annan stans. Jag får bara inte till knytningen. Jag drar och spänner när jag knyter så jag knappt får i honom men ändå är det någonstan det blir löst och jag kan efterdra knuten flera gånger, den bara töjer sig. Jag blir snabbt trött i ryggen och då väger inte G ens 3 kg än. Fick tips i en annan tråd om att vävd kanske skulle funka bättre.

Kan man bära så liten i vävd? Vilken ska jag i så fall satsa på? Ska jag köpa en vävd vill jag att den ska funka nu men ändå länge. Eftersom han är så liten vill jag att den ska vara mjuk. Och så lättknuten.
Av Sofie
Inga problem att bära nyfödd i vävd sjal :tumup:
Bara det att man kan behöva vara mer noggrann med knytningen som nybörjare.
Det finns jättemjuka och gosiga sjalar som passar nyfödda och större.
Nån med silke eller bambu är underbart!

Didymos teviot kan jag rekommendera om du vill ha ull :tumup: den är mjuk och stunsig och ger ett följsamt knyt även om den är rejäl och ger bra stöd!
Den har en liten tendens till stickighet som många ullsjalar (utom kashmir då ;) har men det känns inte alls genom kläder. Jag har den på mina bara axlar utan problem.

Hur gör du när du sätter i honom i trikåsjslen?
Användarens profilbild
Av Cillan
Oj hur jag gör. jag lägger upp honom på ena axeln (eller mot axeln, han är ju så liten så hakommer inte så långt upp). Smokingbältet är nerdraget och så sätter jag ner foten på den sidan som är innerst och sedan andra benet, drar ut sjalen så den går från knävecken och drar upp knäna (han sitter väldigt mycket groda men det är så han vill ha det). Där efter drar jag upp smokingbältet.

Jag kanske skulle skriva att han är en månad för tidgt född och väger 2700.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har en ellevill paisley, 50%bomull 50%bambu, supermjuk från start och lättknuten, en sån skulle jag rekommendera :tumup: Kommer inte ihåg när jag började bära i vävd, men ganska omgående, har aldrig gillat trikåsjal nåt vidare.
Användarens profilbild
Av Cillan
Fler förslag mottages tacksamt för jag är inte alls kunnig i vävda sjalar.

Har försökt titta runt lite och har hittat hoppediz montreal som jag tycker verkar härlig, vävd men ändå mjuk och fin färg. Är dock rädd att det ska bli fel igen så jah vågar ju knappt köpa sjal igen. Den verkar vara lite mjukare men är det så att den oxå töjer sig?
Av Ponyo
Cillan skrev:Fler förslag mottages tacksamt för jag är inte alls kunnig i vävda sjalar.

Har försökt titta runt lite och har hittat hoppediz montreal som jag tycker verkar härlig, vävd men ändå mjuk och fin färg. Är dock rädd att det ska bli fel igen så jah vågar ju knappt köpa sjal igen. Den verkar vara lite mjukare men är det så att den oxå töjer sig?
Jag hade en tjock hoppe, och den gillade jag inte alls.

Nu har jag siktat in mig på Ellevill Paisley
Av mammatillE
Jag har en hoppediz Miami. Helt underbar men ganska bred. Min didymos är ngt smalare och det tyckte jag var lättare till ett mindre barn. Jag skulle nog ta en som inte är superbred.
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag tycker ellevillen är lite dyr :oops:

Vill att den ska funka nu och länge. Vad är bra bredd? När jag knutit aldorian fram kan kah dra ändarna bak och sedan nästan fram igen så den är väl lite lång men samtidigt kan de väl inte vara lagom nu eftersom han växer. Jag är 156 och väger ca 55. vilken längd och bredd är då lagom?

Jo skulle kanske kunna träffa någon.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Dom allra sjalarna är 70 cm breda så det är inte sp mycket att välja på, och när barnet blir större behöver man mer bredd.
Du behöver inte ha en sjal som är längre än 4.7 meter, med den borde du kunna få till alla knytningar, på dig kan nog t.o.m 4.2 räcka. Jag är 168 och väger normal 64 och då funkar 4.7 perfekt. Men jag tycker hellre för lång än för kort för då kan man bara dra den ett extra varv runt midjan.

Vilken sort är jättesvår att säga. Min favvosjal av de vi har och de jag har provat är vår Elleville Zara. Ska man bära mycket är det värt att köpa en som är riktigt skön även om de är lite dyrare. De flesta vävda sjalar har dessutom ett ganska bra andrahandsvärde så i slutändan kan man få igen en stor del av summan man la ut från början.

När du bär i trikån har du förresten hans ben utanför eller innanför krysset? Jag tycker att bebisar som sitter helt innanför lättare kommer på glid än bebisar som har fötterna utanför.
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag har fötterna utanför krysset men innanför smokingbältet.
Användarens profilbild
Av rödsammet
Babydesigns sjal är smalare än vanligt. Kolla på deras hemsida. Har sett dem begagnade här på SB ibland.
Användarens profilbild
Av Cillan
rödsammet skrev:Babydesigns sjal är smalare än vanligt. Kolla på deras hemsida. Har sett dem begagnade här på SB ibland.
Vad heter deras sjalar?
Användarens profilbild
Av rödsammet
Eco wrap, heter tydligen aldoria i förnamn nu. 50cn bred. Kolla deras web om du vill läsa om den.
Användarens profilbild
Av MiaMaria
Jag gillade min Bebina stjärntecken när mina små var pyttisar :tumup: Mjuk och inte hård i kanterna alls. Annars tycker jag som någon annan skrev, försök få till en träff med någon sjalbarnare som kan hjälpa dig med trikåsjalen. :tumup:

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?