Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har under två-tre månader gått och blivit bär-tokig. Det är så praktisk! Nu slipper jag släpa runt på dunderklumpen i babyskydd. Han sitter som ett smäck på rygg (ofta ergon) eller mage (gås)! Det är ju även så mysigt och känns så himla bra! Hittills har jag bara burit A hemma (MYCKET!), på själträff, hos en sjaltokig vän, i skogen och två gånger på affär (affär, ergon..).

Idag tog jag gåsen och knöt upp A på magen. Jag skulle möta upp en vän på ett stort köpcentrum här i stan. Så fort jag kommit in märker jag hur folk glor. Verkligen glor! Måste säga att jag blev lite besvärad. :-? Jag vill helst inte väcka uppmärksamhet.

Och nu till min fråga, varför glor dom? Jag menar, de har väl sett folk bära förut? :hmm:
Har också upplevt att man blir lite lätt utstirrad på Kupolen. De gånger jag är i Borlänge och hälsar på har jag nog känt det varje gång(uppväxt i Borlänge, så hos mamma rätt ofta).
Är nog få ställen där mängden sjalar överväger mängden barnvagnar(skulle vara när det är planerade sjalträffar då :wink:). Så det är nog lite av en nymodighet för vissa och jag tror det är därför de tittar. I ärlighetens namn har nog vissa kanske bara sett babybjörn eller nyfödingar i trikå.

Kanon att du gillar att bära tycker jag, kanske inspirerar någon annan att börja bära också :tumup:! Tänk vad mycket enklare det är ändå!
Oj, vad jag känner igen mig!

Jag kan inte hitta det nu, men jag har för mig att jag skrev ett nästan identiskt desperat inlägg när jag var ny här (2007-2008...).

Ja, folk glor som galningar. Kan ärligt säga att jag nuförtiden tittar till lite extra av nostalgiska skäl (bär inte längre, min "bebis" är snart 5 år... Men jag brukar försöka le, och i alla fall se lite positiv ut och kanske inte VRÅLGLO som folk tenderade att göra när jag bar.

Nuförtiden tycker jag ändå att fler borde ha sett bärsjalar, men jag måste säga att här i Norrköping är det inte vanligt alls. Tvärtom, jag ser ytterst sällan en sjal, inte ens trikåsjal.

Enda trösten är att man vänjer sig. Jag tyckte också att det var så otroligt praktiskt att bära i sjal, så det övervägde massor. Släpade med mig vagnen emellanåt, men insåg snart att då gick jag och svor över den istället. Då kändes ändå gloendet överkomligt...
camsch skrev:Oj, vad jag känner igen mig!

Jag kan inte hitta det nu, men jag har för mig att jag skrev ett nästan identiskt desperat inlägg när jag var ny här (2007-2008...).

Ja, folk glor som galningar. Kan ärligt säga att jag nuförtiden tittar till lite extra av nostalgiska skäl (bär inte längre, min "bebis" är snart 5 år... Men jag brukar försöka le, och i alla fall se lite positiv ut och kanske inte VRÅLGLO som folk tenderade att göra när jag bar.

Nuförtiden tycker jag ändå att fler borde ha sett bärsjalar, men jag måste säga att här i Norrköping är det inte vanligt alls. Tvärtom, jag ser ytterst sällan en sjal, inte ens trikåsjal.

Enda trösten är att man vänjer sig. Jag tyckte också att det var så otroligt praktiskt att bära i sjal, så det övervägde massor. Släpade med mig vagnen emellanåt, men insåg snart att då gick jag och svor över den istället. Då kändes ändå gloendet överkomligt...
Jag ser typ alltid sjalar när jag är i norrköping...
(Men det kan ju bero på att jag oftast träffar SCSI när jag är där =)

Nu bär ju inte jag jätteofta. Men jag har aldrig märkt att folk glor...
Å andra sidan skulle jag nog inte märka det även om de gjorde det så jag kanske inte är bästa personen att avgöra sånt =)
Lee-nah skrev:
camsch skrev:Oj, vad jag känner igen mig!

Jag ser typ alltid sjalar när jag är i norrköping...
(Men det kan ju bero på att jag oftast träffar SCSI när jag är där =)

Nu bär ju inte jag jätteofta. Men jag har aldrig märkt att folk glor...
Å andra sidan skulle jag nog inte märka det även om de gjorde det så jag kanske inte är bästa personen att avgöra sånt =)
Ja, SCSI har jag också sett bärandes :tumup:
Men i övrigt har jag sett betydligt fler sjalare i Linköping (och inte bara de jag känner).

Jag märkte definitivt skillnad i gloendet, men jag gillar heller inte att "sticka ut" utseendemässigt så jag tror inte folk tittar extra utan barn direkt.
camsch skrev:Ja, SCSI har jag också sett bärandes :tumup:
Men i övrigt har jag sett betydligt fler sjalare i Linköping (och inte bara de jag känner).

Jag märkte definitivt skillnad i gloendet, men jag gillar heller inte att "sticka ut" utseendemässigt så jag tror inte folk tittar extra utan barn direkt.
Jag har väl bara burit på väska när du sett mig? :)

Nu är jag - och framför allt har varit - en sån där som märks, så jag brukar inte ta så stor notis om folk som glor, men jag försöker alltid utgå från att de helt enkelt tycker att det ser fantastiskt mysigt/smart/praktiskt ut, eller helt enkelt tycker att antingen ungen eller sjalen är snygg. 8-)
SCSI skrev:
camsch skrev:Ja, SCSI har jag också sett bärandes :tumup:

Jag har väl bara burit på väska när du sett mig? :)

Nu är jag - och framför allt har varit - en sån där som märks, så jag brukar inte ta så stor notis om folk som glor, men jag försöker alltid utgå från att de helt enkelt tycker att det ser fantastiskt mysigt/smart/praktiskt ut, eller helt enkelt tycker att antingen ungen eller sjalen är snygg. 8-)
Det är det som är så bra med att gå på loppis med dig. Man tappar inte bort dig så lätt... =)

Jag tror jag vande mig av vid stirrande det året jag alltid gick i vägverketjacka. (Jag jobbade inte där. Jag hittade den på erikshjälpen =)

Men jag tror jag egentligen märker om folk glor. Jag lägger det bara inte på minnet... =)
Långt innan jag ens funderade på att skaffa barn och aldrig någonsin hade hört talas om att bära i sjal så pluggade jag en sommar i Tyskland. Kommer ihåg att jag lä märke till flera föräldrar som bar i sjal och att jag blev förundrad. Jag hade knappt sett barn bli burna i sele så jag hade nog tittat då också men nu blev man ju förundrad över hur det funkade. "Hur gör man för att få upp barnen utan att tappa dem och finns det verklgien inget spänne där? Och den verkar ju vara jättelång, går den runt benen där och var tar den sen vägen?" Jag var totalförundrad och vet att jag tänkte lite om hippies och alternativföräldrar samtidigt som jag tyckte att de såg ganska normala ut.

Men nä, det finns nog många anledningar till att folk glor. Dels de som jag i Tyskland, de har aldrig sett nån bära i sjal förut och blir lite förundrade och nyfikna och dels sådana som tittar för att det ser mysig ut och av nostalgiskäl. På nåt sätt tror jag att man som åskådare tror att det inte märks lika mycket när man tittar på en bebis som bärs jämfört med som ligger i vagn och att man därför kan titta mer. Folk stoppar ju gärna ner huvudet i vagnen och tittar också om de får chansen. Så mycket är nog att människor tycker att det är gulligt att titta på bebisar :)

Och jämför man med babybjörn-burna bebisar så måste jag faktiskt säga att även innan jag blev färgad av allt snack om att det inte är ergonomiskt så tyckte jag inte det såg särskilt gulligt och bekvämt ut med en bebis dinglande i Babybjörnen. Bära i sjal ser så grymt mysigt ut medans i Babybjörnen ser det bara ut som nåt nödvändigt ont på nåt vis.
Jag vet inte varför. Jag är van att folk tittar på mig och hur med tiden liksom bara fått det att passera. Bodde ett år på landsbygden i nordöstra Thailand då syntes jag så jag är sen den tiden van att folk glor.

Jag hör ju till dem som bärt barnen mycket och det brukar liksom funka och jag tänker inte på om folk tittar förutom en gång. Jag har aldrig sett mig så uttittad och så mycket som ett mycket konstigt ufo som när jag var på kupolen i Borlänge. Då jag antar att det var där du var så kan jag ju säga att jag själv kännt mig riktigt uttittad där. Andra köpcentra har gått bra men just där så har det varit som om folk har tappat hakan och lite till. Ändå så tycker jag ju att tinaw borde ha varit där ibland så även om det var ett tag sedan så kan de ju inte vara helt svältfödda på sjalar.
De som glott på mig har ofta fällt positiva kommentarer. "Så mysigt", "oj vilken praktisk grej" - eller som mamman som säger till sin ~4-åring: "titta, den mamman har bebisen på magen, kan inte du också komma och kramas?" :loving:

Så jag har nog antagit att folk tycker att det ser mysigt ut och bara glömmer hakan i backen. :tumup:
Tack för alla svar! :tumup: Som sagt, jag blev verkligen förvånad. jag brukar inte bry mig så mycket om andra människor då jag är ute och svänger. Jag kör mitt race liksom. Men när jag stod där och väntade kunde jag helt plötsligt känna blickarna. Men ja det är väl bara att vänja sig. Hua! Den dagen hade jag typ en svart stickad kofta, en jeanskjol och svarta leggings. Hästsvans och osminkad, låter kanske inte så uppseendeväckande. Så, det måååste varit sjalen. Sen det där med att bebisen är synlig, och inte nerbäddad i en vagn, gör säkert också sitt. Bebisar är ju superhärliga att titta på. :love:

Och ja, det var Kupolen. Det är väl inte direkt vanligt med sjal här kanske. Babybjörn finns det däremot gott om, såg två st på bara 20 min då jag var där.

Ändå så är ju sjal så naturligt på många, många andra ställen i världen. Människor har ju burit på olika sätt i urminnes tider. Lustigt det där. :D
Ja nog upplever jag också att folk glor. Sen om de tänker positivt eller negativt kan man ju aldrig veta, det är säkert både och. Men jag tror helt klart man kan inspirera andra med att bära mycket! :tumup:
En söt bäbis som tittar fram där i sjalen och det fortfarande lite exotiska i att bära sina barn tror jag är främsta orsakerna till att människor man möter tittar - varken något konstigt eller förvånande egentligen, även om det kan kännas lite ovant. ;)
Jag upplever också att folk tittar men att det flesta tittar på ett väldigt positivt sätt. Det är väldigt många barn som tittar och kommenterar. De flesta gillar ju att se bebisar och när man bär dom syns barnet antagligen bättre än nedbäddad i en vagn tänker jag.
När min man bär, då tittas det däremot extremt mycket :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?