Snurrfian skrev:glis skrev:Snurrfian skrev:
Blandade givar angående ML
Jag har just läst om det men trott att det där klarar jag aldrig av, så här omdagen bestämde jag mig för att ta mitt kaffe framför youtube och det var ju hur simpelt sóm helst! Jag får inte något flyt med strumstickor så för mig passade det alldeles utmärkt, och strumstickorna har jag nu använt som flätsticka och det var ju oxå roligt!
Så på ett par dagar har jag lärt mig flera nya metoder! 
Då har jag förslag på en till ny teknik: Flätstickning utan hjälpsticka! Melon lärde mig i våras och jag är så himla nöjd med det!
För övrigt tillhör jag ML-fantasterna, dels för att jag inte fick till "hörnen" när jag stickade på strumpstickor, dels för att jag tycker att det är skönt att alltid har ordning på stickorna när jag kan ta min knitpro.
Hur gör man det då?
Jag är ju ofta ute på vift och stickar vid fotbollsplanen, innebandyträningen osv och det är skönt att ha så lite som möjligt med sig...
Jo, när man väl kommit på det så är det som allt annat lätt. Funkar inte när man skall lyfta massor av maskor, men 2-3 stycken går bra:
Om du skall flytta från höger till vänster framför: Istället för att sätta maskorna på hjälpsticka och hålla den framför arbetet medans du stickar "bakommaskorna" så flyttar du bara över "framförmaskorna" på höger sticka och ser till att garnet kommer
bakom dem. Sticka "bakommaskorna". Nu det läskiga: släpp "bakommaskorna" och för över "framförmaskorna" på vänster sticka, fånga upp "bakommaskorna" på höger sticka igen så att de hamnar bakom framförmaskorna. Sticka framförmaskorna.
Lätt som en plätt? Måste ju finnas på youtube?
Kisen, född oktober 2007. Tösen, född juni 2011 Är hjälpmamma i amningshjälpen.
http://glisjox.wordpress.com/